AddSecure

”Kyllä oli henki kyseessä” – Eksynyt vanhus löytyi metsästä ojan pohjalta turvarannekkeen avulla: ”Miksei näitä ole jo kaikilla?”

Seinäjoella on pelastettu turvarannekkeen avulla eksynyt iäkäs muistisairas mies. Turvapuhelinpäivystäjä sai rannekkeella paikannettua vanhuksen ja oli häneen sen kautta puhelinyhteydessä, samalla kun opasti auttajan paikalle. ”Ei olisi muuten tiheän metsän keskeltä mitenkään ojasta löytynyt”, kertoo turvapuhelinpäivystäjä Oscar Lyytikäinen AddSecurelta. Johtaja Tarja Palomäki Seinäjoen kaupungilta on tyytyväinen. ”Olemme onnellisia, että ikäihmiselle tarjoamamme palvelu on pelastanut ihmishengen.”
AddSecuren turvapuhelinpäivystäjä Oscar Lyytikäinen työssään. Kuva: AddSecure

Lehdistötiedote, julkaisuvapaa 05.10.2022

Seinäjoella on koettu ”läheltä piti” -tilanne, kun muistisairas vanhus lähti yksin kotoa liikkeelle.

”Kyllä oli henki kyseessä. Oli vielä junaradankin välitön läheisyys, onneksi ei sinne kaaduttu. Nyt vanha herra eksyi junaradan viereiseen metsään alkusyksyn pilkkopimeissä olosuhteissa, ja kaatui siellä ojan pohjalle näkymättömiin. Kyllä turvaranneke tässä hengen pelasti - ei olisi muuten tiheän metsän keskeltä mitenkään ojasta löytynyt”, kertoo turvapuhelinpäivystäjä Oscar Lyytikäinen.

Lyytikäinen pelastaa ihmisiä työkseen turvapuhelinpalveluita tarjoavan AddSecuren palveluksessa, tässä tapauksessa Seinäjoen kaupungin AddSecurelta ostaman palvelun kautta.

”Sain herran paikannettua ja vastaamaan rannekepuheluun ja samalla opastettua auttajan paikalle. Vilpittömän iloinen olen, että sain olla hengen pelastamassa”, toteaa Lyytikäinen avustaan.

Tarja Palomäki toimii Seinäjoen kaupungilla ikäihmisten palvelujen tulosaluejohtajana. Palomäki iloitsee sekä vanhuksen pelastumisesta että näytöstä siitä, miten resurssit on kohdennettu oikein.

”Tietenkin ennen kaikkea olemme onnellisia, että ikäihmiselle tarjoamamme palvelu on pelastanut ihmishengen. Juuri tätä varten olemme nämä paikantavat palvelut hankkineet käyttöömme”, painottaa Palomäki. Kokonaiskuva on Palomäen mukaan vielä yksittäistä tapausta oleellisempi.

”Tärkeintä tässä on muistaa se, että turvarannekkeet ja varsinkin niitä tukevat palvelut ehkäisevät itse asiassa aivan valtavan määrän sellaisia tapauksia, kuin mistä tässä puhumme. Kyse ei ole siis vain yhdestä akuutista hengenpelastuksesta, vaan helposti useistatapauksista, joissa nämä palvelut jo ennalta ehtivät hätiin, ennen kuin vanhus ehtii kauemmaksi.”

Tuhansia jo pelastettu – paras ”henkivakuutus” vanhukselle

Palomäki näkee vanhusten paikantavilla turvapalveluilla suuren yhteisen arvon.

”Kyllä me säästämme tässä valtavasti yhteiskunnan resursseja. Nyt meillä tämä älykäs palvelu hälyttää, jos vanhus ylittää turvarajan. Tällöin hänelle soitetaan paikantavaan turvapuhelimeen ja ohjataan takaisin. Ilman tätä paikantavaa palvelua olisivat pelastuspalvelut töissä liian usein. Etsinnät ovat helposti satojen auttajien suuroperaatioita, jotka ovat kalliita ja tulos epävarma.”

Kaj Ignatjew katsoo suurta kuvaa AddSecure Smart Caren ylimmän johdon näkökulmasta.

”Yksin Oscar Lyytikäinen on ehkäissyt satoja hätätapauksia, melkoinen hengenpelastaja siis. Eikä Oscar ole yksin, auttajia on meillä lukuisia ja pelastettuja vanhuksia jo tuhansia, näin kertovat AddSecuren omat tilastot kolmen vuoden ajalta. Kyllä tämä on aivan verraton ja yhteiskunnalle halpa henkivakuutus vanhuksille. Ja kunnia kuuluu niille fiksuille tahoille kuten Seinäjoelle, jotka nämä palvelut vanhuksille tarjoavat. He ovat ne pelastettavien suojelusenkelit”, kiittää Ignatjew.

Aitiopaikalta ongelman laajuuden näkevä Ignatjew herättää pohtimaan ranneketta kansallisesti.

”Hyvin voi kysyä, miksei näitä ole jo kaikilla muistisairailla? Jokainen paleltuminen on liikaa.”

Lisätietoja:

Tarja Palomäki, tulosaluejohtaja, Seinäjoen kaupunki, 050 470 9149, tarja.palomaki@seinajoki.fi

Kaj Ignatjew, Vice President, AddSecure Smart Care, 040 527 9300, kaj.ignatjew@addsecure.com

AddSecuren turvapuhelinpäivystäjä Oscar Lyytikäinen työssään. Kuva: AddSecure

AddSecure
Hiomotie 32

010 408 8117https://www.addsecure.fi/

AddSecure tarjoaa turvallisuusteknologioihin perustuvia palveluja. Palvelumme avulla tiedetään, missä apua tarvitaan. AddSecuren palveluja käytetään muun muassa digitaalisen hoidon parissa, turvallisuus- ja pelastusalalla, kiinteistöjen turvallisuus- ja automaatiotehtävissä sekä kuljetusalalla. AddSecuren ratkaisut auttavat pelastamaan ihmishenkiä, suojaamaan omaisuutta ja tärkeitä yhteiskunnallisia toimintoja sekä edistämään liiketoimintaa. AddSecuren turvapuhelinpalvelut kuluttajille on esitelty sivustolla turvallisestikotona.fi.

AddSecure on yksi Euroopan johtavista suojattujen IoT-yhteysratkaisujen toimittajista keskittyen kriittiseen viestintään ja turvalliseen dataan. Jo yli 50 000 asiakasta turvaa elintärkeät ja liiketoiminnan kannalta kriittiset sovelluksensa AddSecuren IoT-ratkaisuilla.

Tukholmassa sijaitsevan päätoimipaikan lisäksi toimistoja on eri puolilla Eurooppaa. Yhtiön palveluksessa on yli 1000 henkilöä 16 maassa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta AddSecure

”Iso kuva on kamala” – Kokoomus, SDP ja keskusta yksimielisinä vanhushoivasta: ”Meillä ei ole varaa olla hyödyntämättä digitaalisia palveluja”22.2.2023 15:43:18 EET | Tiedote

Digitaaliset ratkaisut on otettava laajasti käyttöön hoivan tueksi, oli niin kokoomuksen, SDP:n kuin keskustankin edustajien viesti tulevalle hallitukselle. Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan varapuheenjohtaja Mia Laiho (kok) painottaa, että digitaaliset ratkaisut mahdollistavat ikäihmisten hyvän asumisen kotona mahdollisimman pitkään. Keskeisessä roolissa voi olla tekoäly. ”Tekoäly voi seuloa datasta tietoa, jolla saadaan parempaa hoivaa yksilöille ja yhteiskunnan tasolla parempaa suunnittelua”, kiteytti AddSecuren johtaja Timo Halima eduskunnan Pikkuparlamentissa.

"Mainio tilaisuus vanhushoivan parantamiseen” – Hyvinvointialueista yli 70 % myönteisiä markkinoiden mahdollisuuksille, laatu hintaa tärkeämpi (Tilaisuus Pikkuparlamentissa ke 22.2. klo 8.15-9.30)22.2.2023 08:15:00 EET | Tiedote

Hyvinvointialueet aikovat hyödyntää aiempaa enemmän yksityistä sektoria hoivan parantamiseksi. Hyvinvointialueiden ylimmälle johdolle suunnatun kyselyn mukaan yli 70 % järjestää palveluja suunniteltaessa markkinavuoropuhelun useimmiten tai aina. ”Kyselyn tulokset voisi tiivistää: Vanhushoiva on kriisiytymässä, mutta markkinoiden kyky auttaa ymmärretään yhä paremmin”, analysoi AddSecuren johtaja Timo Halima. Erityisen lupaavaa on, että kokonaisedullisuutta pidetään (yli 70 %) hintaa tärkeämpänä. ”Palveluista kertyvällä datalla voidaan parantaa laatua”, sanoo Kainuun hyvinvointialueen johtaja Jukka Lindberg.

”Vanhushoiva kriisiytymässä” – Jopa 20 % hoitajavajetta ennakoidaan hyvinvointialueilla laajalti, 70 % johdosta ei usko resurssien riittävän4.1.2023 00:01:00 EET | Tiedote

Yli 70 prosenttia hyvinvointialueiden ylimmästä johdosta arvioi, että alueiden taloudelliset resurssit vanhushoivalle eivät ole riittävät. Lähes puolet tuoreeseen kyselyyn vastanneista johtajista ennakoi alueelleen 10-20 % hoitajavajetta ja yli kolmasosa alle 10 % vajetta. ”Ennuste on huono, lähes kaikki hyvinvointialueiden ylimmät johtajat (95 %) arvioivat hoitajien ylikuormittuvan”, arvioi AddSecuren johtaja Timo Halima. Kyselytutkimus ennakoi, että resurssivaje lisää panostuksia vanhusten digitaalisesti tuettuihin palveluihin.

”Jaksamispommia” yritetään purkaa: ”Teknologia vapauttaa hoitajat hoivatyöhön ja auttaa seniorien omaisten jaksamista”, sanoo 1,5 miljoonaan turvapuheluun vuodessa vastaavan AddSecuren johtaja29.6.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Hyvinvointialueet törmäävät heti käynnistyessään sote-resurssien niukkuuteen. ”Ministeri Lindénin mukaan hoitajavaje on jo kokoluokkaa 10-15 000. Teknologioilla kuten turvapuhelimella voidaan merkittävästi auttaa”, painottaa AddSecuren johtaja Timo Halima. AddSecure tuottaa teknologian avulla hoivaa tukevia palveluita suuressa mittakaavassa. ”Vastasimme turvapuhelinkeskuksessamme viime vuonna 1,5 miljoonaan senioripuheluun, joiden perusteella toteutettiin 300 000 asiakaskäyntiä”, avaa Halima apua käytännön tasolla.