Kuluttajaliitto

Kuluttajaliiton valtuuston kannanotto: Nykyinen esitys vesittää käytännön mahdollisuudet ryhmäkanteen käyttöön

Jaa
Kuluttajajärjestöjen käyttöön tarkoitettu mahdollisuus ryhmäkanteen nostamiseen on jäämässä kauas siitä mitä odotettiin. Ryhmäkanteen avulla kuluttajia edustavien järjestöjen on mahdollista ajaa kuluttajaryhmien etua oikeudessa. Suomessa ollaan kuitenkin päätymässä toteutukseen, jossa tilanne ei toisi parannusta nykyiseen tilanteeseen. Kuluttajaliiton valtuusto vaatii muutoksia esitettyyn edustajakannelainsäädäntöön siten, että kuluttajajärjestöillä oikeasti on mahdollisuus puolustaa kuluttajia oikeudessa nostamalla ryhmäkanteita.

Oikeudenkäynnit ovat Suomessa kalliita ja kestävät aivan liian pitkään. Kuluttajaliiton valtuusto katsoo, että edustajakannedirektiivi on merkittävä parannus kuluttajien oikeuksiin. Tämä tarkoittaa sitä, että myös kuluttajajärjestöille tulee mahdollisuus ajaa oikeudessa ryhmäkanteena tietyn kuluttajaryhmän oikeuksia silloin, kun kuluttajia kohdannut ongelma on laaja ja koskettaa samanaikaisesti useita kuluttajia. Ongelmana kuitenkin on, että tämänhetkinen esitys lainsäädännöstä ei vielä tuo käytännön parannusta kuluttajien asemaan.

Lain tarkoituksena on, että EU:n jäsenvaltioiden tulee turvata kuluttajajärjestöille mahdollisuudet ryhmäkanteiden ajamiseen kuluttajien puolesta ja tämä on mahdollista ainoastaan silloin, kun oikeudenkäynnin kulut eivät estä siihen oikeutettuja järjestöjä nostamasta kanteita. Kuluttajaliiton valtuusto on pettynyt siihen, ettei Suomen lainsäädäntöehdotuksessa esitetä järjestöille mitään taloudellista apua tai tukea kanteiden ajamiseen. Järjestöjen mahdollisuudet puolustaa kuluttajien etuja ja oikeuksia jäävät tämän vuoksi varsin rajallisiksi muodollisista mahdollisuuksista huolimatta.

Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell on pettynyt ehdotuksen saamaan muotoon. ”Nyt hukataan mahdollisuus parantaa kuluttajien suojaa. Nykyisiin vaativiin ja tiukkoihin oikeudenkäyntiä koskeviin vaatimuksiin ei tämän esityksen myötä tulisi muutoksia.”

Nykymuotoista ryhmäkannelakia ei voida pitää kuluttajien kannalta toimivana ja tehokkaana oikeusturvana, sillä sen perusteella ei ole koskaan käsitelty yhtään kannetta tuomioistuimessa. Lain vaikuttavuus on perustunut kuluttajansuojaviranomaisen mahdollisuuteen käyttää ryhmäkannetta pelotteena elinkeinonharjoittajan kanssa käymissään neuvotteluissa.

”Direktiivi olisi mahdollistanut kuluttajien kannalta paljon parempia käytäntöjä. Useissa Euroopan unionin jäsenmaissa ollaan päätymässä kuluttajien kannalta tehokkaampiin ratkaisuihin, joista Suomessakin olisi tullut ottaa mallia. Suomalaiset kuluttajat ovat vaarassa jäädä ilman tehokkaampaa oikeusturvaa, mikäli esitykseen ei tehdä muutoksia”, Beurling-Pomoell toteaa.

Mistä on kyse?

Edustajakanne on myös ryhmäkanteena tunnettu oikeudenkäynnin muoto, jonka avulla kanteen nostanut taho voi edustaa laajempaa ryhmää, joka haluaa viedä asiansa oikeuden käsiteltäväksi. Aiemmin Suomessa kyseinen mahdollisuus on ollut ainoastaan kuluttaja-asiamiehellä. Nyt kansallisessa lainvalmistelussa on ehdotus lainsäädännöstä, jonka tavoitteena on parantaa ja tehostaa kuluttajien oikeuksia antamalla kyseinen mahdollisuus edustaa kuluttajaryhmiä oikeudessa myös erikseen määritellyille, kuluttajien etuja ajaville järjestöille. Ehdotus perustuu EU:n edustajakannedirektiiviin, joka edellyttää, että jokaisessa jäsenvaltiossa on vähintään yksi direktiivin edellytykset täyttävä ryhmäkannemahdollisuus kuluttajien ja heitä edustavien järjestöjen käytettävissä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Kuluttajaliitto
Kuluttajaliitto
Ritarikatu 1 B
00170 HELSINKI

info@kuluttajaliitto.fihttps://www.kuluttajaliitto.fi/

Suomen ainoa yleinen kuluttajien ja julkisten palvelujen käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- ja neuvontajärjestö.

Finlands enda allmänna intressebevaknings-, utbildnings- och rådgivningsorganisation för konsumenterna och användare av offentliga tjänster.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kuluttajaliitto

Lude vai kuoriainen? Tunnista kodin tuholainen oikein8.11.2023 05:00:00 EET | Tiedote

Tunnistamalla tuhohyönteisen oikein voi välttyä turhalta riidalta ja säästää pitkän pennin. Viime aikoina mediassa on keskusteltu vilkkaasti luteista ja niiden torjunnasta. Kodin erilaiset ötökät ovat jo pitkään olleet vakioaihe Kuluttajaliiton asumisneuvonnassa. Kuluttajaliitto muistuttaa, että tuholaisten haitallisuudessa ja torjuntatoimissa on eroja. Tuholaisen varma tunnistaminen ennen toimenpiteitä onkin paras keino edetä asiassa. Kuluttajaliiton juristi kertoo vinkit mitä tehdä, jos huomaa kodissa ylimääräisiä ötökkävieraita.

Kuluttajilta vastausvyöry kutistuneista tuotteista – kuinka yleistä ”shrinkflaatio” on?27.9.2023 06:00:00 EEST | Tiedote

Kuluttajaliitto selvitti, kuinka yleistä tuotteiden pienentyminen vaivihkaa oikein on. Shrinkflaatiosta puhutaan yleensä silloin, kun tuotteen sisältö pienenee ilman myyntihinnan vastaavaa alentumista. Yli 700 kuluttajaa ilmoitti havaintonsa pienentyneestä tuotteesta Kuluttajaliiton verkkosivuilla olleen kyselylomakkeen kautta. Vastauksissa toistuivat selvästi tietyt tuotteet ja tuoteryhmät. Kuluttajaliitto peräänkuuluttaa selkeää ja avointa viestintää pakkauskokojen muutoksista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye