Kyselyn mukaan 60 prosenttia Hekan asukkaista suosittelisi vuokranantajaansa suurella todennäköisyydellä

Helsingin kaupungin asunnot Oy:n (Heka) asukkaat olivat pääosin tyytyväisiä asumiseensa ja Hekaan vuokranantajana myös vuonna 2022. Hekan vuotuiseen asukastyytyväisyyskyselyyn vastanneista 60 prosenttia suosittelisi Hekalla asumista suurella todennäköisyydellä. Asukastyytyväisyyskyselyn kokonaistulos kuitenkin laski hieman vuodesta 2021. Selvitimme asukkaidemme tyytyväisyyttä Hekaan asukastyytyväisyyskyselyllä loppuvuodesta 2022.
Hekan kohde Rusthollarintie 8 Puotilassa.

Vastaajat olivat yleisesti hieman tyytymättömämpiä kuin vuoden 2021 kyselyssä. Muutokset edelliseen vuoteen ovat kuitenkin pieniä.

Isännöinnin, asiakaspalvelun, huollon ja siivouksen kokonaistulos asteikolla 1–5 oli nyt 3,52 (2021: 3,61). Kokonaistyytyväisyys Hekaan vuokranantajana säilyi hyvällä tasolla 3,98 (2021: 4,1). Tyytyväisimpiä ovat uudet asukkaamme, eli alle vuoden Hekalla asuneet, ja alle 30-vuotiaat asukkaat.

Erittäin tyytyväisiä oltiin asioinnin sujuvuuteen vuokranmaksuongelmissa. Myös asuntoihin ollaan yhä tyytyväisiä, erityisesti asuntojen sijaintiin ja kokoon. Vastaajat ovat edelleen tyytyväisiä henkilökuntamme ammattitaitoon ja palvelualttiuteen.

Hekan taloissa olevat kierrätysmahdollisuudet saivat kiitosta

Yksittäisistä väittämissä eniten parannusta on Hekan kaakon alueella tyytyväisyydessä siivoukseen. Tulos oli nyt 3,69 (2021: 3,58).

"Kaakon alueella siirsimme siivousta ostopalveluista omaksi työksi, ja iloksemme tämä näkyy asukkaiden tyytyväisyytenä. Asukkaamme arvostavat Hekan omia siivoojia", aluejohtaja Niila Ivari kertoo.

Hekan pitkäjänteinen ympäristötyö näkyy kyselyn tuloksissa: asukkaiden tyytyväisyys ympäristöasioiden hoitoon säilyi hyvänä. Etenkin kierrätysmahdollisuudet saivat kiitosta, arvosanaksi muodostui 3,95.

Eniten edellisvuodesta laski tyytyväisyys asunnon vuokraan. Hekan pihojen hoito talvella ei viime vuonna onnistunut vastaajien mielestä yhtä hyvin kuin edellisenä vuonna. Parannettavaa on yhä myös järjestyshäiriöihin puuttumisessa, jätekatosten siisteydessä ja asuntojen lämpötilassa.

Avoimia kommentteja ja kehitysehdotuksia saimme kyselyn yhteydessä yli 1300 asukkaalta.

"Vastaajien antamassa palautteessa nousi esiin toisten asukkaiden huomioiminen arjessa esimerkiksi järjestyssääntöjen, pihatupakoinnin tai jätekatosten siisteyden osalta. Lisäksi saimme paljon ehdotuksia toimintamme kehittämiseen kuten talojen yleiseen kunnossapitoon, pihojen viihtyisyyteen, vikailmoitusten käsittelyyn ja asukasyhteistyöhön", asiakkuusjohtaja Riitta Pulkka kertoo.

NPS-luku yhä korkea

Asukkaiden suositteluhalukkuutta mittaava NPS-luku säilyi hyvällä tasolla, mutta laski selvästi edellisten vuosien tasosta. Vuoden 2022 kyselyn NPS-luku oli +49 (2021: +58).

NPS-luku mittaa suositteluhalukkuutta kysymyksellä ”kuinka todennäköisesti suosittelisitte Helsingin kaupungin asunnot Oy:llä asumista ystävillenne ja tuttavillenne”. Vastaajista 60 prosenttia suosittelisi Hekaa suurella todennäköisyydellä ja antoi Hekalle arvosanan 9 tai 10 (asteikko 0–10). Arvostelijoita eli arvosanan 0–6 antaneita oli 11 prosenttia vastaajista.

Noin 3500 asukasta vastasi kyselyyn

Vuosittaiseen asukastyytyväisyyskyselyymme vastasi 3465 asukasta marraskuussa 2022. Kysely lähetetiin satunnaisotannalla 14 000:een Hekan asuntoon sähköpostitse tai kirjeitse. Vastausprosentti oli 24,8.

Kyselyn toteutti ja vastausten tilastoinnin ja raportoinnin teki puolueeton tutkimustoimisto Feelback Oy.

Hekan kohde Rusthollarintie 8 Puotilassa.