Kuopion Energia uudistaa talousjohtamistaan ja investoi moderniin teknologiaan

Kehittääkseen budjetointiaan sekä talouden suunnittelua, analysointia ja ennustamista Kuopion Energia uudistaa talousjohtamistaan ja investoi samalla moderniin teknologiaan. Uusi talouden suunnittelu- ja analysointiratkaisu rakennetaan konsernin johdon ja taloushallinnon työkaluksi, ja se otetaan käyttöön jo kuluvan syksyn aikana.

Kuopion Energia

Kuopion Energia -konserni tuottaa sähköä, kaukolämpöä ja kaukokylmää omissa laitoksissaan sekä huolehtii alueensa sähkönsiirrosta. Konserni on kokonaisuudessaan Kuopion kaupungin omistuksessa, ja sillä on noin 60 000 sähkö- ja noin 6 000 kaukolämpöasiakasta.

Paljon pääomia tarvitsevalla alalla investoinnit ovat suuria suhteessa liikevaihtoon. Lisäksi talouden ennustamiseen vaikuttaa merkittävästi esimerkiksi polttoaineen käyttö ja hinta, mikä on tuotannon näkökulmasta konsernin suurin kustannuserä.

Kehittääkseen kyvykkyyksiään budjetoinnissa sekä talouden suunnittelussa, analysoinnissa ja ennustamisessa Kuopion Energia uudistaa talousjohtamistaan ja investoi samalla uuteen teknologiaratkaisuun. Ratkaisu pohjautuu Jedoxin taloussuunnittelu- ja analysointisovellukseen ja sen toimittaa yhtiölle Kuopiossa hiljattain uuden toimipisteen avannut Fellowmind. Samalla uudistetaan konsernin keskeisiä talousjohtamisen prosesseja ja investoidaan henkilöstön osaamisen kehittämiseen.

Uusi talouden suunnittelu- ja analysointiratkaisu rakennetaan ensisijaisesti konsernin johdon ja taloushallinnon käyttöön. Sen halutaan olevan perustoiminnoiltaan niin tehokas, että aikaa jää nykyistä enemmän talouden suunnitteluun, ohjaukseen ja analysointiin.

Uuden ratkaisun yhteensopivuus Microsoftin työkalujen kanssa oli tärkeä valintakriteeri, sillä Kuopion Energialla on ennestään käytössä useita Microsoftin sovelluksia, kuten Dynamics 365, Azure ja Power BI. Lisäksi uuden ratkaisun tavoitteena on yhtenäistää tiedonkulkua ja läpinäkyvyyttä eri järjestelmien välillä sekä poistaa manuaalista ja päällekkäistä työtä. Tällä hetkellä konsernin talousraportointi ja ennustaminen ovat hajautuneita useampaan eri järjestelmään.

Toimittajavalinnassa Kuopion Energia korosti erityisesti teknologiatoimittajan aiempaa osaamista energiatoimialalla. Fellowmindilla on ennestään useita energia-alan asiakkaita Suomessa ja Euroopassa, muun muassa Nivos ja Adven.

Uusi talousjohtamisen ratkaisu on Kuopion Energian käytössä jo tänä syksynä, ja tavoitteena on, että ensimmäinen budjetointi sillä toteutettaisiin lokakuussa 2022. Fellowmind toimittaa Kuopion Energialle myös rakentamansa ratkaisun ylläpito- ja kehityspalveluita seuraavien kolmen vuoden ajan.

Pauliina Pietikäinen, talousjohtaja, Kuopion Energia Oy
040 709 7212, pauliina.pietikainen@kuopionenergia.fi

Rami Jahkonen, Fellowmind
050 464 4088, rami.jahkonen@fellowmind.fi

Pia Dahlqvist, PR- ja viestintäpäällikkö, Fellowmind
040 5267813, pia.dahlqvist@fellowmind.fi

Kuopion Energia

Kuopion Energia -konserni muodostuu emoyhtiö Kuopion Energia Oy:stä ja tytäryhtiö Kuopion Sähköverkko Oy:stä. Emoyhtiössä ovat energiantuotanto- ja kaukolämpöliiketoiminnot, liiketoimintateknologiayksikkö sekä talous- ja henkilöstöhallinto. Sähköverkkoliiketoiminta on tytäryhtiössä. Kuopion Energia on kokonaisuudessaan Kuopion kaupungin omistama. Olemme kokonaisvastuullinen, kehittyvä ja taloudellisesti vakaa energiayhtiö. Asiakkaat pitävät meitä asiatuntevina, ammattitaitoisina ja luotettavina. Yhtiössämme työskentelee noin 130 energia-alan ammattilaista. Liikevaihtomme on noin 110 miljoonaa euroa ja palvelemme 60 000 sähkönsiirto- ja 6 100 kaukolämpöasiakasta. Lue lisää: www.kuopionenergia.fi

Fellowmind on modernien liiketoimintajärjestelmien, pilvi- ja tietoturvaratkaisujen, datan ja analytiikan sekä modernin työskentelyn asiantuntijayritys. Se on Euroopan johtavia Microsoft-kumppaneita ja toimii Suomessa, Saksassa, Hollannissa, Puolassa, Tanskassa ja Ruotsissa. Suomessa Fellowmind toimi aiemmin nimellä eCraft ja sen asiakkaita Suomessa ovat erityisesti valmistavan teollisuuden ja projektituotannon sekä energian, kaupan ja palvelualojen yritykset. Fellowmindin liikevaihto vuonna 2021 oli yli 262 miljoonan euroa ja sillä on 2000 työntekijää. Lue lisää: www.fellowmind.fi

Lue lisää julkaisijalta Fellowmind

Ernst-Jan Stigter on Fellowmindin uusi toimitusjohtaja – Nopeasti kasvavalla IT-yhtiöllä eniten työntekijöitä Suomessa20.10.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Ernst-Jan Stigter on Fellowmindin uusi toimitusjohtaja tammikuusta 2023 lähtien. Ennen Fellowmindia hän toimi muun muassa Microsoftin Alankomaiden toimintojen toimitusjohtajana. Fellowmindin nykyinen toimitusjohtaja Emiel Putman jatkaa yhtiössä hallituksen jäsenenä. Fellowmind on kasvanut nopeasti viime vuosina Suomessa ja Euroopassa sekä orgaanisesti että yritysostojen kautta. Suomi on yhtiön suurin maa työntekijämäärän mukaan mitattuna ja sillä on toimintaa kahdeksassa eri kaupungissa Suomessa.

Uusi Microsoft Cloud for Sustainability -pilvipalvelu auttaa tallentamaan, raportoimaan ja pienentämään ympäristövaikutuksia29.6.2022 07:58:11 EEST | Tiedote

Fellowmind perustaa uuden kestävän kehityksen osaamiskeskuksen ja haluaa olla ensimmäisiä Microsoft-kumppaneita, joka toteuttaa asiakkailleen Cloud for Sustainability -ratkaisuja. Cloud for Sustainability on uusi, laajennettava SaaS-ratkaisu, joka auttaa yrityksiä tallentamaan dataa ympäristövaikutuksistaan automatisoitujen tietoyhteyksien avulla, raportoimaan niistä sekä tuottamaan käytännönläheistä tietoa vaikutusten vähentämiseksi.

Fellowmind laajentaa toimintaansa kolmeen uuteen kaupunkiin Suomessa, muuttaa uuteen toimitilaan Tampereella ja siirtää Espoon toimistonsa Helsinkiin16.5.2022 06:55:00 EEST | Tiedote

Euroopan johtava Microsoft-kumppani Fellowmind kasvaa vauhdilla Suomessa ja investoi samalla merkittävästi uusiin toimitiloihin. Yhtiön Espoon ja Tampereen toimipisteiden työntekijät saavat käyttöönsä täysin uudet tilat vuonna 2023, ja jo tämän vuoden aikana yhtiö laajenee lisäksi Ouluun, Kuopioon ja Seinäjoelle. Ville Hemmilä, Fellowmindin maajohtaja Suomessa: ”Menemme sinne, missä osaajamme haluavat työskennellä ja panostamme paljon siihen, että työpaikalle halutaan tulla.”

Tutkimus: Yritysten pandemiainvestoinnit vaarassa valua hukkaan – työkaluja liikaa, osaamista liian vähän16.11.2021 12:20:11 EET | Tiedote

Fellowmindin tuoreesta kyselytutkimuksesta käy ilmi, että suomalaisyritykset ovat investoineet merkittävästi tuottavuutta ja yhteistyötä tukeviin ratkaisuihin pandemian aikana. Silti suomalaiset suosivat asiakasyhteydenpidossa yrityksen tarjoamien työkalujen ulkopuolelle jääviä pikaviestimiä. Peräti 35 % vastaajista kertoo käyttävänsä WhatsAppia tai vastaavia pikaviestintäsovelluksia asiakkaiden kanssa viestimiseen. Samalla 37 % vastaajista kokee yrityksen tuottavuus- ja viestintätyökalujen käytön liian vaikeaksi ja vastaavasti 37 % kokee, että työkaluja on jo liian monta käytössä.