Kysely: Varsinaissuomalaiset yritykset haluavat investointeja tiestöön ja raideliikenteeseen

Turun kauppakamarin jäsenyritykset pitävät tiestön ja raideliikenteen nopeita korjaus- ja parannusinvestointeja tehokkaana elvytyskeinona talouden uudelleenkäynnistämiseksi.

Nopeasti käynnistettäviin tiestön korjaus- ja parannusinvestointeihin suhtautui myönteisesti tai erittäin myönteisesti noin 70 prosenttia kauppakamarin kyselyyn vastanneista varsinaissuomalaisista yrityksistä. Nopeasti käynnistettäviin raiteiden korjaus- ja parannusinvestointeihin myönteisesti tai erittäin myönteisesti suhtautui puolestaan noin 58 prosenttia.

”Panostamalla tie- ja rataverkon kunnon parantamiseen saadaan tehokkaita vaikutuksia heikossa taloustilanteessa. Väyläverkon kunnolla on suora vaikutus liikenteen sujuvuuteen, ja parannushankkeiden avulla työllistetään myös pk-yrityksiä. Kun koronan runtelemaa taloutta käynnistetään, on infrainvestoinneilla oltava siinä merkittävä osa”, sanoo Keskuskauppakamarin liikenteestä ja elinkeinopolitiikasta vastaava johtava asiantuntija Päivi Wood.

Toukokuun puolivälissä tehtyyn kyselyyn vastasi yli 320 Turun kauppakamarin jäsenyritystä.

Turun kauppakamarin toimitusjohtaja Kaisa Leiwo pitää kyselyn tuloksia odotettuina. Erityisesti Varsinais-Suomen alueella liikenteen korjaus- ja kehittämiskohteita on tällä hetkellä runsaasti. Liikenneväylien kunnolla ja sujuvuudella on suuri merkitys alueiden ja yritysten kilpailukyvylle ja investointipäätöksille. Paikallisten parannusinvestointien lisäksi alueen elinkeinoelämä toivoo Turun ja Helsingin välisen nopean ratayhteyden edistämistä.

”Turun ja Helsingin välinen Tunnin juna on suunnittelullisesti pitkällä, ja hanke on osin valmis käynnistettäväksi. Hankkeen suunnittelua ja kaikkia sen toteutuskelpoisia toimia tulee nyt edistää. Tahto on alueella erittäin vahva, ja esimerkiksi kaikki radan alueen kunnat ovat perustettavassa hankeyhtiössä mukana”, Leiwo toteaa.

Tunnin junan rakentamisajan työllisyysvaikutukset saadaan realisoitua nopeasti, sillä esimerkiksi Espoon kaupunkiradan suunnitelmat ovat toteuttamisvalmiit. Lisäksi uusi raideyhteys synnyttää valmistuessaan uutta infraa, joka vahvistaa pitkän tähtäimen työllisyysvaikutuksia.

Keskuskauppakamarin ehdottamiin elvytystoimiin voi tutustua täällä.

Kauppakamarin kysely tehtiin 18.5.2020. Kyselyyn vastasi 326 varsinaissuomalaista yritystä. Vastauksia kertyi kaikilta toimialoilta ja kaiken kokoisista yrityksistä.

Suomen tärkeimmät liikennehankkeet listattu – Varsinais-Suomen alueelta viisi hanketta10.9.2020 00:01:00 EESTTiedote

Kauppakamarit ovat laatineet listan Suomen liikenneverkon tärkeimmistä korjaus- ja kehittämiskohteista. Varsinais-Suomen alueelta mukana ovat Tunnin juna Turusta Helsinkiin, Turun kehätien, valtatie 8:n ja valtatien 9:n parantaminen sekä Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen ja näihin liittyen Kaarinan läntisen ohikulkutien linjaaminen. Kauppakamarit haluavat tukea omalla listauksellaan valtakunnallisesti tehtävää 12-vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa.

Varsinaissuomalaiset organisaatiot sote-uudistuksen linjauksista: “Aito halu kehittää kustannustehokkaita tapoja puuttuu”16.6.2020 12:18:33 EESTTiedote

Varsinaissuomalaiset hyvinvointi- ja terveysalan toimijat ovat huolissaan hallituksen viime viikolla julkistamista sote-uudistuksen linjauksista. Toimijat pelkäävät, että laadukas ja kustannustehokas hoito ei toteudu nyt esitetyillä toimilla. Toisaalta vastaajat kiittelevät esityksen selkeyttä ja pitävät isoja tavoitteita ja päämääriä hyvinä. Turun kauppakamari kysyi toimijoiden näkemyksiä linjauksista viime viikon lopulla.

Kauppakamarin Vientijohtajabarometri: Vientiä uhkaa romahdus – Varsinais-Suomessa tilanne odottava30.4.2020 14:00:00 EESTTiedote

Suomen johtavat vientiyritykset ja merkittävät työllistäjät ovat erittäin huolissaan nopeasti kuihtuvasta tilauskannasta ja eri maiden markkinoita vääristävistä tukitoimista sekä syrjivistä kaupanesteistä, protektionismista. Vientiyritykset pelkäävät, että koronakriisin seurauksena vientiä uhkaa romahdus. Tämä selviää tuoreesta kauppakamareiden Vientijohtajabarometristä, johon vastasi yli 328 keskeisen vientiyrityksen toimitusjohtajaa tai viennistä vastaavaa johtajaa kautta Suomen.