Digi- ja väestötietovirasto

Kundtjänsten begränsas på en del av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställen 16-31.3.2020 – i fortsättningen betjänar serviceställena endast med tidsbokning

Dela
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata begränsar kundtjänsten på sina serviceställen för att förhindra spridningen av Coronaviruset. Begränsningarna gäller följande serviceställen 16–31.3.2020:
  • Borgå
  • Esbo
  • Helsingfors
  • Lahtis
  • Hyvinge
  • Åbo
  • Tammerfors
  • Tavastehus
  • Uleåborg

I brådskande fall delar vi ut tider också till måndag och tisdag 16–17.3.2020. Du kan boka en brådskande tid genom att ringa till telefonnumret som står på serviceställets dörr. Icke-brådskande möten organiserar vi från och med onsdagen 18.3.2020.

I de ovannämnda serviceställena ska man på förhand boka tid per telefon eller elektroniskt. Övergången till den elektroniska tidsbeställningen förbättrar både kundernas och personalens säkerhet när de inte behöver tillbringa tid i väntrummet.

Arrangemanget är i kraft 16–31.3.2020. På andra orter följer vi fortsättningsvis med situationen.

Sköt dina ärenden elektroniskt eller per telefon

Vi rekommenderar att du i första hand sköter dina ärenden med oss per telefon eller via våra elektroniska tjänster. För att göra det lättare har vi förlängt kundtjänstens telefontid till kl. 9–15. Se servicenumren enligt ärende.

Du kan också sköta dina ärenden på webben. På den elektroniska tjänsten Intyg från befolkningsdatasystemet går det att beställa flera olika intyg och dem får man genast i bruk. Namnändringsansökan kan man också göra elektroniskt på Namnändring-tjänsten.

Så här bokar du mötestid på ett serviceställe

Om du inte kan sköta dina ärenden elektroniskt eller per telefon kan du i brådskande ärenden boka tid till ett av våra serviceställen. Tid kan man boka själv på den elektroniska tidsbeställningen eller genom att ringa till vår kundtjänst i vilket fall tjänstemannen bokar tiden. De första tiderna kan bokas till onsdagen 18.3.2020.

Nyckelord

Kontakter

Om

Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto
Lintulahdenkuja 2
00530 HELSINKI

0295 536 000 (vaihde)https://dvv.fi

Digi- ja väestötietovirasto

Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.

Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.

https://dvv.fi

Följ Digi- ja väestötietovirasto

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto

Suomi.fi-mobiilisovellus uudistuu 22.4.2024 – Katso miten muutos vaikuttaa sinuun!17.4.2024 15:05:00 EEST | Tiedote

Suomi.fi-mobiilisovelluksen uudet Android- ja iOS-versiot julkaistaan 22.4.2024. Uudistuksen myötä sovelluksen ulkonäkö ja toiminnallisuudet uudistuvat. Uudessa Suomi.fi-mobiilisovelluksessa on parannettu muun muassa sovelluksen käytettävyyttä, saavutettavuutta ja navigaatiorakennetta. Kun uusi sovellus on julkaistu, vanhojen sovellusversioiden käyttäminen ei ole enää mahdollista.

The new versions of Suomi.fi mobile application will be launched 22.4.2024: See how the change affects you!17.4.2024 15:05:00 EEST | Press release

The new Android and iOS versions of the Suomi.fi mobile application will be launched 22.4.2024. As a result of the update, the appearance and functionalities of the application will change. The new application has improved usability, accessibility and navigation structure. Once the new application is published, it will no longer be possible to use older versions of the application.

Digihumaus-rapporten 2024: Åldrande och mångfald driver på förvaltningen, men man måste satsa mer på digital infrastruktur än i nuläget11.4.2024 12:15:00 EEST | Tiedote

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har idag publicerat en ny Digihumaus-rapport. I rapporten analyseras förändringar i Finlands befolkning och deras betydelse för den offentliga förvaltningen. Rapporten är en fortsättning på Digihumaus-rapporterna som publicerats under de fyra senaste åren. I rapporten har temat delats in i fyra undertrender: åldrande, invandring, differentiering av områden och mångfald.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye