Johnny L

Kysely: suomalaiset aikovat viettää lomansa kotimaassa, liikkua autolla ja syödä ravintoloissa

Jaa
Tuoreen kyselyn mukaan koronaviruspandemian aiheuttama poikkeustila muuttaa lähes kaikkien kesälomia: 83 % suomalaisista kertoo, että korona-aika on vaikuttanut kesälomasuunnitelmiin. Valtaosa (76 % kyllä, 15 % ehkä) aikoo edelleen pitää lomaa kesällä, pääasiassa autolla kotimaassa liikkuen. Medioiden käyttö lisääntyy kaikissa ikäryhmissä kesällä. Tiedot käyvät ilmi kaupallisten radioiden kattojärjestö RadioMedian teetättämästä tutkimuksesta, jossa haastateltiin tuhatta 15-69-vuotiasta suomalaista toukokuussa 2020.
Kesällä 2020 suomalaiset lomailevat kotona, lähiseuduilla sekä mökeillä.
Kesällä 2020 suomalaiset lomailevat kotona, lähiseuduilla sekä mökeillä.

Korona-ajasta huolimatta lähes puolet suomalaisista (46 %) on jo tehnyt kesälomasuunnitelmia. Kyselyn avoimissa vastauksissa näkyy silti vahva pettymys siitä, että ulkomaanmatkat, festivaali- ja muut tapahtumakäynnit sekä vierailut iäkkäämpien sukulaisten luona ovat kesältä peruuntuneet.

Kesälomasuunnitelmia tehneiden listan kärjessä ovat kotona lomailu (58 %), päiväretkien tekeminen lähialueille (48 %) sekä mökkeily perheen ja ystävien kanssa (47 %). Kesän aikana suomalaiset haluaisivat syödä ravintoloissa (76 %), vierailla kulttuurikohteissa, taidenäyttelyissä, kesäteatterissa tms. (34 %) sekä yöpyä hotelleissa (34 %). Suosituin lomailukuukausi on edelleen heinäkuu, jolloin 81 % vastaajista kertoo lomailevansa.

Loma-aikaan liikutaan lähinnä autolla (74 % matkustaa pääasiallisesti, 17 % lisäksi), mutta myös polkupyörä (6 % pääasiallisesti, 51 % lisäksi) ja juna (6 % pääasiallisesti, 40 % lisäksi) liikuttavat lomalaisia.   

Ajatellen tulevaa kesää ja lomakautta, valtaosa vastaajista (71%) kertoi, ettei heidän kulutuskykynsä ole muuttunut tai heikentynyt. 29 % tosin kertoi, että heidän kulutuskykynsä laskee merkittävästi tai jonkin verran.

Medioiden käyttö kasvaa lomalla - radio liitetään kesään

Tutkimuksessa myös selvitettiin miten suomalaisten median kulutus muuttuu kesällä ja kesälomalla. 32 % vastaajista kertoo kuluttavansa enemmän medioita kesällä kuin muulloin, 50 % sanoo kulutustason pysyvän ennallaan. Erityisesti nuoret  (15-24 v) kertovat lisäävänsä medioiden käyttöä loma-aikaan.

Kysyttäessä mitkä mediat kuuluvat vahvasti kesään ja kesälomaan, suosituin vastaus oli radio. 37 % suomalaisista sanoo, että radio kuuluu kesään, sosiaalisen median mainitsi 16 % ja television 13 %. Kyselyn vastaajat eivät tienneet kyselyn toteuttajaa. Kolmasosa (33 %) kertoo, että radion kuuntelu lisääntyy kesällä, 54 % sanoo sen säilyvän ennallaan.

”Kyselymme perusteella voi sanoa, että tänä kesänä suomalaiset viettävät lomansa kotimaassa, ostavat palveluita ja liikkuvat autolla”, kertoo RadioMedian tutkimus- ja kehityspäällikkö Riina Aho. ”Radio on poikkeustilanteesta huolimatta säilyttänyt roolinsa vahvana kesämediana ja sitä kuunnellaan sekä kesän automatkoilla että mökeillä. Tilastojen mukaan 71 % suomalaisista kuuntelee radiota autossa viikoittain ja tämä pitää paikkansa myös kesällä.” (Lähde: Finnpanel Oy, KRT 2019) 

Tutkimuksesta

RadioMedia selvitti toukokuussa 2020 suomalaisten kesä- ja lomasuunnitelmia tulevalle kesälle. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa mitä suomalaiset aikovat tehdä ja kuluttaa tulevana kesänä, onko heidän kulutuskykynsä muuttunut korona-ajan myötä sekä miten heidän mediakulutuksensa muuttuu kesällä. Kenttätyö toteutettiin viikoilla 19-20/2020. Tutkimuksessa haastateltiin tuhatta 15-69 vuotiasta. Heitä on Suomessa noin 3,8 miljoonaa (est). Otos on kiintiöity iän, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan vastaamaan väestöä. Tutkimus toteutettiin online-kyselynä Norstatin paneelissa. Tutkimuksen toteutti RadioMedia ry:n toimeksiannosta Norstat.

Tutkimusaineisto löytyy täältä.
Lataa myös infograafi tutkimuksesta.

Tietoa RadioMediasta:
RadioMedia on kaupallisten radioiden kattojärjestö, johon kuuluvat lähes kaikki suomalaiset kaupalliset radioasemat. RadioMedia vastaa radiotoimialan edunvalvonnasta, tutkimus- ja tietopalveluista, koulutuksesta sekä markkinoinnista. RadioMedia järjestää alan tärkeimmät kilpailut ja tapahtumat, kuten RadioGaalan ja Kaiku-radiomainoskilpailun. Vuosi 2019 oli radiomainonnan kuudes perättäinen ennätysvuosi. Kasvua kertyi 6,1% ja radiomainontaa ostettiin 69,74 miljoonalla eurolla. Kaupallisia radiokanavia kuuntelee viikoittain 3,7 miljoonaa suomalaista.
www.radiomedia.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:
Riina Aho, tutkimus- ja kehityspäällikkö, RadioMedia, 0400 621 134, riina.aho@radiomedia.fi
Stefan Möller, toimitusjohtaja, RadioMedia, 0400 508 877, stefan.moller@radiomedia.fi

Kuvat

Kesällä 2020 suomalaiset lomailevat kotona, lähiseuduilla sekä mökeillä.
Kesällä 2020 suomalaiset lomailevat kotona, lähiseuduilla sekä mökeillä.
Lataa
Loma-aikaan liikutaan lähinnä autolla (74 % matkustaa pääasiallisesti, 17 % lisäksi) mutta myös polkupyörä ja juna liikuttavat lomalaisia. Yli 70 % suomalaisista kuuntelee viikottain radiota autossa.
Loma-aikaan liikutaan lähinnä autolla (74 % matkustaa pääasiallisesti, 17 % lisäksi) mutta myös polkupyörä ja juna liikuttavat lomalaisia. Yli 70 % suomalaisista kuuntelee viikottain radiota autossa.
Lataa
”Radio on poikkeustilanteesta huolimatta säilyttänyt roolinsa vahvana kesämediana ja sitä kuunnellaan sekä kesän automatkoilla että mökeillä", sanoo Riina Aho, RadioMedian tutkimus- ja kehityspäällikkö.
”Radio on poikkeustilanteesta huolimatta säilyttänyt roolinsa vahvana kesämediana ja sitä kuunnellaan sekä kesän automatkoilla että mökeillä", sanoo Riina Aho, RadioMedian tutkimus- ja kehityspäällikkö.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Johnny L
Johnny L
Sampsantie 33
00610 HELSINKI

+358 40 541 2365https://www.johnnyl.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Johnny L

Teknologiayhtiö Jollan entinen johto ostaa Jolla Oy:n liiketoiminnan27.11.2023 15:00:05 EET | Tiedote

Käyttöjärjestelmiin ja autoalan ohjelmistoihin erikoistuneen Jolla Oy:n koko liiketoiminta ja henkilöstö siirtyy uuteen yhtiöön, kun yhtiön entinen johto ostaa Jollan liiketoiminnan. Jollan omistusrakenteessa olevasta venäläisomistuksesta tuli Ukrainan sodan myötä välitön ongelma henkilöstölle ja asiakkaille, mikä ajoi yhtiön lopulta keväällä 2023 yrityssaneeraukseen. Asia saatiin ratkaistua Pirkanmaan käräjäoikeuden 24.11.2023 vahvistettua yrityssaneerausohjelman, joka velvoittaa yhtiön myymään sen liiketoiminnan kokonaisuudessaan toiseen yhtiöön.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye