Kuluttajaliiton aluevaalitavoitteet julki: sote-maksut eivät saa vaarantaa kenenkään toimeentuloa

Kuluttajaliiton aluevaalitavoitteiden (yht. 12 tavoitetta) keskiössä on sote-palvelujen asiakkaan aseman edistäminen. Yksi keskeisistä tavoitteista on asiakasmaksujen kohtuullisuus. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut ovat perustuslain turvaamia, ihmiselle elintärkeitä ja välttämättömiä palveluita. Monista sote-palveluista veloitetaan kuitenkin asiakasmaksu, joka liian usein johtaa maksuvaikeuksiin.

Sote-maksuja oli vuoden 2020 ulosottoasioista yli 660 000 kappaletta. Erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon maksut koettelevat pitkäaikaissairaita, jotka ovat maksujen takia köyhyysriskissä. ”Tilanne on lähes absurdi”, Kuluttajaliiton pääsihteeri Beurling-Pomoell toteaa. ”Yhteiskunnan varoja käytetään ulosottoprosessin pyörittämiseen, kun asiakasmaksuja yritetään turhaan karhuta varattomilta ja sairailta.”

Asiakkaat eivät ole riittävän tietoisia mahdollisuudestaan saada huojennusta asiakasmaksuihin. Lainsäädäntö velvoittaa palvelunjärjestäjää jättämään maksun perimättä, jos maksun periminen vaarantaa henkilön toimeentulon edellytyksiä. ”Tätä velvoitetta ei ole kuitenkaan riittävällä tavalla noudatettu”, huomauttaa Beurling-Pomoell.

”Hyvinvointialueilla tulee luoda asiakasystävälliset ja selkeät prosessit niitä tilanteita varten, joissa asiakasmaksu jätetään perimättä”, Beurling-Pomoell linjaa yhtä Kuluttajaliiton aluevaalitavoitteista. "Selkeät prosessit suojelevat kaikkein heikoimmassa asemassa olevia henkilöitä”, hän muistuttaa.

Kuluttajaliitolla on yhteensä 12 aluevaalitavoitetta. Voit tutustua niihin kaikkiin ja lukea lisää myös sote-palvelujen asiakasmaksuista: www.kuluttajaliitto.fi/aluevaalit2022

23.1.2022 valitaan kaikille hyvinvointialueille aluevaltuustot. Aluevaltuustot vastaavat sosiaali- ja terveydenhuoltoa sekä palo- ja pelastustoimea koskevasta päätöksenteosta omalla alueellaan.

Epäilyt pesuaineiden kaksoislaadusta tyrmättiin pohjoismaisessa tutkimuksessa23.9.2021 12:21:12 EEST | Tiedote

Kuluttajajärjestöjen toteuttama tutkimus osoitti, että kuluttajilla ei ole aihetta huoleen puhdistustuotteiden kaksoislaadusta pohjoismaissa. Tutkimus paljasti kuitenkin puutteita luvatussa puhdistustehossa, puutteellisia pakkausmerkintöjä, sekä viitteitä haitallisista kemikaaleista. Hankkeessa tutkittiin yhteensä 166 kotitalouksien käyttöön tarkoitettua kodin puhdistusainetta.

Luonnonvarakeskuksen ja Valintamuotoilijoiden selvitys: katse tulevaisuuteen – ruokahävikkiä synnyttävät rutiinit uusiksi innovaatioilla16.9.2021 06:00:00 EEST | Tiedote

Kuluttajaliiton, Luonnonvarakeskuksen ja Valintamuotoilijoiden yhteistiedote: Luonnonvarakeskuksen ja Valintamuotoilijoiden toteuttamassa ruokahävikkiselvityksessä kartoitetaan kuluttajakäyttäytymisen muutoksen esteitä ja ajureita. Hallitus on asettanut tavoitteeksi ruokahävikin puolittamisen vuoteen 2030 mennessä. Suurimmat paineet kohdistuvat kuluttajiin, sillä hävikkiä syntyy kotitalouksissa eniten, vuosittain noin 107–137 miljoonaa kiloa. Tuore selvitys osoittaa, että tiedämme enemmän syistä kuin vaikuttavista keinoista kotitalouksien hävikin ratkaisemiseksi.