Lääkäriliiton laatupalkinto Rovaniemen terveyskeskukselle

Lääkäriliiton laatupalkinnon on saanut Rovaniemen terveyskeskus tunnustuksena tyypin 2 diabetespotilaiden hoidon laadun parantamisesta. Palkinto luovutettiin Lääkäri 2019 -tapahtuman yhteydessä järjestetyssä laatupalkintofinaalissa Helsingin Messukeskuksessa tänään 11.1.2019.

Rovaniemen terveyskeskus on onnistunut hoitosuunnitelman implementoinnissa tyypin 2 diabetespotilailla. Suurin osa rovaniemeläisistä diabetespotilaista on laatinut hoitosuunnitelman yhdessä ammattihenkilön kanssa. Laatumittausten perusteella diabetespotilaiden hoidon laatu on kohentunut hoitosuunnitelman käyttöönoton myötä. Hoito on entistä potilaslähtöisempää, yksilöllisempää, jäsennellympää ja tavoitteellisempaa.

– Rovaniemen malli on hyvin potilaslähtöinen. Malli on myös otettavissa käyttöön nopeasti ja laajasti muuallakin, laatuneuvoston puheenjohtaja Klas Winell totesi.

Laatupalkinnon saajan valinta oli kaksivaiheinen. Lääkäriliiton laatuneuvosto arvioi hakemukset ja valitsi kolme parasta ehdokasta finaaliin. Muut finalistit olivat Sosteri eli Itä-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymä sekä Vantaan kaupungin terveyskeskuksen ehkäisy- ja perhesuunnittelupalvelut.

Laatupalkinto myönnetään lääkäriryhmälle, lääkärin johtamalle moniammatilliselle ryhmälle tai yksittäiselle lääkärille kannustuksena tuloksekkaasta toiminnan kehittämisestä. Palkinnosta päättää Lääkäriliiton laatuneuvosto, jossa ovat edustettuina Lääkäriliiton lisäksi Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, Finska Läkaresällskapet ja Lääkäripalveluyritykset ry.

Rovaniemen terveyskeskus:

Terveyskeskuslääkäri Ilona Mikkola, puh. 016 322 4455, ilona.mikkola@rovaniemi.fi ja hallintoylilääkäri Paula Reponen, puh 016 322 6605

Lääkäriliiton laatuneuvoston puheenjohtaja, LT Klas Winell, puh. 0400 407 943

Perusterveydenhuollon hoitotakuun vahvistamisella liikkeelle - lääkärien määrää terveyskeskuksissa lisättävä11.4.2019 09:57:42 EESTTiedote

Suomen lääkärikuntaa edustava Lääkäriliitto kehottaa tulevaa hallitusta sopimaan ohjelmassaan tarvittavan sote-uudistuksen tavoitteiden toteuttamisesta askel kerrallaan. Ensimmäisenä askeleena tulee varmistaa joustava ja nopea perusterveydenhuollon lääkärin vastaanotolle pääseminen. Tämä voidaan toteuttaa vahvistamalla hoitotakuuta. Hoitotakuun vahvistamisella voidaan varmistua oikea-aikaisen hoidon nopeasta saatavuudesta, vähentää potilaiden siirtelyä tasolta toiselle sekä vahvistaa yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa kansalaisten välillä. Kyseessä on edullisin ja vaikuttavin tapa parantaa terveydenhuoltomme merkittävintä ongelmaa nopeasti.

Joka kolmas lääkäri tekee tutkimustyötä – merkittävä osa omalla ajallaan10.1.2019 10:00:00 EETTiedote

Joka kolmas lääkäri osallistuu jollakin tapaa tieteelliseen tutkimustyöhän ja joka neljäs lääkäri on väitellyt. Tieteellistä tutkimustyötä täysipäiväisesti eli työkseen tekee kuitenkin vain kaksi prosenttia lääkäreistä. Merkittävä osa (41%) tutkimustyötä tekevistä tekee sitä pelkästään omalla ajallaan töidensä jälkeen kuten iltaisin ja viikonloppuisin.