Pelastetaan Suomen Luonto ryPelastetaan Suomen Luonto ry

Kuntaliiton ja konsulttiyhtiöiden esteellisyydet tuulivoimarakentamisessa

Parantaakseen vaikutusmahdollisuuksiaan tuulivoimateollisuuden etujärjestö ajaa jäsentensä etua kuntapäättäjien ja tuulivoimakuntien avulla. Kuntaliitolla on eturistiriita tuulivoimarakentamisessa.

Keski-Suomen tuulivoimateollisuusalueiden rakennuttajat ovat pääosin ulkomaisessa omistuksessa ja pyrkivät vaikuttamaan kuntapäättäjiin.

Kuntapäättäjillä ja virkamiehillä on virkavastuu tekemistään esittelyistä ja päätöksistä

Muutosten keskellä kuntapäättäjät tarvitsevat kokonaisvaltaista ja riippumatonta tietoa kauaskantoisten päätöstensä tueksi. Kuntalain mukaan kunnan luottamushenkilöillä on moraalisen ja poliittisen vastuun lisäksi virkavastuu, esimerkiksi selvittämisvelvollisuus päätöksistään. Esittelijänä toimivalla viranhaltijalla on tavallista virkavastuuta laajempi esittelijän vastuu.

Selvittävätkö virkamiehet ja valtuutetut asian vaativalla vakavuudella esimerkiksi riippumattomien asiantuntijoiden lausunnot melumallinnusohjeiden puutteista ja niistä seuraavista melutason aliarvioinneista? Suomesta löytyy lukuisia varoittavia esimerkkejä.

Tuulivoima-alan etujärjestö Suomen Tuulivoimayhdistys (STY) ajaa etuaan kuntapäättäjien kautta

Etujärjestö STY on voimakas lobbaaja, jonka hallinnon miehitys peilaa tuulivoimayhtiöiden omistusrakennetta. Hallituksen jäsenistä muutama edustaa kotimaisia yhtiöitä. Vaikutusvaltaisissa valiokunnissa, kuten edunvalvonnassa ja viestinnässä, on vahva saksalainen edustus.

Parantaakseen vaikutusmahdollisuuksiaan STY ajaa jäsentensä etua myös Kuntaliiton ja tuulivoimakuntien avulla. STY:n aloitteesta perustettiin 14.9.2022 tuulivoimakuntien kunnanjohtajien verkosto, jonka tavoitteena on tuulivoimakuntien yhteisen edunvalvonnan ja tiedon jakamisen lisäksi oikaista vääriä uskomuksia ja edistää investointien nykyistä tasaisempaa sijoittumista Suomessa.

Tuulivoimakuntien verkostoon kuuluminen vaarantaa virkamiehen riippumattomuuden ja puolueettomuuden. STY:n tehtävä on edistää jäsenyritystensä etua eikä ole perusteltua, että kuntajohtajat verkoston jäseninä ovat edistämässä tuulivoimayhtiöiden liiketoimintaa. Tuulivoimakuntien kunnanjohtajien verkostosta on tehty kantelu Oikeuskanslerille.

Kuntaliitolla ja sen omistamalla konsulttiyhtiöllä on vahva eturistiriita

Kuntaliitto on kuntasektorin kehittäjäkumppani sekä asiantuntija- ja tietopalvelujen tarjoaja. Kuntaliiton omistama FCG on myös STY:n jäsen, ja mainostaa olleensa mukana kehittämässä yli 50 % Suomen tuulivoimakapasiteetista. Tuulivoimassa sen palvelut kattavat mm. luvituksen, kaavoituksen, teknisen suunnittelun, rakennuttamis- ja projektinjohtopalvelut niin maakunta- kuin kuntatasolla. Yhdessä Taloustutkimuksen kanssa se toteutti STY:n tilaaman tutkimuksen tuulivoiman vaikutuksista kiinteistön hintaan. Toisin kuin Ruotsin laajassa selvityksessä, tutkimuksen mukaan tuulivoimalat eivät Suomessa vaikuta negatiivisesti asuinkiinteistöjen hintoihin. FCG ja STY täydentävät toisiaan niin hyvin, että ulkopuolisen on haastavaa erottaa missä kulkee FCG:n ja STY:n edustamien tuuliyhtiöiden välinen raja.

FCG valmistelee maakuntaliitoille mm. maakuntakaavoja, joissa tuulivoimarakentaminen menee lähes kaikkien muiden strategioiden, kuten hyvinvointi-, matkailu-, rantakaava-, ja virkistysstrategioiden edelle. Kuntien taloussuunnitelmien yhteydessä FCG:n konsultit korostavat mm. tuulivoimarakentamisen ja kiinteistöverotuottojen roolia kuntien taloudessa. Kuntien tarttuessa hankkeisiin, FCG tekee tuulivoimahankkeisiin liittyviä selvityksiä. Eli Kuntaliitto ja FCG tekevät tulosta näissä kaikissa vaiheissa ja toimenpiteissä, edistäen samalla STY:n jäsenten liiketoimintaa. Myös muut konsulttiyhtiöt, kuten Ramboll Oy, toimivat useissa rooleissa.

Piilokorruptio on syvällä Suomen toimintatavoissa

Vaasan Yliopiston tutkimuksen mukaan Suomessa on piilossa olevaa korruptiota, jossa liikutaan laillisen ja laittoman, eettisen ja epäeettisen harmaalla vyöhykkeellä. Sen mukaan suomalainen korruptio piiloutuu verkostoihin ja yhteiskunnan rakenteisiin ja ilmenee esimerkiksi salailuna, sukulaisten suosintana ja epäterveenä vastavuoroisuutena. Monet esimerkeistä koskivat tuulivoimarakentamista, joka kuuluu kymmenen korruptoituneimman alan joukkoon.

Myös Oikeusministeriö on nostanut esille kuntatasolla tapahtuvan korruption, ja tehnyt selvityksen korruption torjunnasta kunnallishallinnossa. Korkein Hallinto-oikeus on juuri tuominnut Kittilän kunnanhallituksen puheenjohtajan ehdolliseen vankeusrangaistukseen ja muut vastaajina olleet kunnanhallituksen jäsenet ja varajäsenet sakkorangaistuksiin virka-aseman väärinkäyttämisestä. Päätös muistuttaa luottamushenkilöitä, että julkinen päätöksenteko noudattaa tasapuolisuuden, puolueettomuuden ja tarkoitussidonnaisuuden vaatimuksia.

Vaasan Yliopiston tutkimuksen mukaan piilokorruptiota on vaikea havaita ja siksi myös vaikea torjua. Kuntaliiton, konsulttiyritysten ja STY:n epäeettinen toiminta, yhteistyö ja edunvalvonta tapahtuvat todisteiden perusteella kuitenkin hyvin avoimesti silmiemme edessä.

Lisätiedot:

Upi Vartiainen
Pelastetaan Suomen Luonto ry
Puh: 0400501998

Tietoa julkaisijasta

Pelastetaan Suomen Luonto ry on syksyllä 2021 perustettu puoluepoliittisesti sitoutumaton yhdistys. Päämäärämme on edistää luonnon suojelua ja varmistaa Suomen luonnon monimuotoisuuden säilyminen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Pelastetaan Suomen Luonto ry

Tuulivoimalat laskevat tutkitusti asuntojen ja loma-asuntojen arvoa27.6.2023 06:45:00 EEST | Tiedote

Suomeen suunnitellaan jopa 300–350 m korkeita tuulivoimaloita, sijoitettavaksi vähimmillään 1 km etäisyydelle asunnoista. Uusien pohjoismaisten tutkimusten perusteella tuulivoimalat laskevat kiinteistön arvoa sitä enemmän, mitä lähempänä kiinteistöä (erityisesti etäisyyksillä 0–3 km), ja mitä useammasta ja korkeammista voimaloista on kyse. Vaikutus voimistuu entisestään välkevaikutuksen takia. Suomen tuulivoimateollisuuden hyvin suppean tutkimuksen mukaan voimaloilla ei ole negatiivista vaikutusta myyntihintoihin. Asuinkiinteistökauppojen ajankohtia verrattiin tuulivoiman käyttöönottoajankohtiin (jolloin hinta on jo laskenut) sekä valtakunnalliseen hintatasoon. Tilastoista puuttuvat myös kiinteistöt, joita ei saa kaupaksi – välittäjät eivät ota kiinteistöä myyntiin, ostajat kaikkoavat, ja pankit eivät myönnä lainaa heikentyneen vakuusarvon vuoksi.

Tuulivoimalan perustusten ratkaisematon ongelma31.3.2023 06:50:00 EEST | Tiedote

Tuulivoimaloiden purkaminen ja kierrätys niiden elinkaaren lopussa on tikittävä aikapommi. Suomessa purkurahasto ei ole lakisääteinen vaan vapaaehtoinen toimi, eikä sen koko riitä kattamaan todellisia purkukustannuksia (satoja tuhansia/voimala). Kuka kantaa vastuun purkamisen kustannuksista 20–30 vuoden kuluttua, kun tuulivoimayhtiöiden omistus on vaihtunut useaan kertaan elinkaaren aikana? Tuulivoimayhtiöillä on resursseja lobata eduskuntaa ja virkamiehiä. Ympäristöministeriö onkin ollut haluton saattamaan tuulivoimarakentamisen lainsäädäntöä, ml. perustusten purkamista, jätelain noudattamista ja purkurahastoa, muun Euroopan tasolle. Nykykäytäntö eli perustusten jättäminen maahan ja niiden maisemoiminen on riski mm. pohjavesien pilaantumisen kannalta.

Kaksinaismoralismia Suomen metsä- ja luontokeskustelussa?24.3.2023 06:45:00 EET | Tiedote

Suomen metsä- ja luontokeskustelu ei ole avointa ja kokonaisvaltaista. Voimakkaasti kasvava tuulivoimateollisuus aiheuttaa yli 100 000 hehtaarin edestä pysyvää metsäkatoa ja pirstoo yli miljoona hehtaaria metsäalueita. YLE järjesti suuren puheenjohtajatentin ja tarkasti puheenjohtajien esittämien väitteiden oikeellisuuden. YLE:n mukaan Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purran väite ’’tuulivoima aiheuttaa valtavaa metsäkatoa’’ on virheellinen.