Kymi Libri -kirjamessujen suojelijaksi Atik Ismail

Kymi Libri on kotoinen slow ’n’ flow kirjatapahtuma Myllykoskella, joka tunnetaan jalkapallosta. Ensi heinäkuussa toisen kerran järjestettävillä nelipäiväisillä kirjamessuilla pelataan hyväntekeväisyysottelu, jossa vastakkain ovat kirjailijat ja MyPa Ruutiukot. Messujen avaaja ja tähtivieras on jalkapallolegenda, kirjailija Atik Ismail.

Atik Ismail on kirjoittanut runoja, historiikkeja ja elämäkertoja

Kirjallisuus ja jalkapallo lyövät kättä Myllykoskella. Kirjakaupassa myydään MyPan fanituotteita ja kulttuuritapahtumien tarjoilulla kerätään varoja junioreille. Kirjamessujen hyväntekeväisyysottelun tuotot lahjoitetaan Kasper Laineen muistorahastolle nuorten pelaajien hyväksi.

Kirjamessujen suojelijaksi saatiin Atik Ismail, joka on kirjoittanut sekä urheiluaiheisia kirjoja että runoja. Atik avaa messutapahtuman, vierailee runoklubilla, tapaa messuvieraita ”Aamiaisella kirjailijoiden kanssa” ja vetää risteilyn Kymijoella.

”Kaikki meiltä voidaan vielä, mutta ei kirjallisuutta”, sanoo avosydänleikkauksesta juuri toipuva Atik. ”Ja se on niin totta, että kun lukee enemmän, luulee vähemmän.”

”Elämässäni on ollut elämyksiä. Tapahtumia, sattumia ja kohtaamisia. Olen onnellinen, kun minua pyydettiin Kymi Libri -tapahtuman suojelijaksi. Kutsu tuli ihan yllätyksenä. Kuten kirjailija Raymond Carver on todennut: Onni saapuu odottamatta.

Minulle tärkeintä on aina ollut osallistuminen. Luulen tietäväni, että yhteisöllisyys kasvaa yksilöistä ja yhteisistä tavoitteista. Jalkapalloilijan elämä ei aina ole mukavaa. Eikä kirjailijan. Palkitsevaa on kuitenkin se tunne, että yrittää ja saa tukea ja kannustusta. Hyvä kustannustoimittaja on kuin erinomainen valmentaja. Kun suhde toimii, saattaa tapahtua odottamattomia asioita. Hyvä voittaa aina pahan. Niin uskon!”

Myllykoski toivottaa Atikin lämpimästi tervetulleeksi. Paikkakunta onkin Atikille tuttu, hän on käynyt katsomassa MyPassa pelanneen poikansa Pele Koljosen otteluita. ”Ehkä hienoin tapahtuma oli, kun valmensin Jämsänkosken Ilvestä ja pelattiin juhlaottelu MyPaa vastaan. Silloin Pele oli vastassa!”

Kirjamessujen hyväntekeväisyysottelussa Atik Ismail on kirjailijoiden joukkueessa. MyPa Ruutiukot koostuu entisistä sarjapelaajista.

Kymi Libri -tapahtuman järjestää PRO Kaakon kirjamessut ry, yhteyshenkilö Tarja Tornaeus, puh. 0500 610762, tarja.tornaeus@reunalla.fi
MyPa ry:n puheenjohtaja Heikki Pulkkinen, heikki.pulkkinen@mypa.fi

Atik Ismail on kirjoittanut runoja, historiikkeja ja elämäkertoja
Atik Ismail pelasi jalkapalloa mestaruussarjassa 1975-87.

on perustettu vuonna 2013. Kustantamo toimii Kouvolan Myllykoskella Kulttuuritalo Wanhassa Rautakaupassa, jossa on myös Reunan kirjakauppa, kirjakahvila, taidegalleria ja Henna Virenin valokuvastudio. Kirjakaupassa on Netticket-lipputulostus.

KYMI KANTRI 2020 toteutuu 5.9.29.8.2020 09:48:56 EESTKutsu

Kymi Kantri on Kaakkois-Suomen ensimmäinen kantrifestivaali, joka järjestetään vuorovuosina Kymi Libri -kirjamessujen kanssa. Koronan takia kesäkuulta siirretty tapahtuma toteutuu lauantaina 5.9. Kouvolan Myllykoskella, Kulttuuritalo Wanhalla Rautakaupalla. Lippuja myydään rajoitettu määrä ja kaikille vieraille jaetaan ilmaiset kasvomaskit. Ohjelmassa on 12 bändiä, kirjailijahaastatteluja ja countyrivitanssin opetusta. Pääesiintyjät ovat eturivin country-kokoonpanot Huojuva lato ja Kevyet mullat. Tapahtuman juontaa Harri Saksala.

Suomalainen myötätuntotaide nousukiidossa Euroopassa3.8.2020 15:13:07 EESTTiedote

Kun Linnea-mummu kuoli, hänen pojantyttärensä Sanna-Marja Suojanen maalasi empaattisen ja oikeudenmukaisen mummun hengessä ensimmäisen taulunsa. Kuoleman vuosipäivänä syntyi toinen taulu. Sanna-Marja ymmärsi viestin: hänen täytyy maalata mummulle ja mummun takia tauluja. Jo ensimmäiset Instagramissa julkaistut kuvat tauluista herättivät kansainvälistä kiinnostusta. Sanna-Marjan ja mummun ”Compassion Art” -töitä alettiin kutsua taidenäyttelyihin.