Kuluttajaliitto: Sosiaalinen luototus kaikkiin kuntiin
Kuluttajaliitto on julkaissut omat tavoitteensa kuntavaaleihin vuonna 2021. Kuluttajaliiton tavoitteet ovat askel kohti toimivaa ja oikeudenmukaista kuntaa, jossa kuluttajan ja sote-palveluiden käyttäjän asema huomioidaan ympäristöä unohtamatta. Sosiaalisen luototuksen saaminen kaikkiin kuntiin on yksi Kuluttajaliiton kärkitavoitteista kuntavaaleissa.
Kunta voi myöntää sosiaalisen luoton henkilölle, jolla ei ole pienituloisuutensa ja vähävaraisuutensa vuoksi mahdollisuutta saada kohtuuehtoista luottoa muulla tavoin, mutta jolla kuitenkin on kyky suoriutua luoton takaisinmaksusta.
”Lainan tulee olla saatavilla samoin ehdoin asuinpaikasta riippumatta. Prosessin tulee lisäksi olla nopea, jotta se vastaa akuuttiin tarpeeseen ja on oikea vaihtoehto kulutusluotoille”, sanoo Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell. Sosiaalinen luototus oli vuonna 2019 aktiivisessa käytössä vain 30 kunnassa. Nykytilanne asettaa ihmiset epäyhdenvertaiseen asemaan asuinpaikan perusteella ja siten edistää alueellisia eroja kansalaisten taloudellisessa toimintakyvyssä ja hyvinvoinnissa.
Sosiaalisella luotolla turvataan kotitalouksien toimintakykyä ja ehkäistään taloudellista syrjäytymistä ja ylivelkaantumista. ”Sosiaalinen luototus tulee saada jokaiseen kuntaan. Sillä turvataan kuntalaisten hyvinvointia ja taloudellista toimintakykyä sekä ehkäistään ylivelkaantumista”, Beurling-Pomoell toteaa.
Kuluttajaliiton pääteemat kuntavaaleihin 2021 ovat sosiaalinen luototus, mielenterveys, ruoka-apu ja -hävikki, kohtuuhintainen asuminen, digitaaliset palvelut, jätehuolto, julkinen liikenne ja maankäytön suunnittelu.
Lisää tietoa tavoitteista taustoineen löytyy Kuluttajaliiton kotisivuilta:
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
pääsihteeri Juha Beurling-PomoellKuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry
Puh:040 5566 421Linkit
Tietoja julkaisijasta
Suomen ainoa yleinen kuluttajien ja julkisten palvelujen käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- ja neuvontajärjestö.
Finlands enda allmänna intressebevaknings-, utbildnings- och rådgivningsorganisation för konsumenterna och användare av offentliga tjänster.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kuluttajaliitto
Taloyhtiöt, kilpailuttakaa isännöintipalvelunne!10.2.2021 18:19:01 EET | Tiedote
Nyt on oiva aika osoittaa, että taloyhtiöt ja niiden osakkaat eivät seiso toimettomina isännöintialan hintakartelliepäilyn tutkinnan aikana. ”Kilpailuttaminen on parasta vastalääkettä epäilyille siitä, että isännöintiala olisi nostanut hintojaan keinotekoisesti”, Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell painottaa.
Kuluttajaliitto selvitti huijaussoitto-ongelman laajuutta – jopa miljoonia huijaussoittoyrityksiä suomalaisten puhelimiin kuukausittain29.1.2021 14:50:26 EET | Tiedote
Lähes jokaisen puhelimeen on viime aikoina kilahtanut puhelu tuntemattoman oloisesta numerosta tai erikoisella maakoodilla. Kuluttajaliitto kysyi puhelinoperaattoreilta huijaussoitoista ja vastaukset paljastivat ongelman laajuuden. Kuukausittain estetään jopa miljoonia huijaussoittoja. Mutta miten tulee toimia, kun saa huijaussoiton?
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme