Kuluttajaliiton liittokokouksen kannanotto: Palveluja saatava myös ilman digitaalista osaamista

Kuluttajaliiton liittokokous vaatii, että kuluttajille tulee turvata mahdollisuus arjen välttämättömien asioiden hoitamiseen myös muulla tavoin kuin sähköisesti. Vaikka digitalisaatio helpottaakin monen arkea, liittokokous muistuttaa, että kaikilla ei ole mahdollisuutta hoitaa asioitaan digitaalisissa palveluissa. Kuluttajaliittoon tulee palautetta erityisesti palvelunumeroista sekä liikenteen matkalippujen hankinnan hankaluuksista.

Kuluttajaliitto on viime aikoina saanut runsaasti palautetta erityisesti erilaisten puhelinpalveluiden ruuhkautumisesta sekä jonotuksen maksullisuudesta. Myös matkalippujen hankkiminen liikennevälineisiin ilman mobiililaitetta tai riittävää osaamista sähköisellä asiointipisteellä on palautteen mukaan koettu hankalaksi.

”Yhdenvertaisuuden huomioiminen on voinut jäädä puolitiehen, kun palveluja viedään entistä enemmän sähköiseen ympäristöön. Näin ei tule olla, vaan etenkin kuluttajalle välttämättömien palveluiden, kuten ruokakaupan, pankin, postin, energiayhtiön ja sote-palveluiden toiminnassa on huolehdittava palvelukanavien toimivuudesta muillekin, kuin sähköisesti asioitaan hoitaville”, toteaa Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell.

”On syntynyt valtava railo niiden kuluttajien välille, jotka osaavat ja voivat käyttää sähköisiä palveluita ja niiden, jotka eivät voi. Arvioni mukaan tämä tulee olemaan yksi keskeisimmistä yhteiskunnan jakolinjoista. Tämä railo on kurottava umpeen tavalla tai toisella.”

KKV:n selvityksen1 mukaan noin 10–15 % kuluttajista ei kykene sähköiseen asiointiin ja jopa yli 420 0002 henkilöä työikäisestä väestöstä kuvailee digitaitojaan heikoksi. ”Näin suuria lukuja ei voi sivuuttaa. Iso osa kuluttajista ei syystä tai toisesta pysty hoitamaan arjen välttämättömiä asioita sähköisesti digitaalisten kanavien kautta”, huomauttaa Beurling-Pomoell.

“Vastuullinen yritys tarjoaa eri palvelukanavia kaikille kuluttajaryhmille; saavutettavasti ja kohtuulliseen hintaan. Kannustamme yrityksiä yhteiskuntavastuuseen ja huomioimaan yhdenvertaisuus. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että puhelinpalveluiden jonotusajat pidetään kohtuullisina, eikä jonotus ole maksullista”, kertoo Beurling-Pomoell.

Kuluttajille välttämättömien palveluiden siirtyminen entistä enemmän pääasiassa digitaalisiin kanaviin on eriarvoisuutta tuottava kehityskulku. Kuluttajan fyysisen ja psyykkisen toimintakykyyn, sekä sähköisten palvelujen käyttövalmiuteen liittyvät tekijät ohjaavat yhdenvertaisia asiointimahdollisuuksia yhteiskunnassa.

”Sähköisen asioinnin sijaan henkilökohtaista palvelua tarvitsevat kuluttajat joutuvat monesti esimerkiksi maksamaan kalliimman hinnan palveluistaan tai sopeutumaan asiakaspalvelun reunaehtoihin, kuten niukentuneisiin palveluaikoihin tai -paikkoihin”, Beurling-Pomoell kuvailee.

Kuluttajaliiton liittokokous toteaa kannanotossaan, että yhteiskunnallista sääntelyä on vahvistettava, mikäli mutkatonta asiointia netin ulkopuolella ei saada turvattua edes kuluttajille välttämättömien palveluiden osalta.

Lähteet:

1KKV: https://www.kkv.fi/uploads/sites/2/2021/11/2016-kkv-selvityksia-6-2016-sahkoisten-palvelujen-kayttamattomyys.pdf

2Euroopan komissio 2021: Eurodyce-raportti, Adult education and training in Europe.

Kuluttajaliitto vetoaa sähköyhtiöihin: maksuvaikeuksiin joutuneille lisää maksuaikaa30.9.2022 05:00:00 EEST | Tiedote

Kuluttajaliitto pitää hallituksen esittelemiä keinoja kuluttajien sähkölaskun kohtuullistamiseksi oikeansuuntaisina, mutta toteaa tukien taannehtivan luonteen voivan aiheuttaa ongelmia maksuvaikeuksissa oleville kuluttajille. Liitto vetoaakin energiayhtiöihin, jotta kuluttajat tarvittaessa saisivat riittävästi maksuaikaa ja -järjestelyjä talven sähkölaskuihin. Lisäksi Kuluttajaliitto muistuttaa, että tukien hakemisen tulee olla kaikille kuluttajille saavutettavaa, helppoa ja ymmärrettävää.

Kyselytutkimuksen tulokset julki: enemmistö suomalaisista kertoo onnistuneensa vähentämään ruokahävikkiä14.9.2022 11:00:00 EEST | Tiedote

Tuore valtakunnallinen kyselytutkimus paljastaa, että enemmistö suomalaisista (74 %) on omasta mielestään onnistunut vähentämään oman taloutensa ruokahävikin määrää viimeisen vuoden aikana. Myös tulevaisuudessa suurin osa aikoo pitää ruokahävikin minimissä. Kyselyn tuloksista löytyi myös jonkin verran eroja maakunnittain tarkasteltuina. Esimerkiksi hävikin vähentämiseen aiotaan tulevaisuudessa keskittyä vahvimmin Etelä-Savossa, Satakunnassa, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa sekä Kymenlaaksossa.

Minska på elräkningen genom att ändra avtalet?8.8.2022 14:38:13 EEST | Tiedote

Konsumentförbundet uppmanar konsumenter att kontrollera sitt eget elavtal innan vintern kommer. Om du inte har förbundit dig till ett avtal för viss tid är det nu ett bra tillfälle att utvärdera om du genom att byta eller ändra elavtalet kan minska på de växande kostnaderna när det gäller elenergi. Att konkurrensutsätta och jämföra priser har en allt större betydelse, då priserna på nya elavtal är rekordhöga och prisskillnaderna dessutom är höga.