Kymi Libri -kirjamessut 22.-25.7. Kouvolan Myllykoskella – ohjelma julkistettu

Kaksi vuotta sitten ensimmäisen kerran järjestetyt Kymi Libri -kirjamessut ovat laajentuneet ja uudistuneet. Mukana on nyt kolmannes enemmän esiintyjiä kuin viimeksi, ja messuille on perustettu laaja virtuaalisivusto kymi-libri.fi. Konseptia sovelletaan Myllykosken lisäksi kahdella muulla paikkakunnalla.

Kymi Libri -konsepti uudistaa kirjamessuja. Ideana on tuoda kirjailijat ja kohtaamiset keskelle kylän elämää. Perinteisten kirjailijahaastattelujen ja paneelikeskustelujen lisäksi kirjailijan kanssa pääsee jokiristeilylle, työpajoihin opettelemaan kirjoittamista ja aamiaiselle rupattelemaan kirjanteosta. Nelipäivänen tapahtuma huipentuu kirjailijoiden jalkapallomatsiin.

Konsepti on sovellettavissa kaikilla paikkakunnilla niiden persoonallisten piirteiden mukaan. Jo ensimmäisellä kerralla konsepti matkasi Viroon Keilan kaupunkiin, ja yrityksistä Stora Enso järjesti oman kirjamessupäivänsä. Tänä kesänä järjestetään Iitti Libri 4.7. ja Pyhtää Libri 17.7. Päätapahtuman aikaan 24.7. on Puolakan talomuseossa Kouvolassa oma kirjamessupäivä.

Päätapahtumapaikalle Myllykoskelle, Kulttuuritalo Wanhan Rautakaupan alueelle, tulee 22.-25.7. parikymmentä näytteilleasettajaa ja kirjamyyjää sekä noin 150 esiintyjää kolmelle lavalle: kirjahalliin, ulkolavalle ja galleriaan. Ohjelmaa on myös kirjastossa ja naapurikylässä Inkeroisissa.

Kymi Librin esiintyjät

Suomen leppoisimmiksi kirjamessuiksi brändätyn tapahtuman vieraat ovat tunnettuja kauno- ja tietokirjailijoita ympäri maata, ja mukana on tietysti myös paikallisväriä: Kymenlaaksosta kotoisin olevia ja lähiseudun historiasta teoksissaan kertovia kirjailijoita.

Musiikki ja kuvataiteet yhdistyvät Kymi Librissä. Avajaispäivänä kuullaan rockoopperan kantaesitys, ja perjantai- ja lauantai-illat päättyvät konserttiin. Kirjahallin lavalla esitellään muusikoiden elämäkertoja näytteiden kera, ja yleisöä viihdyttävät erilaiset musiikkia ja kirjallisuutta yhdistävät, kokeellisetkin ensemblet.

Lauantain messupäivä on täynnä jännitystä, kun Rata-kirjoituskilpailun voittajat julkistetaan, ja muusikot ja kuvataiteilijat esittelevät tekstien pohjalta syntyneitä teoksia. Lisäksi kirjahallin lavalla valitaan seuraavalle kaksivuotiskaudelle Valtakunnan XVI virallinen kylähullu.

Elokuussa Kouvolassa toteutettava Alvar Aalto -viikko näkyy myös kirjamessuilla: mukana on kaksi Aalto-asiantuntijaa.

Alueella viihtyvä messuväki voi grillimakkaran ja muurinpohjalettujen nautiskelun lomassa tai vaikka sherrylasillisen äärellä osallistua messuvisaan, musavisaan, messumysteerin ratkaisemiseen ja ”Tapetaan kirjailija” -äänestykseen.

Tapahtuman tukijat

Kirjamessujen laaja ohjelma ja vaativat järjestelyt onnistuvat Opetus- ja kulttuuriministeriön, Suomen Kulttuurirahaston Kymenlaakson maakuntarahaston ja Kouvolan kaupungin tuella. Lisäksi järjestelyissä on mukana noin 30 hengen talkoojoukko, mainostajia ja yhteistyökumppaneita. Palkattuja työntekijöitä on kahdeksan, ja lisäksi Reuna-kustantamon kirjailijat antavat vahvan panoksen ohjelman toteutukseen lavaisäntinä ja haastattelijoina.

Ennakkohaastattelut, ohjelmatiedot ja esiintyjien esittelyt: kymi-libri.fi

Livestriimaus ja videot YouTubessa: Kymi Libri -kirjamessut

Facebook ja Instagram: Kymi Libri

Sähköpostit: info@kymi-libri.fi ja liput@kymi-libri.fi

Lipunmyynti: digilippu.fi

Yhteyshenkilöt: messutuottaja Jarkko Ryynänen jarkko@reunalla.fi tai info@kymi-libri.fi, puh. 040 683 6546 sekä ohjelmavastaava Tarja Tornaeus info@reunalla.fi, puh. 0500 610762

Kustantaja Tarja Tornaeus, tarja.tornaeus@reunalla.fi, puh. 0500 610 762
Kustannustoimittaja Toini Lehto, toini@reunalla.fi
Äänikirjojen tuottaja Jarkko Ryynänen, jarkko@reunalla.fi

Eija Ahvon elämäkerta ilmestyy heinäkuussa8.4.2021 10:52:57 EEST | Tiedote

Elina Saksalan kirjoittama elämäkerta Eija Ahvo – Elämän sain soimaan (Reuna) ilmestyy Kymi Libri -kirjamessuilla Myllykoskella 22.–25. heinäkuuta. Saksala haastattelee Eija Ahvoa perjantaina 23.7. messujen päälavalla. Kirja kartoittaa Ahvon keskeiset elämänvaiheet ja huikean uran laulajana, näyttelijänä ja Unicef-lähettiläänä, mutta teos sisältää myös kiinnostavia pohdintoja taiteesta, luonnosta ja ihmisyydestä.