Kysely: Turku–Helsinki -junayhteyden epävarmuus ja hitaus ajavat yritykset matkustamaan autolla – monet käyttäisivät mieluummin junaa

Auto on yrityksissä suosituin tapa liikkua Turun ja Helsingin välillä, selviää Turun kauppakamarin tekemästä liikenneyhteyskyselystä. Monessa yrityksessä liikuttaisiin mieluummin raiteilla, mutta junayhteyden epävarmuus ja hitaus ajavat yritykset matkustamaan autolla. Tiedot selviävät Turun kauppakamarin tekemästä kyselystä.

Kyselyyn vastanneet yritykset pitivät autolla matkustamista aikataulujen kannalta helpoimpana sekä varmimpana tapana päästä ajoissa perille. Etenkin kauempana rautatieasemista asuville auto on ainakin toistaiseksi myös junaa nopeampi tapa päästä perille. Moni pitääkin autolla matkustamista junaa parempana vaihtoehtona, kun matka pitäisi pystyä tekemään kahdeksan tunnin työpäivän puitteissa. vaikka kulkisi mieluummin junalla

“Valitettavasti autolla menee paremmin ja nopeammin kuin junalla. Lopettaisimme heti auton käytön Helsinki-Turku-akselilla, jos junalla pääsisi tunnissa”, sanoo eräs vastaaja.

Monessa yrityksessä käytettäisiin mielellään enemmän junaa, jos junayhteyksien aikataulujen pitävyyteen voisi luottaa enemmän. Sen lisäksi, että autolla matkustaminen on vähemmän ympäristöystävällistä eikä ajoaikaa pysty juurikaan hyödyntämään työntekoon, on se kilometrikorvauksista johtuen myös kalliimpi matkustustapa.

Vastaajien mukaan itse moottoritieyhteys on pääsääntöisesti hyvä. Moni mainitsi ykköstien huonoimmaksi puoleksi aamu- ja iltapäiväruuhkan Helsingin päässä. Turun päässä Turun kehätien yksikaistainen osuus koettiin ajoittain pullonkaulaksi.

Tiedot ilmenevät Turun kauppakamarin toteuttamasta yhteyskyselystä, jossa selvitettiin yritysten kokemuksia Turun ja Helsingin välisistä lento-, juna- ja maantieyhteyksistä. Kysely suunnattiin noin 1600:lle varsinaissuomalaisen yrityksen toimitusjohtajalle, ja siihen vastasi yhteensä 185 toimitusjohtajaa. Kysely toteutettiin 3.6.–20.6.2019.

Kauppakamarin Vientijohtajabarometri: Vientiä uhkaa romahdus – Varsinais-Suomessa tilanne odottava30.4.2020 14:00:00 EESTTiedote

Suomen johtavat vientiyritykset ja merkittävät työllistäjät ovat erittäin huolissaan nopeasti kuihtuvasta tilauskannasta ja eri maiden markkinoita vääristävistä tukitoimista sekä syrjivistä kaupanesteistä, protektionismista. Vientiyritykset pelkäävät, että koronakriisin seurauksena vientiä uhkaa romahdus. Tämä selviää tuoreesta kauppakamareiden Vientijohtajabarometristä, johon vastasi yli 328 keskeisen vientiyrityksen toimitusjohtajaa tai viennistä vastaavaa johtajaa kautta Suomen.

Liikennekäytävävaltuuskunta: Tunnin juna toisi pääkaupunkiseudulle miljardien investoinnit30.3.2020 12:20:30 EESTTiedote

Talouden tilanne on juuri nyt äärimmäisen poikkeuksellinen. Suomen kilpailukyvyn kehittämistä ei tässäkään tilanteessa saa kuitenkaan pysäyttää. Liikennekäytävävaltuuskunnan jäsenet muistuttavat, että Turun ja Helsingin välisen nopean ratayhteyden tuomat taloudelliset vaikutukset olisivat merkittävät. Kasvua syntyisi työmatkaliikenteen lisäksi myös muun muassa infrasta ja sen rakentamisesta sekä yritysten investoinneista. Hanke edistää parhaalla tavalla myös koko Suomen Helsinki–Turku–Tampere -kasvukolmion kehittymistä. On hyvä muistaa, että julkisen kysynnän stimulointi on tärkeä tehostustoimi siinä vaiheessa, kun talous on pääsemässä nousuun. Päätökset näistä toimista on kuitenkin tehtävä jo nyt kehysriihessä.