Kuluttajaliitto

Kuluttajien valitusväylä kohtuuttomista sähköhinnoista tukossa

Jaa
Viime aikoina monet sähköyhtiöt ovat ilmoittaneet tuntuvista hinnankorotuksista toistaiseksi voimassa oleviin sähkösopimuksiin. Joidenkin kuluttajien sähköenergian hinta on voinut nousta kerralla jopa satoja prosentteja. Korotus voi olla laiton, mikäli se tapahtuu ilman riittäviä perusteita. Tällöin hinnankorotuksen voi viedä arvioitavaksi kuluttajariitalautakuntaan, joka on kuluttajalle maksuton ja riskitön riidanratkaisuelin. Kuluttajaliitto on huolissaan kuluttajariitalautakunnan pitkistä käsittelyajoista.

”Ongelmana on, että kuluttajariitalautakunnan jonot ovat jo pidempään olleet todella pitkät. Lautakunta on aliresursoitu sen tärkeään tehtävään nähden”, Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell toteaa. ”Lautakunta ei tällä hetkellä toimi kuluttajan kannalta katsottuna siten, kuin on tarkoitettu”, hän sanoo viitaten tapausten käsittelyaikoihin.

Lautakunnan tarkoituksena on tarjota kuluttajille nopea ratkaisusuositus riitaan. Sen sijaan, että kuluttajariitalautakunnan resurssit olisivat kasvaneet, viime aikoina työntekijöiden määrä on laskenut.

”Jotta kuluttajalla olisi mahdollisuus hakea itselleen oikeutta kohtuullisessa ajassa tässä sähkönhintakriisissä, on valtion osoitettava välittömästi lisää resursseja kuluttajariitalautakunnan jonojen pikaiseen purkamiseen”, Beurling-Pomoell vaatii. ”Tällä hetkellä kuluttajan kannattaa ensisijaisesti reklamoida laskusta sähköyhtiölle ja odottaa kuluttajariitalautakunnan linjapäätöstä asiasta, sillä ilman lisäresursseja lautakunnan jonotilanne vain kasvaa entisestään.”

Kuluttajariitalautakunta tulee antamaan alkukeväästä ennakkopäätöksiä nyt tapahtuvissa ennennäkemättömissä sähkön hinnankorotuksissa. Jokaisen kuluttajan on kuitenkin itse vietävä asiansa lautakuntaan saadakseen esimerkiksi rahallista hyvitystä perusteettomista hinnankorotuksista. ”Kyseisen kaltainen prosessi tulee vaatimaan kuluttajariitalautakunnalta todella paljon ja siihen on hyvä varautua ajoissa sekä riittävin resurssein”, painottaa Beurling-Pomoell.

Vaikka Kuluttajariitalautakunnan päätökset eivät ole oikeudellisesti sitovia, niitä noudatetaan Suomessa hyvin. ”Jos esimerkiksi jokin sähköyhtiö ei noudattaisi lautakunnan suositusta palauttaa kuluttajalle osaa tämän maksamista sähkömaksuista, olisi kuluttajan helpompaa ja turvallisempaa viedä asia suosituksen pohjalta käräjäoikeuteen kuin ilman sitä”, Beurling-Pomoell tarkentaa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Kuluttajaliitto
Kuluttajaliitto
Ritarikatu 1 B
00170 HELSINKI

info@kuluttajaliitto.fihttps://www.kuluttajaliitto.fi/

Suomen ainoa yleinen kuluttajien ja julkisten palvelujen käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- ja neuvontajärjestö.

Finlands enda allmänna intressebevaknings-, utbildnings- och rådgivningsorganisation för konsumenterna och användare av offentliga tjänster.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kuluttajaliitto

Lude vai kuoriainen? Tunnista kodin tuholainen oikein8.11.2023 05:00:00 EET | Tiedote

Tunnistamalla tuhohyönteisen oikein voi välttyä turhalta riidalta ja säästää pitkän pennin. Viime aikoina mediassa on keskusteltu vilkkaasti luteista ja niiden torjunnasta. Kodin erilaiset ötökät ovat jo pitkään olleet vakioaihe Kuluttajaliiton asumisneuvonnassa. Kuluttajaliitto muistuttaa, että tuholaisten haitallisuudessa ja torjuntatoimissa on eroja. Tuholaisen varma tunnistaminen ennen toimenpiteitä onkin paras keino edetä asiassa. Kuluttajaliiton juristi kertoo vinkit mitä tehdä, jos huomaa kodissa ylimääräisiä ötökkävieraita.

Kuluttajilta vastausvyöry kutistuneista tuotteista – kuinka yleistä ”shrinkflaatio” on?27.9.2023 06:00:00 EEST | Tiedote

Kuluttajaliitto selvitti, kuinka yleistä tuotteiden pienentyminen vaivihkaa oikein on. Shrinkflaatiosta puhutaan yleensä silloin, kun tuotteen sisältö pienenee ilman myyntihinnan vastaavaa alentumista. Yli 700 kuluttajaa ilmoitti havaintonsa pienentyneestä tuotteesta Kuluttajaliiton verkkosivuilla olleen kyselylomakkeen kautta. Vastauksissa toistuivat selvästi tietyt tuotteet ja tuoteryhmät. Kuluttajaliitto peräänkuuluttaa selkeää ja avointa viestintää pakkauskokojen muutoksista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye