Kuluttajaliiton valtuuston kannanotto: Käteisen asema maksuvälineenä turvattava – Kuluttajaliiton jäsenkyselyn vastaajilta äänivyöry käteisen puolesta
Pohjoismaissa digimaksaminen on yleistynyt kovaa vauhtia. Samalla saattaakin unohtua, että myös käteisen käytölle on edelleen kuluttajien vankka tuki.
”Kuluttajaliiton jäsenkyselyn vastaajat olivat lähes yksimielisiä siitä, että käteismaksaminen tulee turvata kuluttajille välttämättömimmissä ostoksissa. Näitä ovat esimerkiksi elintarvikkeet, lääkkeet ja auton tankkaaminen”, kertoo Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell. 91 % prosenttia vastaajista piti tätä erittäin tärkeänä (79 %) tai melko tärkeänä (12 %).
Aihe innosti erityisesti Kuluttajaliiton iäkkäämmät jäsenet vastaamaan kyselyyn. “Käteisellä on selvästi suuri merkitys vanhemman väestön arjessa”, Beurling-Pomoell arvioi.
Jäsenkyselyn vastaajista noin puolet (52 %) kertoi käyttävänsä käteistä viikoittain tai useammin. Myös Suomen Pankin kuluttajakyselyn mukaan 87 % kansalaista kertoo käyttävänsä käteistä joissakin tilanteissa.
Kuluttajaliiton jäsenkyselyn mukaan 70 % vastaajista oli kohdannut tilanteen, jossa korttimaksaminen ei ollut onnistunut.
”Suomen Pankki kehotti vastikään varautumaan sähkökatkoihin ja kyberhyökkäyksiin pitämällä kotona kohtuullisen summan käteistä”, muistuttaa Beurling-Pomoell käteisen tärkeästä asemasta myös mahdollisissa poikkeusoloissa.
”Ottaen huomioon yhteiskunnallisen varautumisen, emme voi jäädä odottamaan EU-tason lainsäädäntöä, vaan asiaa on valmisteltava kotimaisella tasolla mahdollisimman pian”, Beurling-Pomoell toteaa.
Käteisen asema turvattava kansallisella lainsäädännöllä
Vaikka korttimaksaminen onkin noussut yleisimmäksi maksutavaksi, ei käteisen asemaa yhteiskunnassa voi korvata. Euroopan keskuspankin mukaan etenkin ikäihmiset ja pienituloiset maksavat mieluummin käteisellä. Käteisellä maksaessa on muun muassa mahdollista hahmottaa tarkemmin omaa rahankäyttöään.
”Käteinen tulee hyväksyä maksuvälineenä kaikissa kansalaisille merkittävissä palveluissa”, painottaa Beurling-Pomoell.
Suomen Pankki on keväällä 2022 tehnyt aloitteen käteisen aseman turvaamisesta suomalaisessa yhteiskunnassa. Käteispalveluilla pidetään yllä eri kansalaisryhmien mahdollisuutta osallistua taloudelliseen toimintaan parhaaksi katsomaansa maksutapaa käyttäen.
”Monesta Euroopan maasta löytyy jo käteisen asemaa turvaavaa lainsäädäntöä. Tarvitsemme pikaisesti vastaavaa myös Suomeen”, Beurling-Pomoell toteaa.
Miten jäsenkysely toteutettiin?
Kuluttajapaneeli on Kuluttajaliiton jäsenten oma vaikutuskanava, jolla Kuluttajaliitto kartoittaa jäsenistönsä mielipiteitä eri aiheista. Vastauksia käytetään Kuluttajaliiton vaikuttamistyön tukena. Käteismaksamista koskevaan kyselyyn vastasi yhteensä 370 Kuluttajaliiton jäsentä. Kysely toteutettiin marraskuun alussa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha Beurling-PomoellpääsihteeriKuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry
Puh:040 5566 421juha.beurling-pomoell@kuluttajaliitto.fiTietoja julkaisijasta
Suomen ainoa yleinen kuluttajien ja julkisten palvelujen käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- ja neuvontajärjestö.
Finlands enda allmänna intressebevaknings-, utbildnings- och rådgivningsorganisation för konsumenterna och användare av offentliga tjänster.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kuluttajaliitto
Tapahtumavinkki: Vaasassa asiaa viherpesusta ja mahdollisuus haastatella Kuluttajaliiton pääsihteeriä13.11.2023 12:11:34 EET | Kutsu
Miten oikeasti vastuullisen tuotteen voi tunnistaa perättömien viherväittämien joukosta? Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell puhuu teemasta Vaasan kaupunginkirjastossa tiistaina 21.11. klo 14 alkaen. Tilaisuuden järjestää paikallinen kuluttajayhdistys Merenkurkun Kuluttajat ry yhteistyössä Kuluttajaliiton kanssa.
Lude vai kuoriainen? Tunnista kodin tuholainen oikein8.11.2023 05:00:00 EET | Tiedote
Tunnistamalla tuhohyönteisen oikein voi välttyä turhalta riidalta ja säästää pitkän pennin. Viime aikoina mediassa on keskusteltu vilkkaasti luteista ja niiden torjunnasta. Kodin erilaiset ötökät ovat jo pitkään olleet vakioaihe Kuluttajaliiton asumisneuvonnassa. Kuluttajaliitto muistuttaa, että tuholaisten haitallisuudessa ja torjuntatoimissa on eroja. Tuholaisen varma tunnistaminen ennen toimenpiteitä onkin paras keino edetä asiassa. Kuluttajaliiton juristi kertoo vinkit mitä tehdä, jos huomaa kodissa ylimääräisiä ötökkävieraita.
Vesipullojen viherväitteissä parannettavaa – kuluttajajärjestöt tekivät valituksen harhaanjohtavista käytännöistä7.11.2023 15:51:11 EET | Tiedote
Vesipullojen kierrätettävyys- ja kierrätysväitteistä löytyy parannettavaa, selvisi eurooppalaisten kuluttajajärjestöjen yhteisestä selvityksestä. Selvityksen mukaan vesipulloista löytyy harhaanjohtavia väitteitä, jotka ovat EU-lainsäädännön vastaisia. Lue tiedotteesta, mitkä viherväitteet osoittautuivat ongelmallisimmiksi.
Luentokiertue Kainuussa: Tiedätkö oikeutesi potilaana?10.10.2023 08:41:10 EEST | Kutsu
Kuluttajaliitto ja Kainuun Kuluttajat yhteistyökumppaneineen järjestävät tällä viikolla luentokiertueen potilaan oikeuksista Kajaanissa, Paltamossa ja Sotkamossa. Tilaisuuksien yhteydessä median ja yleisön on mahdollista esittää kysymyksiä kouluttajana toimivalle potilaan oikeuksien asiantuntijalle Hanna Manniselle.
Kuluttajilta vastausvyöry kutistuneista tuotteista – kuinka yleistä ”shrinkflaatio” on?27.9.2023 06:00:00 EEST | Tiedote
Kuluttajaliitto selvitti, kuinka yleistä tuotteiden pienentyminen vaivihkaa oikein on. Shrinkflaatiosta puhutaan yleensä silloin, kun tuotteen sisältö pienenee ilman myyntihinnan vastaavaa alentumista. Yli 700 kuluttajaa ilmoitti havaintonsa pienentyneestä tuotteesta Kuluttajaliiton verkkosivuilla olleen kyselylomakkeen kautta. Vastauksissa toistuivat selvästi tietyt tuotteet ja tuoteryhmät. Kuluttajaliitto peräänkuuluttaa selkeää ja avointa viestintää pakkauskokojen muutoksista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme