Kysely: Epäluotettavat lentoyhteydet ajavat yritykset tien päälle

Varsinaissuomalaiset yritykset toivovat Turun ja Helsingin välisiltä lentoyhteyksiltä lisää luotettavuutta ja enemmän vuoroja. Liittymälentojen huonoksi koetut aikataulut ja kokemukset lentojen peruutuksista ajavat yrityksiä tien päälle.

Yli 50 henkeä työllistävät yritykset kertoivat Turun kauppakamarin toteuttamassa kyselyssä lentävänsä Turun ja Helsingin välillä noin kolmisen sataa meno-paluu-liittymälentoa kuukaudessa.

Avoimissa vastauksissa korostuivat selvästi lentoyhteyksien epävarmuus sekä jatkoyhteyksiin huonosti sopivat lentoajat. Nykyisillä lentomäärillä erityisesti Kaukoidän jatkolentoihin sovitetut yhteydet koettiin usein aikataulujen osalta haasteellisiksi. Aikaa lentojen väliin jää usein joko liikaa tai liian vähän. Lentojen välinen odotusaika saattaa venyä kohtuuttoman pitkäksi myös Helsingistä Turkuun päin matkustettaessa, mikä pakottaa monet kulkemaan välin omalla autolla.

Kyselyn vastausten perusteella autolla matkustaminen onkin useimmiten yritysten kannalta käytännöllisin tapa matkustaa Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Moni vastaaja koki Turku-Helsinki lentoyhteyden hintalaatusuhteen heikoksi.

”Nyttemmin on esiintynyt lentojen korvaamista bussilla, josta aiheutunut yhteyksien menettämisestä johtuneita viivästyksiä ja vakavia ongelmia yrityksen asioiden hoitamisessa. Näin ei kerta kaikkiaan voi toimia”, kommentoi eräs vastaaja.

Myös yritysten usein toivoma Kööpenhaminan yhteys nousi moneen otteeseen esille, vaikka kyselyn aiheena olivat Turun ja Helsingin väliset yhteydet. Koska Turusta ei aina pääse kovin kätevästi haluamalleen jatkolennolle, nähdään Kööpenhamina hyvänä välietappina niin Euroopan sisällä kuin esimerkiksi Yhdysvaltoihinkin matkustettaessa.

“Hyvä saavutettavuus on alueen elinkeinoelämälle elinehto. Turun lentoasemalla on monia vetovoimatekijöitä, kuten hyvä sijainti ja kulkuyhteydet sekä nopeat muodollisuudet. Lentoyhteyksien tarjonnasta ja luotettavuudesta huolehtiminen ovat edellytyksiä sille, että lentoaseman koko potentiaali tulee hyödynnettyä, sanoo Turun kauppakamarin edunvalvontapäällikkö Pauliina Forsman.

Tiedot ilmenevät Turun kauppakamarin toteuttamasta yhteyskyselystä, jossa selvitettiin yritysten kokemuksia Turun ja Helsingin välisistä lento-, juna- ja maantieyhteyksistä. Kysely suunnattiin noin 1600:lle varsinaissuomalaisen yrityksen toimitusjohtajalle, ja siihen vastasi yhteensä 185 toimitusjohtajaa. joista yli 50 henkilöä työllistäviä oli 54. Kysely toteutettiin 3.6.–20.6.2019.

12-vuotinen liikennejärjestelmäsuunnitelma määrittää Varsinais-Suomen liikennehankkeet tulevalle vuosikymmenelle14.1.2020 10:48:04 EETTiedote

Kauppakamarit pitävät lausuntokierroksella ollutta 12-vuotiseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan liittyvää liikenne- ja viestintäviraston selvitystä liikennejärjestelmän nykytilasta ja toimintaympäristön muutoksista kattavana. Toimivan infrastruktuurin tärkeys elinkeinoelämälle tarvitsisi enemmän huomiota. Varsinais-Suomi on merkittävä logistinen solmukohta Suomessa. Alueella sijaitsee paljon valtakunnallisesti merkittäviä teollisuuden aloja, joten toimivan infran merkitys korostuu.

Matti Rihko jatkaa Turun kauppakamarin puheenjohtajana13.12.2019 14:00:00 EETTiedote

Tractatus Properties Oy:n hallituksen puheenjohtaja Matti Rihko jatkaa ensi vuonna Turun kauppakamarin hallituksen puheenjohtajana. Varapuheenjohtajina jatkavat Meyer Turku Oy:n varatoimitusjohtaja Tapani Pulli ja Teleste Oyj:n toimitusjohtaja Jukka Rinnevaara. Turun kauppakamarin valtuusto valitsi tänään kauppakamarin hallitukseen uusina jäseninä Syväranta Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Panu Routilan ja Wallac Oy:n johtaja Petri Kallion. Hallituksessa jatkavat Turun kaupunginjohtaja Minna Arve, Bayer Oy:n varatoimitusjohtaja Peter Essen, RTL-Inductives Oy:n tehtaanjohtaja Marita Frimodig, Liedon säästöpankin toimitusjohtaja, kauppaneuvos Jussi Hakala, Pemamek Oy:n hallituksen puheenjohtaja Pekka Heikonen, Neste Oyj Naantalin jalostamon Satamat ja terminaalit -johtaja Elina Herrala, Raisio Oyj:n toimitusjohtaja Pekka Kuusniemi, Pesupalvelu Hans Langh Oy:n toimitusjohtaja Linda Langh, Leino Group Oy:n toimitusjohtaja, teollisuusneuvos Liisa Leino, Turun Seudun Osuuspankin toimitus

Meriverkostot-tapahtuma on vuoden elinkeinopoliittinen kuntateko10.12.2019 15:00:00 EETTiedote

Turun kauppakamarin elinkeinopolitiikan valiokunta on myöntänyt vuoden 2019 Elinkeinopoliittisen kuntateko -palkinnon Naantalin kaupungille ja elinkeinoasiamies Jorma Rannalle Meriverkostot-tapahtuman järjestämisestä. Palkinto jaetaan vuosittain kunnalle, sen yhteistyöorganisaatiolle tai henkilölle, joka on toiminut erityisen hyvin yritysilmapiirin parantamiseksi tai elinkeinoelämän tai yritysten toimintaympäristön kehittämiseksi.

Kysely: Turku–Helsinki -junayhteyden epävarmuus ja hitaus ajavat yritykset matkustamaan autolla – monet käyttäisivät mieluummin junaa24.7.2019 08:00:00 EESTTiedote

Auto on yrityksissä suosituin tapa liikkua Turun ja Helsingin välillä, selviää Turun kauppakamarin tekemästä liikenneyhteyskyselystä. Monessa yrityksessä liikuttaisiin mieluummin raiteilla, mutta junayhteyden epävarmuus ja hitaus ajavat yritykset matkustamaan autolla. Tiedot selviävät Turun kauppakamarin tekemästä kyselystä.