Kuolemaan johtaneesta työturvallisuusrikoksesta 130 000 euron yhteisösakko kaivosyhtiölle
Kaivosyhtiölle tuomitun 130 000 euron yhteisösakon lisäksi neljä tuotannon työnjohtajaa tuomittiin työturvallisuusrikoksesta ja kuolemantuottamuksesta 80-100 päiväsakon sakkorangaistuksiin. Kaivostöiden työnjohtajan ja kolmen ylityönjohtajan syytteet hylättiin.
Kittilän kaivoksella oli tehty muutamaa päivää ennen joulukuussa 2016 tapahtunutta työtapaturmaa räjäytyslouhintaa, minkä seurauksena louhosperään syntyi vaarallinen aukko. Louhoksen alemmalla tasolla oli lastattu louhoksen kiviä usean vuoron ajan ennen tapaturmaa. Louhos tyhjeni lastauksen edetessä, mikä samalla pidensi putoamismatkaa. Louhoksen ylemmälle tasolle ei ollut tehty kaivoksen ohjeen mukaista räjäytyksen jälkeistä suojausta, joten kohteessa oli ollut putoamisvaara jo pidemmän aikaa ennen tapaturmaa.
Lapin käräjäoikeus katsoi, että tuotannon työnjohtajat ovat kukin työvuorossaan laiminlyöneet louhoksen putoamissuojauksen järjestämisen. Lastauksen aloittamisen aikaan vuorossa ollut tuotannon työnjohtaja oli laiminlyönyt perän sulkemisen suojapenkereellä sekä verkolla ja vilkuilla. Työnjohtaja ei ollut myöskään huolehtinut asiaan liittyvästä tiedonkulusta. Myöhemmin vuorossa olleet kolme tuotannon työnjohtajaa eivät olleet huomioineet kaivoksen välikirjassa punaisella ollutta merkintää vakavasta suojauspuutteesta. Vaikka merkintä oli epätäsmällinen, se on selkeästi osoittanut vakavan turvallisuuspuutteen olemassaolon.
Käräjäoikeus totesi myös, että työpaikalla ei ylipäätään saa olla putoamisvaarallisia paikkoja. Tässä tapauksessa avoimeen louhokseen on ollut pääsy usean päivän ajan, ja jo se pelkästään on ollut säännösten vastaista.
Käräjäoikeuden mukaan tuotannon työnjohtajien menettely on ollut syy-yhteydessä kaivinkoneenkuljettajan kuolemaan. Lisäksi onnettomuuteen ovat osaltaan johtaneet organisatoriset tekijät, joihin tuotannon työnjohtajilla ei ole ollut mahdollisuutta vaikuttaa.
Käräjäoikeus on katsonut jääneen selvittämättä, että kaivostöiden työnjohtaja ei olisi toiminut yhtiön ohjeiden ja käytäntöjen mukaisesti. Tältä osin syytteet on hylätty. Käräjäoikeus hylkäsi myös kolmen ylityönjohtajan syytteet työturvallisuusrikoksesta ja kuolemantuottamuksesta.
Kaivosyhtiö vastaa työntekijöiden suoriutumisen edellytyksistä
Käräjäoikeus katsoi, että yhtiön toimien työntekijöiden turvallisuudesta ja terveydestä huolehtimiseksi ei voida kohtuudella arvioida olleen riittäviä. Työntekijöiden kiireen voidaan katsoa olennaisesti lisänneen tapaturman mahdollisuutta, eikä yrityksessä ole noudatettu vaadittavaa huolellisuutta ja varovaisuutta työturvallisuusrikosten ehkäisemiseksi.
Arvioidessaan yhteisösakon tuomitsemisen edellytyksiä käräjäoikeus on viitannut Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes) onnettomuustutkintaraporttiin, jonka mukaan organisaation toiminnan puutteet olivat mahdollistaneet sen, ettei havaittua ja kirjattua vaaraa poistettu ajoissa. Keskeisenä tekijänä oli ollut työntekijöiden, työnjohtajien ja tuotannonohjauskeskuksen puutteellinen kuva tehdyistä ja tekemättömistä töistä sekä onnettomuusvaarasta. Käräjäoikeuden mukaan tähän oli osaksi ollut syynä todistelussa ilmennyt kiire. Työnjohtajien työaikaa oli lyhennetty, ja heillä oli vaikeuksia ehtiä hoitamaan kaikki tehtävänsä. Yhtiö oli ollut tietoinen tilanteesta.
Yhtiössä oli jo ennen tapaturmaa ollut olemassa työohjeet ja työntekijöille oli annettu koulutusta. Tapaturman jälkeen kaivoksella on pidennetty työnjohtajien työaikaa, tehty muutoksia välikirjan merkintäkäytäntöihin, lisätty tuotannonohjauskeskuksen henkilöstön määrää sekä ryhdytty tekemään suojapenkat ennen räjäytystä.
Tuomio on lainvoimainen.
Lapin käräjäoikeuden tuomio 21/119055.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lakimies Mia Vierimaa, 0295 017 500, etunimi.sukunimi@avi.fi
Työsuojelun vastuualue, Pohjois-Suomen aluehallintovirasto
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Työsuojelu − tervettä työtä!
Työsuojeluviranomaisena huolehdimme siitä, että työ Suomessa on terveellistä, turvallista ja reilua. Valvomme työn tekemistä työpaikoilla. Annamme myös ohjausta ja neuvontaa sekä kannustamme työpaikkoja omaehtoiseen, ennaltaehkäisevään työsuojelutyöhön.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket
Pirkanmaan hyvinvointialueelle huomautus hammashoitojonoista4.7.2025 11:49:27 EEST | Tiedote
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston mukaan Pirkanmaan hyvinvointialueella on puutteita kiireettömän suun terveydenhuollon hoitoon pääsyssä. Hoitoon pääsy ei toteudu lain vaatimusten edellyttämällä tavalla hyvinvointialueen omavalvonnallisista toimenpiteistä huolimatta. Lähes 7700 tamperelaista odotti hammaslääkärin vastaanotolle pääsyä yli kuusi kuukautta helmikuussa 2025.
Pudasjärven kaupungin varhaiskasvatuksen järjestämisessä puutteita3.7.2025 12:53:12 EEST | Tiedote
Pudasjärven kaupunki on rajoittanut lasten subjektiivista oikeutta varhaiskasvatukseen. Pohjois-Suomen aluehallintovirasto kiinnitti kaupungin huomiota asiaan.
Kontaktpunkttjänsterna i Tillstånds- och tillsynsverket1.7.2025 13:57:59 EEST | Pressmeddelande
Kontaktpunktsuppgifterna enligt Europeiska unionens direktiv om förnybar energi, förordningen om kritiska råmaterial och förordningen om nettonollindustrin kombineras i Tillstånds- och tillsynsverket som inleder verksamheten 2026.
Yhteyspistepalvelut Lupa- ja valvontavirastossa26.6.2025 10:31:47 EEST | Tiedote
Euroopan unionin uusiutuvan energian direktiivin, kriittisten raaka-aineiden asetuksen sekä nettonollateollisuuden asetuksen mukaiset yhteyspistetehtävät yhdistyvät vuonna 2026 aloittavassa Lupa- ja valvontavirastossa.
Supervision of wild berry picking: occupational safety and health authority is prepared to investigate pickers’ status26.6.2025 07:57:00 EEST | Press release
According to preliminary information received by the occupational safety and health authority, the organisation of picking and pickers’ backgrounds will be even more diverse this year. Inspectors will likely need to determine whether pickers are in an employment relationship or if they fall under the category of pickers as defined in the Berry Act. This determination is not based on the title of the contract, but rather on how the work is actually organized in practice.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme