Kysely: Turku–Helsinki -junayhteyden epävarmuus ja hitaus ajavat yritykset matkustamaan autolla – monet käyttäisivät mieluummin junaa

Auto on yrityksissä suosituin tapa liikkua Turun ja Helsingin välillä, selviää Turun kauppakamarin tekemästä liikenneyhteyskyselystä. Monessa yrityksessä liikuttaisiin mieluummin raiteilla, mutta junayhteyden epävarmuus ja hitaus ajavat yritykset matkustamaan autolla. Tiedot selviävät Turun kauppakamarin tekemästä kyselystä.

Kyselyyn vastanneet yritykset pitivät autolla matkustamista aikataulujen kannalta helpoimpana sekä varmimpana tapana päästä ajoissa perille. Etenkin kauempana rautatieasemista asuville auto on ainakin toistaiseksi myös junaa nopeampi tapa päästä perille. Moni pitääkin autolla matkustamista junaa parempana vaihtoehtona, kun matka pitäisi pystyä tekemään kahdeksan tunnin työpäivän puitteissa. vaikka kulkisi mieluummin junalla

“Valitettavasti autolla menee paremmin ja nopeammin kuin junalla. Lopettaisimme heti auton käytön Helsinki-Turku-akselilla, jos junalla pääsisi tunnissa”, sanoo eräs vastaaja.

Monessa yrityksessä käytettäisiin mielellään enemmän junaa, jos junayhteyksien aikataulujen pitävyyteen voisi luottaa enemmän. Sen lisäksi, että autolla matkustaminen on vähemmän ympäristöystävällistä eikä ajoaikaa pysty juurikaan hyödyntämään työntekoon, on se kilometrikorvauksista johtuen myös kalliimpi matkustustapa.

Vastaajien mukaan itse moottoritieyhteys on pääsääntöisesti hyvä. Moni mainitsi ykköstien huonoimmaksi puoleksi aamu- ja iltapäiväruuhkan Helsingin päässä. Turun päässä Turun kehätien yksikaistainen osuus koettiin ajoittain pullonkaulaksi.

Tiedot ilmenevät Turun kauppakamarin toteuttamasta yhteyskyselystä, jossa selvitettiin yritysten kokemuksia Turun ja Helsingin välisistä lento-, juna- ja maantieyhteyksistä. Kysely suunnattiin noin 1600:lle varsinaissuomalaisen yrityksen toimitusjohtajalle, ja siihen vastasi yhteensä 185 toimitusjohtajaa. Kysely toteutettiin 3.6.–20.6.2019.

Huoltovarmuuskeskuksen ja Turun kauppakamarin yhteishanke auttaa PK-yrityksiä tunnistamaan ja ennakoimaan liiketoiminnan riskejä24.1.2020 08:15:00 EETTiedote

Yhä useammat yritykset kokevat turvallisuustilanteensa heikenneen viime vuosina. Yrityskentän riskienhallinta on hajanaista, ja siksi PK-yrittäjän onkin vaikeaa taklata kaikki muuttuvat turvallisuushaasteet. Turun kauppakamari ja Huoltovarmuuskeskus ryhtyvät kouluttamaan PK-yrityksiä vastaamaan muuttuviin turvallisuushaasteisiin. Yhteistyössä eri ammattilaisten kanssa kehitetty neliosainen koulutuskokonaisuus RIMA – Riskeistä mahdollisuuksiin alkaa ensimmäisen kerran maaliskuussa. Koulutuksessa perehdytään monipuolisesti erilaisiin yrityksen turvallisuushaasteisiin, jotka voivat uhata yrityksen toiminnan jatkuvuutta. Kauppakamarin koulutuspäällikkö Maria Lindbom kertoo koulutuksen olleen toivottu. ”Kauppakamari ja Huoltovarmuuskeskus tekevät tiivistä yhteistyötä yritysten kanssa, ja huomasimme molemmat tahoillamme, että tarve PK-yrityksille suunnatulle riskienhallintakoulutukselle oli selvästi olemassa. Moni yrittäjä usein pohtii erilaisia riskejä ja kauhukuvia mielessään, mutta arjen

Varsinais-Suomen logistiikka-alan tunnustukset Valmet Automotivelle ja Juha-Pekka Wahlströmille23.1.2020 13:30:00 EETTiedote

Turun kauppakamari ja Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry ovat valinneet Varsinais-Suomen vuoden 2019 logistiikkayritykseksi Valmet Automotive Oy:n. Palkinnon perusteena on muun muassa yrityksen merkittävä vaikutus alueen alihankkijaverkostoon. Vuoden logistiikkatoimija -palkinnon sai LogiSystems Oy:n toimitusjohtaja Juha-Pekka Wahlström. Palkinnot jaettiin kauppakamarin Logistiikkaseminaarissa torstaina 23.1.

12-vuotinen liikennejärjestelmäsuunnitelma määrittää Varsinais-Suomen liikennehankkeet tulevalle vuosikymmenelle14.1.2020 10:48:04 EETTiedote

Kauppakamarit pitävät lausuntokierroksella ollutta 12-vuotiseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan liittyvää liikenne- ja viestintäviraston selvitystä liikennejärjestelmän nykytilasta ja toimintaympäristön muutoksista kattavana. Toimivan infrastruktuurin tärkeys elinkeinoelämälle tarvitsisi enemmän huomiota. Varsinais-Suomi on merkittävä logistinen solmukohta Suomessa. Alueella sijaitsee paljon valtakunnallisesti merkittäviä teollisuuden aloja, joten toimivan infran merkitys korostuu.

Matti Rihko jatkaa Turun kauppakamarin puheenjohtajana13.12.2019 14:00:00 EETTiedote

Tractatus Properties Oy:n hallituksen puheenjohtaja Matti Rihko jatkaa ensi vuonna Turun kauppakamarin hallituksen puheenjohtajana. Varapuheenjohtajina jatkavat Meyer Turku Oy:n varatoimitusjohtaja Tapani Pulli ja Teleste Oyj:n toimitusjohtaja Jukka Rinnevaara. Turun kauppakamarin valtuusto valitsi tänään kauppakamarin hallitukseen uusina jäseninä Syväranta Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Panu Routilan ja Wallac Oy:n johtaja Petri Kallion. Hallituksessa jatkavat Turun kaupunginjohtaja Minna Arve, Bayer Oy:n varatoimitusjohtaja Peter Essen, RTL-Inductives Oy:n tehtaanjohtaja Marita Frimodig, Liedon säästöpankin toimitusjohtaja, kauppaneuvos Jussi Hakala, Pemamek Oy:n hallituksen puheenjohtaja Pekka Heikonen, Neste Oyj Naantalin jalostamon Satamat ja terminaalit -johtaja Elina Herrala, Raisio Oyj:n toimitusjohtaja Pekka Kuusniemi, Pesupalvelu Hans Langh Oy:n toimitusjohtaja Linda Langh, Leino Group Oy:n toimitusjohtaja, teollisuusneuvos Liisa Leino, Turun Seudun Osuuspankin toimitus

Meriverkostot-tapahtuma on vuoden elinkeinopoliittinen kuntateko10.12.2019 15:00:00 EETTiedote

Turun kauppakamarin elinkeinopolitiikan valiokunta on myöntänyt vuoden 2019 Elinkeinopoliittisen kuntateko -palkinnon Naantalin kaupungille ja elinkeinoasiamies Jorma Rannalle Meriverkostot-tapahtuman järjestämisestä. Palkinto jaetaan vuosittain kunnalle, sen yhteistyöorganisaatiolle tai henkilölle, joka on toiminut erityisen hyvin yritysilmapiirin parantamiseksi tai elinkeinoelämän tai yritysten toimintaympäristön kehittämiseksi.