Kysely: Epäluotettavat lentoyhteydet ajavat yritykset tien päälle

Varsinaissuomalaiset yritykset toivovat Turun ja Helsingin välisiltä lentoyhteyksiltä lisää luotettavuutta ja enemmän vuoroja. Liittymälentojen huonoksi koetut aikataulut ja kokemukset lentojen peruutuksista ajavat yrityksiä tien päälle.

Yli 50 henkeä työllistävät yritykset kertoivat Turun kauppakamarin toteuttamassa kyselyssä lentävänsä Turun ja Helsingin välillä noin kolmisen sataa meno-paluu-liittymälentoa kuukaudessa.

Avoimissa vastauksissa korostuivat selvästi lentoyhteyksien epävarmuus sekä jatkoyhteyksiin huonosti sopivat lentoajat. Nykyisillä lentomäärillä erityisesti Kaukoidän jatkolentoihin sovitetut yhteydet koettiin usein aikataulujen osalta haasteellisiksi. Aikaa lentojen väliin jää usein joko liikaa tai liian vähän. Lentojen välinen odotusaika saattaa venyä kohtuuttoman pitkäksi myös Helsingistä Turkuun päin matkustettaessa, mikä pakottaa monet kulkemaan välin omalla autolla.

Kyselyn vastausten perusteella autolla matkustaminen onkin useimmiten yritysten kannalta käytännöllisin tapa matkustaa Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Moni vastaaja koki Turku-Helsinki lentoyhteyden hintalaatusuhteen heikoksi.

”Nyttemmin on esiintynyt lentojen korvaamista bussilla, josta aiheutunut yhteyksien menettämisestä johtuneita viivästyksiä ja vakavia ongelmia yrityksen asioiden hoitamisessa. Näin ei kerta kaikkiaan voi toimia”, kommentoi eräs vastaaja.

Myös yritysten usein toivoma Kööpenhaminan yhteys nousi moneen otteeseen esille, vaikka kyselyn aiheena olivat Turun ja Helsingin väliset yhteydet. Koska Turusta ei aina pääse kovin kätevästi haluamalleen jatkolennolle, nähdään Kööpenhamina hyvänä välietappina niin Euroopan sisällä kuin esimerkiksi Yhdysvaltoihinkin matkustettaessa.

“Hyvä saavutettavuus on alueen elinkeinoelämälle elinehto. Turun lentoasemalla on monia vetovoimatekijöitä, kuten hyvä sijainti ja kulkuyhteydet sekä nopeat muodollisuudet. Lentoyhteyksien tarjonnasta ja luotettavuudesta huolehtiminen ovat edellytyksiä sille, että lentoaseman koko potentiaali tulee hyödynnettyä, sanoo Turun kauppakamarin edunvalvontapäällikkö Pauliina Forsman.

Tiedot ilmenevät Turun kauppakamarin toteuttamasta yhteyskyselystä, jossa selvitettiin yritysten kokemuksia Turun ja Helsingin välisistä lento-, juna- ja maantieyhteyksistä. Kysely suunnattiin noin 1600:lle varsinaissuomalaisen yrityksen toimitusjohtajalle, ja siihen vastasi yhteensä 185 toimitusjohtajaa. joista yli 50 henkilöä työllistäviä oli 54. Kysely toteutettiin 3.6.–20.6.2019.

Varsinaissuomalaisia yrityksiä mukana valtakunnallisessa ilmasto-ohjelmassa22.2.2024 07:03:00 EET | Tiedote

Pienillä ja keskisuurilla yrityksillä on vahva halu tehdä ilmastotoimia. Keskuskauppakamarin organisoimaan ja LähiTapiolan mahdollistamaan ilmasto-ohjelmaan haki 300 yritystä, joista noin 200 valittiin mukaan. Ilmasto-ohjelmaan osallistuvat yritykset saavat koulutusta, työkaluja ja asiantuntija-apua organisaation hiilijalanjäljen laskentaan sekä opastusta vaikuttavien päästövähennystoimien tekemiseen.