Kuopion Portin rakentaminen käynnistyy

Lapti Group -konserniin kuuluva Rakennusliike Lapti Oy on tehnyt aloituspäätöksen Kuopion Asemanseudulle nousevan Kuopion Portin työmaan käynnistämisestä. Hankkeen ensimmäisen vaiheen rakennustyöt alkavat kesäkuun alussa. Kuopion Portti on monipuolinen kokonaisuus, johon rakennetaan matkustajapalveluiden lisäksi asunto-, toimisto-, liike- ja palvelutiloja. Kuopion Portti valmistuu vaiheittain vuosina 2020-2023.

Rakennusliike Lapti Oy rakentaa Kuopion pohjoisen sisääntulon varrelle Kuopion uuden maamerkin Kuopion Portin.

Kuopion Portti rakentuu kolmesta tornista ja niihin liittyvistä matalammista jalkaosista. Näihin tulee yli 200 asuntoa, liike-, hoiva- ja toimistotiloja sekä erillinen pysäköintilaitos noin 470 autolle. Koko hankealueelle tulee lähes 1000 polkupyöräpaikkaa osin katettuina. Pysäköintilaitoksessa on myös latauspisteitä sähköautoille.

Valmistelevat työt rakentamisen käynnistämiseksi ovat alkaneet.

Pitkään odotettu Kuopion Matkakeskusalueen hanke käynnistyy ja rakentaminen alkaa. Kiinnostusta Kuopion Porttiin tuleville liike- ja toimistotiloille on paljon. 1. vaiheessa valmistuvat tilat ovat jo pääosin osin vuokrattuja. Käymme neuvotteluita 2. ja 3. vaiheen tiloista. Olen todella iloinen siitä, että voimme aloittaa Kuopion tulevan maamerkin rakentamisen, kertoo toimitusjohtaja Timo Pekkarinen Lapti Group Oy:stä.

Kuopion Portin tavoitteena LEED Gold -ympäristösertifikaatti

Rakennusten energiatehokkuuden lisäksi LEED Gold -ympäristösertifikaatin saamisen vaikuttavat mm. keskeinen sijainti, hyvät julkisen liikenteen kulkuyhteydet sekä kevyen liikenteen pysäköintimahdollisuudet. Ympäristöystävällisen maalämmön hyödyntäminen rakennusten lämmityksessä ja viilennyksessä sekä vähän vettä kuluttavat vesikalusteet vaikuttavat myös sertifikaatin edellyttämään pisteytystasoon.

Rakennusten suunnittelussa olemme kiinnittäneet erityistä huomiota ympäristöystävällisiin energiaratkaisuihin. Rakennusten lämmityksessä ja viilennyksessä käytämme maalämpöä. Poraamme alueelle yli 70 lämpökaivoa, joista johdetaan lämpöä rakennusten tarpeisiin. Tavoitteenamme on rakentaa modernit tilat, joiden ympäristövaikutukset on huomioitu mm. energiankulutuksen ja kulutettavan puhtaan veden osalta, toteaa Pekkarinen.

Timo Pekkarinen
Lapti Group Oy

Lapti rakentaa Kuopion Matkakeskusalueelle asuntoja, palvelu-, toimisto- ja liiketiloja.

Lapti Group on asuntojen ja palvelutilojen rakennuttamiseen erikoistunut rakentamispalveluyhtiö. Asunto- ja palvelutilatuotannon lisäksi yhtiö tuottaa talotekniikkapalveluita sekä osana omia rakennuttamishankkeitaan että ulkoisille asiakkaille. Lapti Group on yksi Suomen nopeimmin kasvavista talonrakennusyhtiöistä. Lapti Groupin liikevaihto oli 226 milj.€ vuonna 2017 ja työntekijämäärä 700. Lue lisää: www.lapti.fi

Lapti laajentaa vuokramallilla kuntien päiväkotien ja koulujen hankinta- ja rahoitusvaihtoehtoja1.11.2018 08:33Tiedote

Lapti Groupiin kuuluva Rakennusliike Lapti Oy tuo markkinoille erityisesti kunta-alalle suunnatun vuokramallin perinteisten hanke- ja rahoitusvaihtoehtojen rinnalle täydentämään päiväkotien hankintavaihtoehtoja. Vuokramallissa Lapti rakentaa kunnan tai kaupungin kanssa yhteistyössä alueelle uuden päiväkodin tai koulun, jonka kunta vuokraa käyttöönsä. Laptin vuokramalli mahdollistaa kunnan tarpeita vastaavien uusien ja monikäyttöisten tilojen rakentamisen sitomatta kunnan omia resursseja kiinteistöinvestointeihin.

Lapti Group Oy ostaa Oulun Medikiinteistöt Oy:n Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiriltä24.9.2018 14:43Tiedote

Sairaanhoitopiirin (PPSHP) kuntayhtymän valtuusto on päättänyt kokouksessaan 24.9.2018 myydä Oulun Medikiinteistöt Oy:n koko osakekannan ja Sairaalarinteen maa-alueet. Kauppa tukee sairaanhoitopiirin strategiaa luopua ydintoiminnan kannalta tarpeettomista kiinteistöistä. Kaupan myötä Lapti Group Oy hyödyntää Sairaalarinteen käyttämättömän rakennusoikeuden ja jatkaa Oulun Medikiinteistöt Oy:n vuokraustoimintaa.