Kuopio saa kattavan 5G-verkon – DNA:n ja Telian Yhteisverkon rakennus alueella alkaa

DNA:n ja Telian yhteisesti omistama yhtiö Suomen Yhteisverkko Oy on rakentanut vuodesta 2015 alkaen matkaviestinverkkoa Itä- ja Pohjois-Suomeen, ja tammikuussa 2021 DNA ja Telia sopivat verkonrakennusyhteistyön laajentamisesta. Verkon laajentaminen käynnistyi kesäkuussa 2021 Pieksämäeltä ja jatkuu nyt loka-joulukuussa Kuopiossa. Uuden 5G-verkon myötä myös alueen 4G-verkon kapasiteetti moninkertaistuu.

Kuvassa vaaleampi vihreä väri kuvaa normaalia 4G/5G-peruspeittoa, ja tummempi vihreä erityisen nopeaa, 3.5 GHz -taajuudella toimivaa 5G-verkkoa. Vaaleamman vihreällä alueella uusi verkko otetaan ensin käyttöön aiempaa parempana 4G -verkkona, ja 5G -osuus aktivoidaan hieman myöhemmin, vuoden 2022 alkupuolella.

Uuden 5G-verkon myötä Itä- ja Pohjois-Suomen asukkaiden mobiililaajakaista- ja puhepalveluiden kuuluvuusalue kasvaa ja laajakaistan siirtonopeudet sekä palvelutaso paranevat.

DNA:n ja Telian taajuuksien yhteiskäyttö ja suurempi tukiasemapaikkojen määrä mahdollistavat kasvavalla alueella suuremmat tiedonsiirtonopeudet 5G- ja 4G-verkoissa kuin yhden operaattorin verkossa.

Loka-marraskuussa rakentaminen alkaa seuraavilla alueilla:

• Haapaniemi, Hermanninranta, keskusta, Kuntolaakso, Kuopionlahti, Niirala, Rönö, Siikalahti, Siikaniemi, Vahtivuori ja Väinölänniemi

Marras-joulukuussa rakennetaan seuraavilla alueilla:

• Inkilänmäki, Itkonniemi, Julkula, Keinänlahti, Kellolahti, Kelloniemi, Kettulanlahti, Likolahti, Linnanpelto, Maljalahti, Männistö, Niuvanniemi, Peipposenrinne, Pihlajaharju, Puijo, Puijonlaakso, Päiväranta, Rypysuo, Sammakkolampi ja Savilahti

Rakentaminen Kuopion alueella aloitetaan 19. lokakuuta ja koko alueen tukiasemavaihtojen on tarkoitus valmistua 17. joulukuuta 2021.

Tukiasemien vaihtoon liittyvistä töistä saattaa aiheutua enimmillään työpäivän mittaisia paikallisia palvelukatkoksia DNA:n ja Telian matkaviestinpalveluihin. Lisäksi työn alla olevalla alueella saattaa esiintyä palvelunlaadun heikkenemistä muutaman päivän ajan, kunnes kaikki tukiasemat on saatu päivitettyä. Palveluhäiriöt pyritään kuitenkin pitämään mahdollisimman lyhyinä, jotta ne aiheuttavat asukkaille ja yritystoiminnalle mahdollisimman vähän haittaa.

Uuden 5G- ja 4G-verkon kapasiteetti on moninkertainen vanhaan verkkoon nähden, ja palvelutaso paranee myös 4G-päätelaitteilla.

5G:n hyödyt pähkinänkuoressa:

• Luotettavuus: Luotettavampi ja toimintavarmempi kuin olemassa olevat verkot.
  • Nopeus: Jopa yli gigan nopeudet.
  • Laatu: Suoratoistopalveluiden, videoiden ja TV-ohjelmien parempi laatu ja pätkimättömyys.
  • Miellyttävä käyttökokemus: Esimerkiksi etätyöt ja pelaaminen onnistuvat paremmin, kun viiveitä on vähemmän ja sovellukset reagoivat välittömästi.

700 MHz:n taajuusalueille rakennettavat verkot voivat aiheuttaa häiriöitä pienelle osalle antenni-TV-talouksista. Lisätietoa aiheesta täällä: https://taajuustalkoot.fi/

Lisätietoja:

DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

Telian viestintä, puh. 02040 54000, communications-fi@telia.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

The pain threshold for monthly fees was revealed: This is how much Finns are willing to pay for streaming services – one age group ready to invest clearly more euros22.10.2021 10:00:00 EEST | Press release

Almost half of Finns are willing to pay 10–19 euros a month for streaming services, and about a fifth more than this, according to a study commissioned by the telecommunication operator DNA. One third of households have one paid service and 40 per cent have at least two or more. However, one fifth of Finns are not ready to pay anything for streaming services yet.

Kuukausimaksujen kipuraja paljastui: Näin paljon suomalaiset suostuvat maksamaan suoratoistopalveluista – yksi ikäryhmä valmis laittamaan selvästi enemmän euroja22.10.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Lähes puolet suomalaisista on valmis maksamaan kuukaudessa suoratoistopalveluista 10–19 euroa ja noin viidennes tätä enemmän, selviää teleoperaattori DNA:n teettämästä tutkimuksesta. Kolmanneksella kotitalouksista on käytössään yksi maksullinen palvelu ja 40 prosentilla vähintään kaksi tai useampi. Viidesosa suomalaisista ei ole kuitenkaan valmis maksamaan suoratoistopalveluista vielä yhtään mitään.

Pohjois-Suomen hiihtokeskukset saavat uuden 5G-verkon – DNA:n ja Telian Yhteisverkon parannustyöt alueilla aloitetaan4.10.2021 15:29:36 EEST | Tiedote

DNA:n ja Telian yhteisesti omistama yhtiö Suomen Yhteisverkko Oy (SYV) rakentaa uutta 5G-verkkoa Pohjois- ja Itä-Suomeen yhteistyössä Nokian kanssa. Kolmivuotinen rakennusprojekti käynnistyi maaliskuussa 2021 ja jatkuu nyt lokakuussa Pohjois-Suomen hiihtokeskuksissa. Verkon päivitystyön myötä myös alueen 4G-verkon kapasiteetti moninkertaistuu.