Kuluttajien luottamus S-Pankkiin palautettava

Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell toteaa S-Pankin tietoturvaongelmasta saatujen tietojen antavan S-Pankin toiminnasta vastuuttoman kuvan. Kuluttajien luottamus turvallisiin pankin palveluihin tulee nyt palauttaa avoimella viestinnällä myös kuluttajille.

S-Pankissa paljastunut vakava tietoturvahäiriö on mediatietojen mukaan saattanut satojen asiakkaiden tilien maksuliikenteen vaaraan. Mediassa olleiden tietojen mukaan S-Pankki ei ole ottanut asiakkaiden ilmoituksia verkkopankin ongelmista vakavasti, vaan järjestelmähäiriön on annettu jatkua jopa kuukausien ajan.

”Kuluttajien luottamus turvallisiin verkkopankkipalveluihin on saanut kolauksen”, sanoo Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell. ”Luottamuksen palauttamisen keskeisenä osana tulee olla S-Pankin vakuutus siitä, että jatkossa asiakkaiden tekemät ilmoitukset mahdollisista rikoksista heidän verkkopankissaan otetaan tosissaan ja ne tutkitaan välittömästi ilman viivytyksiä.”

”Tämä on pettymys kuluttajille ja vaarana on, että epäluottamus heijastuu myös muualle digitaaliseen pankkiasiointiin. Finanssiala on tehnyt pitkään töitä luodakseen luottamusta verkkopankki- ja mobiilipankkiasiointiin. Järjestelmähäiriöt ja erityisesti viivästynyt tiedottaminen ovat omiaan romahduttamaan kuluttajien uskon luotettaviin palveluihin”, pohtii Beurling-Pomoell.

S-Pankki joutuu tekemään järjestelmähäiriöstä raportin rahoitus- ja vakuutusmarkkinatoimijoita valvovalle viranomaiselle FIVA:lle. Maksupalvelulain mukaan S-Pankki on korvausvelvollinen asiakkailleen järjestelmävirheestä ja pankin täytyy palauttaa oikeudettomat maksut asiakkaiden tileille mahdollisimman pian.

Kuluttajaliitto vaatii, että myös kuluttaja-asiakkaille tulee nyt antaa riittävät tiedot tapahtuneesta ja tulevaisuuden toimista.

”Ei riitä, että S-Pankki kertoo ainoastaan viranomaisille, miten näin on päässyt käymään. Viranomaisten lisäksi S-Pankin pitää selkeästi viestiä myös kuluttajille, miten vastaavaa estetään tapahtumasta jatkossa”, Beurling-Pomoell painottaa.

Kuluttajaliiton valtuuston kannanotto: Käteisen asema maksuvälineenä turvattava – Kuluttajaliiton jäsenkyselyn vastaajilta äänivyöry käteisen puolesta26.11.2022 14:56:38 EET | Tiedote

Käteisellä pitää voida maksaa nyt ja tulevaisuudessa, toteaa Kuluttajaliiton valtuusto kannanotossaan. Valtuusto vaatii lainsäätäjiä edistämään viipymättä Suomen Pankin aloitetta käteismaksamisen, rahan nostamisen ja tallettamisen turvaamisesta. Kuluttajaliiton jäsenkyselyn vastaajista lähes kaikki (91 %) pitivät käteisellä maksamisen turvaamista välttämättömissä ostoksissa tärkeänä.

Verkkokauppatarkkailun tulos: yleisarvosana hyvä - samat puutteet kuitenkin toistuivat verkkokauppojen sivuilla25.11.2022 14:05:04 EET | Tiedote

Kuluttajaliitto tarkkaili marraskuun alussa 40 verkkokaupan sivuja. Tarkasteltavana oli kymmenen kohdan lista lain vaatimista ja muista asioinnin kannalta olennaista tiedoista, jotka verkkokaupan sivuilta olisi hyvä löytää. Tarkkailussa huomattiin usein toistuvia puutteita, mutta myös kuluttajan kannalta myönteisiä huomioita. Keskimäärin tarvittavat tiedot löytyivät verkkokaupoista melko hyvin.

Kuluttajaliitto vaatii Energiavirastoa mahdollisimman pikaisesti arvioimaan sähkön kohtuullisen hinnan määrittelyn2.11.2022 14:00:00 EET | Tiedote

Sähkömarkkinalaissa todetaan, että ”vähittäismyyjän, jolla on huomattava markkinavoima jakeluverkonhaltijan vastuualueella, on toimitettava vastuualueella sähköä kohtuulliseen hintaan kuluttajille”. Kuluttajaliitto vaatii Energiavirastoa linjaamaan nykyistä tarkemmin tämän laissa mainitun hinnoittelun kohtuullisuuteen velvoittavan määrittelyn toimitusvelvollisten sähkönmyyjien osalta.