Kysely: suomalaiset aikovat viettää lomansa kotimaassa, liikkua autolla ja syödä ravintoloissa
Korona-ajasta huolimatta lähes puolet suomalaisista (46 %) on jo tehnyt kesälomasuunnitelmia. Kyselyn avoimissa vastauksissa näkyy silti vahva pettymys siitä, että ulkomaanmatkat, festivaali- ja muut tapahtumakäynnit sekä vierailut iäkkäämpien sukulaisten luona ovat kesältä peruuntuneet.
Kesälomasuunnitelmia tehneiden listan kärjessä ovat kotona lomailu (58 %), päiväretkien tekeminen lähialueille (48 %) sekä mökkeily perheen ja ystävien kanssa (47 %). Kesän aikana suomalaiset haluaisivat syödä ravintoloissa (76 %), vierailla kulttuurikohteissa, taidenäyttelyissä, kesäteatterissa tms. (34 %) sekä yöpyä hotelleissa (34 %). Suosituin lomailukuukausi on edelleen heinäkuu, jolloin 81 % vastaajista kertoo lomailevansa.
Loma-aikaan liikutaan lähinnä autolla (74 % matkustaa pääasiallisesti, 17 % lisäksi), mutta myös polkupyörä (6 % pääasiallisesti, 51 % lisäksi) ja juna (6 % pääasiallisesti, 40 % lisäksi) liikuttavat lomalaisia.
Ajatellen tulevaa kesää ja lomakautta, valtaosa vastaajista (71%) kertoi, ettei heidän kulutuskykynsä ole muuttunut tai heikentynyt. 29 % tosin kertoi, että heidän kulutuskykynsä laskee merkittävästi tai jonkin verran.
Medioiden käyttö kasvaa lomalla - radio liitetään kesään
Tutkimuksessa myös selvitettiin miten suomalaisten median kulutus muuttuu kesällä ja kesälomalla. 32 % vastaajista kertoo kuluttavansa enemmän medioita kesällä kuin muulloin, 50 % sanoo kulutustason pysyvän ennallaan. Erityisesti nuoret (15-24 v) kertovat lisäävänsä medioiden käyttöä loma-aikaan.
Kysyttäessä mitkä mediat kuuluvat vahvasti kesään ja kesälomaan, suosituin vastaus oli radio. 37 % suomalaisista sanoo, että radio kuuluu kesään, sosiaalisen median mainitsi 16 % ja television 13 %. Kyselyn vastaajat eivät tienneet kyselyn toteuttajaa. Kolmasosa (33 %) kertoo, että radion kuuntelu lisääntyy kesällä, 54 % sanoo sen säilyvän ennallaan.
”Kyselymme perusteella voi sanoa, että tänä kesänä suomalaiset viettävät lomansa kotimaassa, ostavat palveluita ja liikkuvat autolla”, kertoo RadioMedian tutkimus- ja kehityspäällikkö Riina Aho. ”Radio on poikkeustilanteesta huolimatta säilyttänyt roolinsa vahvana kesämediana ja sitä kuunnellaan sekä kesän automatkoilla että mökeillä. Tilastojen mukaan 71 % suomalaisista kuuntelee radiota autossa viikoittain ja tämä pitää paikkansa myös kesällä.” (Lähde: Finnpanel Oy, KRT 2019)
Tutkimuksesta
RadioMedia selvitti toukokuussa 2020 suomalaisten kesä- ja lomasuunnitelmia tulevalle kesälle. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa mitä suomalaiset aikovat tehdä ja kuluttaa tulevana kesänä, onko heidän kulutuskykynsä muuttunut korona-ajan myötä sekä miten heidän mediakulutuksensa muuttuu kesällä. Kenttätyö toteutettiin viikoilla 19-20/2020. Tutkimuksessa haastateltiin tuhatta 15-69 vuotiasta. Heitä on Suomessa noin 3,8 miljoonaa (est). Otos on kiintiöity iän, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan vastaamaan väestöä. Tutkimus toteutettiin online-kyselynä Norstatin paneelissa. Tutkimuksen toteutti RadioMedia ry:n toimeksiannosta Norstat.
Tutkimusaineisto löytyy täältä.
Lataa myös infograafi tutkimuksesta.
Tietoa RadioMediasta:
RadioMedia on kaupallisten radioiden kattojärjestö, johon kuuluvat lähes kaikki suomalaiset kaupalliset radioasemat. RadioMedia vastaa radiotoimialan edunvalvonnasta, tutkimus- ja tietopalveluista, koulutuksesta sekä markkinoinnista. RadioMedia järjestää alan tärkeimmät kilpailut ja tapahtumat, kuten RadioGaalan ja Kaiku-radiomainoskilpailun. Vuosi 2019 oli radiomainonnan kuudes perättäinen ennätysvuosi. Kasvua kertyi 6,1% ja radiomainontaa ostettiin 69,74 miljoonalla eurolla. Kaupallisia radiokanavia kuuntelee viikoittain 3,7 miljoonaa suomalaista.
www.radiomedia.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Riina Aho, tutkimus- ja kehityspäällikkö, RadioMedia, 0400 621 134, riina.aho@radiomedia.fi
Stefan Möller, toimitusjohtaja, RadioMedia, 0400 508 877, stefan.moller@radiomedia.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Johnny L
Kaiku-audiomainoskilpailu: vuoden paras audiomainos on Nollalinjan Silent night, violent night13.3.2024 22:14:59 EET | Tiedote
Suomen ainoan audiomainonnan kilpailun voittajat julkistettiin tänään KaikuGaalassa. Yhteiskunnallinen-kategorian voittaja Nollalinjan Silent night, violent night sai myös kilpailun Grand Prix -palkinnon. Vuoden mainostajan tittelin pokkasi OP Ryhmä ja uuden Vuoden korvamato -erikoispalkinnon vei Todella HK.
Kaiku-kilpailun shortlista julki: tässä ovat ehdokkaat viime vuoden parhaiksi audiomainoksiksi16.2.2024 08:31:07 EET | Tiedote
Suomen ainoan audiomainonnan kilpailun Kaikun shortlista julkistettiin tänään. Ehdokasmäärä kasvoi edellisvuosista ja nyt kisan yhdeksään kategoriaan ilmoitettiin yhteensä 159 audiomainosta, joista shortille pääsi 29. Voittajat palkitaan KaikuGaalassa 13.3.2024.
Mikä on Suomen paras audiomainos? Uudistunut Kaiku-audiomainonnan kilpailu alkaa tänään4.12.2023 09:19:36 EET | Tiedote
Suomen ainoa audiomainonnan kilpailu Kaiku alkoi tänään. Radiomainoskilpailusta audiomainoskilpailuksi muuttuneeseen Kaikuun voi tänä vuonna osallistua äänimainoksilla, jotka on kuultu kotimaisten radiokanavien lisäksi radioyhtiöiden omistamilla alustoilla viimeisen vuoden aikana.
Teknologiayhtiö Jollan entinen johto ostaa Jolla Oy:n liiketoiminnan27.11.2023 15:00:05 EET | Tiedote
Käyttöjärjestelmiin ja autoalan ohjelmistoihin erikoistuneen Jolla Oy:n koko liiketoiminta ja henkilöstö siirtyy uuteen yhtiöön, kun yhtiön entinen johto ostaa Jollan liiketoiminnan. Jollan omistusrakenteessa olevasta venäläisomistuksesta tuli Ukrainan sodan myötä välitön ongelma henkilöstölle ja asiakkaille, mikä ajoi yhtiön lopulta keväällä 2023 yrityssaneeraukseen. Asia saatiin ratkaistua Pirkanmaan käräjäoikeuden 24.11.2023 vahvistettua yrityssaneerausohjelman, joka velvoittaa yhtiön myymään sen liiketoiminnan kokonaisuudessaan toiseen yhtiöön.
Vuoden radiojuontajan valtikka vaihtoi omistajaa RadioGaalassa – katso kaikki palkitut31.3.2023 22:37:51 EEST | Tiedote
Viime vuoden parhaimmat radiopersoonat, -ohjelmat sekä teot ja tekijät palkittiin tänä iltana RadioGaalassa. Yleisöäänestyksen vuoden parhaan radiojuontajan tittelin sai NRJ:n Niko Saarinen. Aamulypsyn vuodesta 2014 alkanut voittoputki vuoden radio-ohjelma-kategoriassa jatkui ja vuoden radio -palkinnon sai tänä vuonna Aito Iskelmä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme