Kuluttajaliitto

Kuluttajaliitto toimii jatkossa entistä vahvemmin myös potilaan ja sote-palveluiden käyttäjän oikeuksien edistäjänä

Jaa
Potilaiden ja sote-palveluiden käyttäjien asema kaipaa edelleen parannusta. Moni palveluiden käyttäjä ei esimerkiksi tiedä, mistä saa tarvittaessa neuvontaa potilaan oikeuksiin liittyvissä kysymyksissä. Tarve potilaiden ja sote-palveluiden käyttäjien oikeuksien neuvonnalle ja tietoisuuden edistämiselle on suuri.

Kuluttajaliitto toimii jatkossa entistä vahvemmassa roolissa potilaan ja julkisten sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttäjien edunvalvonnassa, neuvonnassa ja koulutuksessa. Suomen Potilasliiton toiminta on päättynyt 26.4.2021. "On hienoa, että potilaiden ja sote-palveluiden käyttäjien edunvalvonnalla on jatkossa entistä laajemmat hartiat", toteaa Suomen Potilasliiton pitkäaikainen puheenjohtaja, järjestöneuvos Paavo Koistinen. ”Näemme, että mahdollisuudet parantaa sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttäjien asemaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon vaikuttamalla, sekä neuvonnan ja koulutuksen keinoin kasvavat jatkossa”, Koistinen kuvailee toiminnan lakkauttamisen ja viestikapulan vaihdon tunnelmia.

Kuluttajaliiton selvityksen (2020, n = 1109) mukaan yli puolet vastaajista (53 %) ei tiennyt, mistä saisi tarvittaessa potilasoikeusneuvontaa. Vain 23 % vastasi tietävänsä, mistä kyseistä neuvontaa tarvittaessa saa. Loput vastaajat eivät osanneet vastata kysymykseen lainkaan.

Potilas on monesti heikossa asemassa, mikäli hän joutuu esimerkiksi hoitovirheen kohteeksi. ”Tietoa potilasoikeusneuvontaa lakisääteisesti antavista potilasasiamiehistä sekä muista tietolähteistä onkin levitettävä tehokkaasti”, muistuttaa järjestöneuvos Paavo Koistinen.

Kaikille avointa maksutonta neuvontaa potilaan ja sote-palveluiden käyttäjän oikeuksista

Viime vuoden alussa Kuluttajaliitto avasi kaikille avoimen ja maksuttoman oikeusneuvonnan potilaiden ja sote-palveluiden käyttäjille. Palvelu tarjoaa neuvontaa myös potilas- ja sosiaaliasiamiehille heidän työnsä tueksi. Neuvontaa antaa Kuluttajaliiton potilaan oikeuksien asiantuntija Julia Lumijärvi. Julia on koulutukseltaan hammaslääketieteen lisensiaatti ja oikeustieteen maisteri.

Kuluttajaliitto toimii myös Potilas- ja asiakaslehden julkaisijana. Kuluttajaliitto valmistelee parhaillaan omaa potilas- ja asiakaspoliittista ohjelmaansa. Valmistelun tueksi toteutetaan muun muassa erilaisia selvityksiä ja haastatteluja.

Kaikille avoin neuvonta potilaiden ja sote-palveluiden käyttäjien oikeuksista palvelee puhelimitse maanantaisin klo 9–11 ja 13–15, puh. 09 454 22 150 (mpm/pvm).

Potilasoikeusneuvonta auttaa esimerkiksi seuraavissa kysymyksissä:

  • Kuka on vastuussa, jos saat huonoa sote-palvelua?
  • Ketkä ovat potilaan/asiakkaan omaisia ja läheisiä? Mitä oikeuksia potilaan omaisella on?
  • Mitä tulee tehdä, jos henkilökunta havaitsee, että potilasta/asiakasta yritetään hyväksikäyttää taloudellisesti?
  • Potilas ei hyväksy naislääkäriä. Onko hänellä oikeus saada paikalle mieslääkäri?
  • Kotihoidon asiakas haluaa jäädä kotiin, vaikka kotihoidon hoitaja haluaa hänen menevän ambulanssilla sairaalaan. Kenen tahto lopulta ratkaisee?
  • …ja monissa muissa potilaan oikeuksiin liittyvissä kysymyksissä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Kuluttajaliitto
Kuluttajaliitto
Ritarikatu 1 B
00170 HELSINKI

info@kuluttajaliitto.fihttps://www.kuluttajaliitto.fi/

Suomen ainoa yleinen kuluttajien ja julkisten palvelujen käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- ja neuvontajärjestö.

Finlands enda allmänna intressebevaknings-, utbildnings- och rådgivningsorganisation för konsumenterna och användare av offentliga tjänster.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kuluttajaliitto

Lude vai kuoriainen? Tunnista kodin tuholainen oikein8.11.2023 05:00:00 EET | Tiedote

Tunnistamalla tuhohyönteisen oikein voi välttyä turhalta riidalta ja säästää pitkän pennin. Viime aikoina mediassa on keskusteltu vilkkaasti luteista ja niiden torjunnasta. Kodin erilaiset ötökät ovat jo pitkään olleet vakioaihe Kuluttajaliiton asumisneuvonnassa. Kuluttajaliitto muistuttaa, että tuholaisten haitallisuudessa ja torjuntatoimissa on eroja. Tuholaisen varma tunnistaminen ennen toimenpiteitä onkin paras keino edetä asiassa. Kuluttajaliiton juristi kertoo vinkit mitä tehdä, jos huomaa kodissa ylimääräisiä ötökkävieraita.

Kuluttajilta vastausvyöry kutistuneista tuotteista – kuinka yleistä ”shrinkflaatio” on?27.9.2023 06:00:00 EEST | Tiedote

Kuluttajaliitto selvitti, kuinka yleistä tuotteiden pienentyminen vaivihkaa oikein on. Shrinkflaatiosta puhutaan yleensä silloin, kun tuotteen sisältö pienenee ilman myyntihinnan vastaavaa alentumista. Yli 700 kuluttajaa ilmoitti havaintonsa pienentyneestä tuotteesta Kuluttajaliiton verkkosivuilla olleen kyselylomakkeen kautta. Vastauksissa toistuivat selvästi tietyt tuotteet ja tuoteryhmät. Kuluttajaliitto peräänkuuluttaa selkeää ja avointa viestintää pakkauskokojen muutoksista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye