Kysely paljasti kuluttajaystävällisimmän puolueen – Kuluttajaliitto esitti kymmenen kysymystä
Kuluttajaliitto kysyi puoluetoimistoilta puolueen kantaa kymmeneen kuluttajien, potilaiden ja sote-asiakkaiden kannalta keskeiseen kysymykseen. ”Tulokset osoittavat puolueiden suhtautuvan pääasiassa varsin myönteisesti kuluttajateemoihin”, toteaa Kuluttajaliiton varapääsihteeri Paula Pessi.
Kyselyyn valittiin kymmenen keskeistä Kuluttajaliiton hallitusohjelmatavoitetta. Puolueilta kysyttiin näkemystä kestävien ruokavalintojen edistämiseen, ruoan verotukseen, vastuullisuusmerkintöjen sääntelyyn, tuotteiden kestävyyden ja korjattavuuden parantamiseen, digittömien kansalaistenoikeuksiin, käteismaksamisen turvaamiseen, sote-asiakkaiden asiakkaansuojaan ja hoitoon pääsyn parantamiseen sekä asiakasmaksujen alentamiseen sekä taksipalveluiden luotettavuuden palauttamiseen.
Erojakin löytyi. Muun muassa ruoan kestävyyden ja kohtuuhintaisuuden edistäminen, sekä julkisten sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakkaansuojan parantaminen jakoi mielipiteitä. Kestävyystavoitteiden edistämiseen kyselyyn vastanneista puolueista varauksellisimmin suhtautui Perussuomalaiset ja kysymykseen asiakkaansuojasta kielteisimmän kannan otti Keskusta. Kyselyn kuluttajamyönteisimmäksi puolueeksi osoittautui Vasemmistoliitto. Perussuomalaisten linja oli kautta kyselyn muita puolueita varauksellisempi, mutta digitalisaatiota ja käteismaksamisen turvaamista koskevissa kysymyksissä puolue asettui muiden vastausten joukkoon.
Kyselyn tulokset pähkinänkuoressa
Kaikkein yksimielisimpiä puolueet ovat siitä, että arjessa välttämättömien palveluiden toteutuminen digitaalisen ympäristön ulkopuolella on turvattava ja kaikille on varmistettava mahdollisuus asiointiin arjen välttämättömissä palveluissa ilman kohtuuttomia kustannuksia.
”Hieman yllättäen hajontaa löytyy kuitenkin puolueiden halukkuudesta varmistaa käteisen käyttömahdollisuus lainsäädännöllä. Käteisen käyttöä on jo turvattu lailla useimmissa muissa pohjoismaissa”, kertoo Pessi.
Kyselyssä kysyttiin myös sote-teemoista. Suurin osa puolueista pitää tärkeänä terveyskeskusten iltavastaanottoaikojen lisäämistä. Myös tasasuuruisten asiakasmaksujen alentamista kannatettiin tilanteissa, joissa maksu vaarantaa asiakkaan toimeentulon. Asiakkaansuojan parantamisen selvittäminen julkisten sote-palveluiden viivästystilanteissa jakoi mielipiteitä. Erityisen varauksellisesti tähän suhtautuu Keskusta. Puolue viittaa vastauksessaan potilasvahinkolakiin sekä omavalvontaan ja viranomaisvalvontaan. ”Nämä menettelyt eivät kuitenkaan turvaa asiakkaan oikeuksia esimerkiksi hyvitykseen sote-palveluiden viivästysten osalta”, Pessi huomauttaa. Muut puolueet suhtautuvat asian selvittämiseen myönteisemmin.
Valtaosa puolueista on täysin samaa mieltä, että terveellisten, ympäristöystävällisten elintarvikkeiden verotuksen tulisi olla muita alhaisempaa. Kristillisdemokraateilla on jopa konkreettinen esitys asian edistämiseksi: ”Ensimmäisenä askeleena tulisi keventää terveydelle hyviä vihannesten ja hedelmien arvonlisäveroa, minkä vuoksi KD on esittänyt hedelmä- ja vihannestuotteiden alv-kannan laskemista 14 prosentista 10 prosenttiin”, puolue toteaa vastauksessaan. Perussuomalaiset ovat asiasta eniten eri mieltä ja myös Keskusta suhtautuu tähän tavoitteeseen epäileväisesti ja toteaa erityisesti vastustavansa erilaisia arvonlisäverokantoja elintarvikkeiden välillä. Myös RKP viittaa vastauksessaan enemmän alkutuotannon aseman turvaamiseen, kuin kuluttajien aseman parantamiseen.
”Kaiken kaikkiaan kysely osoittaa, että kuluttajien arjen helpottamiseen tähtäävät toimet saavat kannatusta laajasti läpi puoluekentän”, toteaa Paula Pessi. ”Toteutustavoissa ja painotuksissa on kuitenkin selviä eroja puolueiden välillä.”
Lue koko raportti.
Kuluttajaliitto kiittää kyselyyn vastanneita puolueita ja muistuttaa, että jokainen eduskuntavaaleissa äänioikeutettu kuluttaja voi vaikuttaa siihen, miten kuluttaja-asioita seuraavalla hallituskaudella hoidetaan. Kyselyn tuloksia voi hyödyntää omaa ehdokasta valitessa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Paula Pessiviestintäpäällikkö, varapääsihteeriKuluttajaliitto ry
Puh:040 350 2454paula.pessi@kuluttajaliitto.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta
Suomen ainoa yleinen kuluttajien ja julkisten palvelujen käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- ja neuvontajärjestö.
Finlands enda allmänna intressebevaknings-, utbildnings- och rådgivningsorganisation för konsumenterna och användare av offentliga tjänster.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kuluttajaliitto
Tapahtumavinkki: Vaasassa asiaa viherpesusta ja mahdollisuus haastatella Kuluttajaliiton pääsihteeriä13.11.2023 12:11:34 EET | Kutsu
Miten oikeasti vastuullisen tuotteen voi tunnistaa perättömien viherväittämien joukosta? Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell puhuu teemasta Vaasan kaupunginkirjastossa tiistaina 21.11. klo 14 alkaen. Tilaisuuden järjestää paikallinen kuluttajayhdistys Merenkurkun Kuluttajat ry yhteistyössä Kuluttajaliiton kanssa.
Lude vai kuoriainen? Tunnista kodin tuholainen oikein8.11.2023 05:00:00 EET | Tiedote
Tunnistamalla tuhohyönteisen oikein voi välttyä turhalta riidalta ja säästää pitkän pennin. Viime aikoina mediassa on keskusteltu vilkkaasti luteista ja niiden torjunnasta. Kodin erilaiset ötökät ovat jo pitkään olleet vakioaihe Kuluttajaliiton asumisneuvonnassa. Kuluttajaliitto muistuttaa, että tuholaisten haitallisuudessa ja torjuntatoimissa on eroja. Tuholaisen varma tunnistaminen ennen toimenpiteitä onkin paras keino edetä asiassa. Kuluttajaliiton juristi kertoo vinkit mitä tehdä, jos huomaa kodissa ylimääräisiä ötökkävieraita.
Vesipullojen viherväitteissä parannettavaa – kuluttajajärjestöt tekivät valituksen harhaanjohtavista käytännöistä7.11.2023 15:51:11 EET | Tiedote
Vesipullojen kierrätettävyys- ja kierrätysväitteistä löytyy parannettavaa, selvisi eurooppalaisten kuluttajajärjestöjen yhteisestä selvityksestä. Selvityksen mukaan vesipulloista löytyy harhaanjohtavia väitteitä, jotka ovat EU-lainsäädännön vastaisia. Lue tiedotteesta, mitkä viherväitteet osoittautuivat ongelmallisimmiksi.
Luentokiertue Kainuussa: Tiedätkö oikeutesi potilaana?10.10.2023 08:41:10 EEST | Kutsu
Kuluttajaliitto ja Kainuun Kuluttajat yhteistyökumppaneineen järjestävät tällä viikolla luentokiertueen potilaan oikeuksista Kajaanissa, Paltamossa ja Sotkamossa. Tilaisuuksien yhteydessä median ja yleisön on mahdollista esittää kysymyksiä kouluttajana toimivalle potilaan oikeuksien asiantuntijalle Hanna Manniselle.
Kuluttajilta vastausvyöry kutistuneista tuotteista – kuinka yleistä ”shrinkflaatio” on?27.9.2023 06:00:00 EEST | Tiedote
Kuluttajaliitto selvitti, kuinka yleistä tuotteiden pienentyminen vaivihkaa oikein on. Shrinkflaatiosta puhutaan yleensä silloin, kun tuotteen sisältö pienenee ilman myyntihinnan vastaavaa alentumista. Yli 700 kuluttajaa ilmoitti havaintonsa pienentyneestä tuotteesta Kuluttajaliiton verkkosivuilla olleen kyselylomakkeen kautta. Vastauksissa toistuivat selvästi tietyt tuotteet ja tuoteryhmät. Kuluttajaliitto peräänkuuluttaa selkeää ja avointa viestintää pakkauskokojen muutoksista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme