Kymi Libri -kirjamessuille tuottaja OKM:n tuella

Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt Kymi Libri -kirjamessukonseptin kehittäjälle PRO Kaakon kirjamessut ry:lle valtiontukea tuottajan palkkaamiseen puoleksi vuodeksi. Tuottajaksi valittiin Jarkko Ryynänen, joka on työskennellyt kaksi vuotta Reuna-kustantamossa kirjamyynnin parissa ja äänikirjojen tuottajana, ja opiskelee kulttuurituottajaksi. Jarkko siirtyy uuteen tehtävään 1.2.2021.
Jarkko Ryynänen. Kuva Henna Virén

Kesällä 2021 järjestetään toisen kerran Kymi Libri -tapahtuma. Uudenlaiseen yhteisölliseen kirjamessukonseptiin sisältyy haastattelujen ja paneelikeskustelujen lisäksi eri taiteenlajeja yhdistäviä esityksiä ja uusia ohjelmaformaatteja tunnelmallisessa kylämiljöössä, mm. jokiristeilyjä. Leppoisan kirjatapahtuman konseptia on sovellettu nyt myös Virossa Keilan kaupungissa, ja ensi kesänä Kymi Librin rinnalla toteutuu Pyhtää Libri.

Taiteen edistämiskeskus on myöntänyt konseptin kehittäjälle PRO Kaakon kirjamessut ry:lle valtiontukea tuottajan palkkaamiseen puoleksi vuodeksi. Tuottajaksi valittiin Jarkko Ryynänen, joka on työskennellyt kaksi vuotta Reuna-kustantamossa kirjamyynnin parissa ja äänikirjojen tuottajana, ja opiskelee kulttuurituottajaksi. Jarkko siirtyy uuteen tehtävään 1.2.2021.

Tuottajan tehtäviin kuuluu tapahtuman nettisivuston täydentäminen ja ylläpito, ennakkomarkkinointi ja yhteydet messuilla esiintyviin noin sataan kirjailijaan ja taiteilijaan. Ohjelmasuunnittelusta vastaa Reuna-kustantamon vetäjä Tarja Tornaeus. Käytännön järjestelyt nelipäiväisillä kirjamessuilla 22.–25.7.2021 hoidetaan noin 30 hengen talkooporukan ja paikallisten yritysten voimin.

Kymi Libri -kirjamessujen tapahtumapaikka on Kulttuuritalo Wanha Rautakauppa, Myllykoskentie 17, Myllykoski (Kouvola), sivusto kymi-libri.fi

Kustantaja Tarja Tornaeus, tarja.tornaeus@reunalla.fi, puh. 0500 610 762
Kustannustoimittaja Toini Lehto, toini@reunalla.fi
Äänikirjojen tuottaja Jarkko Ryynänen, jarkko@reunalla.fi

Jarkko Ryynänen. Kuva Henna Virén
Vuoden 2021 Kymi Libri -kirjamessujen tunnusväri on oranssi.