Kuluttajien valitusväylä kohtuuttomista sähköhinnoista tukossa
Viime aikoina monet sähköyhtiöt ovat ilmoittaneet tuntuvista hinnankorotuksista toistaiseksi voimassa oleviin sähkösopimuksiin. Joidenkin kuluttajien sähköenergian hinta on voinut nousta kerralla jopa satoja prosentteja. Korotus voi olla laiton, mikäli se tapahtuu ilman riittäviä perusteita. Tällöin hinnankorotuksen voi viedä arvioitavaksi kuluttajariitalautakuntaan, joka on kuluttajalle maksuton ja riskitön riidanratkaisuelin. Kuluttajaliitto on huolissaan kuluttajariitalautakunnan pitkistä käsittelyajoista.
”Ongelmana on, että kuluttajariitalautakunnan jonot ovat jo pidempään olleet todella pitkät. Lautakunta on aliresursoitu sen tärkeään tehtävään nähden”, Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell toteaa. ”Lautakunta ei tällä hetkellä toimi kuluttajan kannalta katsottuna siten, kuin on tarkoitettu”, hän sanoo viitaten tapausten käsittelyaikoihin.
Lautakunnan tarkoituksena on tarjota kuluttajille nopea ratkaisusuositus riitaan. Sen sijaan, että kuluttajariitalautakunnan resurssit olisivat kasvaneet, viime aikoina työntekijöiden määrä on laskenut.
”Jotta kuluttajalla olisi mahdollisuus hakea itselleen oikeutta kohtuullisessa ajassa tässä sähkönhintakriisissä, on valtion osoitettava välittömästi lisää resursseja kuluttajariitalautakunnan jonojen pikaiseen purkamiseen”, Beurling-Pomoell vaatii. ”Tällä hetkellä kuluttajan kannattaa ensisijaisesti reklamoida laskusta sähköyhtiölle ja odottaa kuluttajariitalautakunnan linjapäätöstä asiasta, sillä ilman lisäresursseja lautakunnan jonotilanne vain kasvaa entisestään.”
Kuluttajariitalautakunta tulee antamaan alkukeväästä ennakkopäätöksiä nyt tapahtuvissa ennennäkemättömissä sähkön hinnankorotuksissa. Jokaisen kuluttajan on kuitenkin itse vietävä asiansa lautakuntaan saadakseen esimerkiksi rahallista hyvitystä perusteettomista hinnankorotuksista. ”Kyseisen kaltainen prosessi tulee vaatimaan kuluttajariitalautakunnalta todella paljon ja siihen on hyvä varautua ajoissa sekä riittävin resurssein”, painottaa Beurling-Pomoell.
Vaikka Kuluttajariitalautakunnan päätökset eivät ole oikeudellisesti sitovia, niitä noudatetaan Suomessa hyvin. ”Jos esimerkiksi jokin sähköyhtiö ei noudattaisi lautakunnan suositusta palauttaa kuluttajalle osaa tämän maksamista sähkömaksuista, olisi kuluttajan helpompaa ja turvallisempaa viedä asia suosituksen pohjalta käräjäoikeuteen kuin ilman sitä”, Beurling-Pomoell tarkentaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha Beurling-PomoellpääsihteeriKuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry
Puh:040 5566 421juha.beurling-pomoell@kuluttajaliitto.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta
Suomen ainoa yleinen kuluttajien ja julkisten palvelujen käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- ja neuvontajärjestö.
Finlands enda allmänna intressebevaknings-, utbildnings- och rådgivningsorganisation för konsumenterna och användare av offentliga tjänster.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kuluttajaliitto
Pörssisähkösopimus ei saa olla kuluttajan ainoa vaihtoehto26.1.2023 15:41:14 EET | Tiedote
Eduskunta on parhaillaan käsittelemässä muutoksia sähkömarkkinalakiin. Kuluttajaliitto on huolissaan, että ehdotusta voidaan tulkita siten, että pörssisähkösopimus voisi olla ainoa kuluttajalle tarjottu toimitusvelvollisuuden piiriin kuuluva sähkösopimus. Liitto katsoo, että pörssisähkön ajoittain erittäin korkea hinta saattaa vaarantaa erityisesti pienituloisten kotitalouksien toimeentulon.
78 % suomalaisista kannattaa sähkölle hintakattoa19.12.2022 13:44:17 EET | Tiedote
Kuluttajaliitto kysyi kansallisesti edustavassa kyselytutkimuksessa (n = 1158) suomalaisten mielipidettä sähkön hintakatosta. Tulokset olivat selkeät, sillä jopa 78 % kertoi kannattavansa sähkön hinnalle asetettavaa määräaikaista hintakattoa. Kohtuuttomat sähkön hinnat aiheuttavat jo nyt huomattavaa taloudellista ahdinkoa kuluttajille.
Näin valmistat energiapihin ja hävikkivapaan joulumenun14.12.2022 08:00:00 EET | Tiedote
MasterChef Suomi -ohjelmastakin tuttu Wellamon keittiömestari Dani Hänninen suunnitteli astetta stressittömämmän joulumenun, jossa on huomioitu ruokahävikin vähentäminen sekä aikaa ja sähköä säästävät valmistustavat – mausta tinkimättä. Joulumenu valmistui osana Motivan ja Hävikkifoorumin Astetta rennompi joulu -kampanjaa. Kurkkaa menu ja Danin tunnelmat tiedotteesta!
Sähkön hintakatto Kokkolan mallin mukaisesti muuallekin Suomeen13.12.2022 08:39:59 EET | Tiedote
Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell vaatii, että sähköyhtiöiden ympäri Suomea on pikaisesti otettava mallia Kokkolan Energia Oy:stä, joka on asettanut itselleen hintakaton sähköenergian hinnoittelulle. Hintakatto Kokkolassa on 16 senttiä yhdeltä kilowattitunnilta. Kokkolan Energia Oy on sitoutunut myymään sähköä kyseisellä hinnalla oman alueensa asukkaille.
Kuluttajaliiton valtuuston kannanotto: Käteisen asema maksuvälineenä turvattava – Kuluttajaliiton jäsenkyselyn vastaajilta äänivyöry käteisen puolesta26.11.2022 14:56:38 EET | Tiedote
Käteisellä pitää voida maksaa nyt ja tulevaisuudessa, toteaa Kuluttajaliiton valtuusto kannanotossaan. Valtuusto vaatii lainsäätäjiä edistämään viipymättä Suomen Pankin aloitetta käteismaksamisen, rahan nostamisen ja tallettamisen turvaamisesta. Kuluttajaliiton jäsenkyselyn vastaajista lähes kaikki (91 %) pitivät käteisellä maksamisen turvaamista välttämättömissä ostoksissa tärkeänä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme