UKK-instituutti

KunnonKartta-tutkimus alkaa Itä-Suomessa – mittaukset toteuttaa Kuopion liikuntalääketieteen tutkimuslaitos

KunnonKartta-tutkimuksessa selvitetään, millaisessa fyysisessä kunnossa suomalaiset ovat 1,5 vuoden koronapandemian jälkeen. Nyt KunnonKartta-tutkimuksen mittaukset laajenevat Itä-Suomeen ja Kuopion alueelle. Jopa 1 500 itäsuomalaista saa kutsun KunnonKartta-mittauksiin.

Kuva: UKK-instituutti / Studio Reetta Muranen

Mittaukset toteuttaa Kuopion liikuntalääketieteen tutkimuslaitos (KuLTu).

– Meillä on luvassa kiireinen lokakuu KunnonKartta-tutkimuksen mittausten parissa. Kuopion liikuntalääketieteen tutkimuslaitos oli mukana jo KunnonKartta-tutkimuksen ensimmäisellä mittauskierroksella vuonna 2017, ja olemme hyvin mielellämme jälleen nyt käynnistyvissä mittauksissa, kertoo KuLTu:n ylilääkäri, dosentti Kai Savonen.

– Laadukkaan tiedon kerääminen yhteiskunnallisen päätöksenteon tueksi on jo pitkään ollut toimintamme ydin, joten koemme tämän tutkimuksen sopivan hienosti osaksi omaa strategiaamme, Savonen kiteyttää.

Toteutus laajan yhteistyöverkoston kanssa

UKK-instituutin johtama KunnonKartta-väestötutkimus toteutetaan laajan yhteistyöverkoston kanssa. Eri puolilla Suomea toteutettavien mittausten yhteistyökumppaneina toimivat UKK-instituutin ja Kuopion liikuntalääketieteen tutkimuslaitoksen lisäksi Lounais-Suomen Liikunta ja Urheilu ry, Helsingin kaupunki, Metropolia Ammattikorkeakoulu ja Tampereen kaupunkiseutu. Myöhemmin syksyllä mittaukset laajentuvat edelleen Jyväskylän, Oulun ja Rovaniemen seudulle.

– Laaja yhteistyöverkosto on tämän tutkimuksen yhteistyön edellytys ja Kuopion liikuntalääketieteen tutkimuslaitos on meille tutkimusta ammattimaisesti toteuttava erinomainen kumppani, toteaa tutkimuksen johtaja, UKK-instituutin johtaja, professori Tommi Vasankari.

Mitattua tietoa koronan vaikutuksista

KunnonKartta-tutkimus toteutetaan Suomessa neljän vuoden välein, edellinen toteutettiin vuonna 2017. Nyt kerättävää tietoa verrataan aikaisemman, vastaavan tutkimuksen tuloksiin. Tutkimukseen osallistuu yli 10 000 satunnaisotannalla valittua suomalaista.

– Tutkimus toteutuu koronan kannalta hyvin mielenkiintoiseen aikaan. Iso osa työikäisiä suomalaisia on viettänyt ainakin osan edeltävän puolentoista vuoden aikana etätöissä, jolloin normaali liikkuminen arjessa on merkittävästi muuttunut. Voidaankin sanoa, että tällä kertaa KunnonKartta-tutkimus selvittää mitatusti ja luotettavasti erityisesti suomalaisten fyysisen kunnon, liikkumisen, paikallaanolon ja unen suhteessa koronaa edeltävään aikaan, Vasankari sanoo.

KunnonKartta-tutkimus kokoaa mitattua tietoa 20–69-vuotiaiden suomalaisten kestävyys- ja lihaskunnosta, paikallaanolosta, fyysisestä aktiivisuudesta ja unesta. Tutkimuksessa kartoitetaan edellä mainittujen tekijöiden yhteyttä terveyteen liittyvään elämänlaatuun, sairastavuuteen sekä työkykyyn, sairauspoissaoloihin, eläkkeelle siirtymiseen, terveyspalveluiden käyttöön sekä niistä yhteiskunnalle aiheutuviin kustannuksiin. Lisäksi KunnonKartta-tutkimuksessa selvitetään, mitkä tekijät ovat yhteydessä liian vähäiseen liikkumiseen.

Tutkimuksen rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö.

KunnonKartta-tutkimuksen verkkosivut https://ukkinstituutti.fi/kunnonkartta

Lisätietoja ja haastattelujen sopiminen Kuopiossa:
Saila Laaksonen, Kuopion liikuntalääketieteen tutkimuslaitos, kultu@kultu.fi, 044 774 4040

Tutkimus valtakunnallisesti:
UKK-instituutin johtaja Tommi Vasankari, tommi.vasankari@ukkinstituutti.fi, 040 505 9157

Kuva: UKK-instituutti / Studio Reetta Muranen

UKK-instituutti
Kaupinpuistonkatu 1
33500 TAMPERE

03 282 9111https://ukkinstituutti.fi

Tutkitusti terveellistä ja turvallista liikkumista

UKK-instituutti on terveys- ja liikunta-alalla toimiva yksityinen tutkimus- ja asiantuntijakeskus, joka sijaitsee Tampereella. UKK-instituutin tehtävänä on edistää väestön terveyttä ja toimintakykyä lisäämällä terveysliikuntaa ja vähentämällä liikkumattomuutta, liikuntavammoja ja vapaa-ajan tapaturmia.

Mittaamme säännöllisin väliajoin eri väestöryhmien fyysistä aktiivisuutta ja kuntoa. Kehitämme kustannusvaikuttavia toimintamalleja terveellisen liikkumisen edistämiseen. Ennaltaehkäisemme ja vähennämme kaatumisia sekä liikunta- ja urheiluvammoja tutkitusti tehokkailla menetelmillä. Tuotamme tietoa liikkumisen yhteiskunnallisesta merkityksestä päätöksenteon tueksi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi