Lääkäriliitto käynnistää kampanjan terveyskeskusten pelastamiseksi

Lääkäriliitto, SuPer ja Tehy vetoavat: Pelastetaan terveyskeskukset - kun vielä voimme!

Me suomalaiset käymme terveyskeskuksen äitiysneuvolassa jo ennen syntymäämme, saamme rokotukset ja tarvittaessa hoito tulee kotiin kotisairaanhoidon toimesta. Hyvin toimiva terveyskeskus nopeuttaa sairauksien toteamista, niistä paranemista ja säästää rahaa. Tänä päivänä terveyskeskusta voi pyörittää kunta tai yksityinen taho. Terveyskeskus on meidän kaikkien yhteinen etu.

”Terveyskeskukset ovat suomalaisen perusterveydenhuollon kivijalka, joka ei ole saanut tarvitsemiaan resursseja toiminnan laajennuttua. Kivijalka uhkaa rapautua, mikä uhkaa koko terveydenhuoltoamme”, sanoo Lääkäriliiton puheenjohtaja Tuula Rajaniemi.

Terveydenhuollon etulinja saadaan kuntoon yhdeksän kohdan ohjelmalla:

• Viikossa hoitoon – diginä tai ilman
• Kaikille hoitoa tasapuolisesti
• Mielenterveyspalveluita on vahvistettava
• Pitkäaikaiset hoitosuhteet kunniaan
• Tuetaan toimintakykyä ja terveyttä
• Lasten ja nuorten asialla
• Liikunta lähelle
• Turvallinen vanhuus

Ohjelma terveyskeskusten pelastamiseksi on herättänyt innostusta kevään kuntavaaliehdokkaissa ja mukaan on sitoutunut ehdokkaita läpi puolueiden ja ympäri Suomen. Ehdokas Eero Aho Mikkelistä lähti mukaan ensimmäisenä: “On kansallisen turvallisuuden ja huoltovarmuuden kannalta täysin välttämätöntä, että koko Suomessa säilyy turvallisen elämisen edellytykset myös tulevaisuudessa. Vain terveyskeskukset pelastamalla takaamme, että ympäri Suomen on turvallista asua, elää, lomailla ja viettää vapaa-aikaa. Mistä haet apua, jos sairastut Lapin lomalla, tai mökillä?”

SuPer ja Tehy pitävät kampanjaa terveyskeskusten pelastamiseksi tärkeänä. Kampanjaan on liittymässä myös joukko muita kansallisia järjestöjä.

”Terveyskeskusten pelastaminen on merkityksellistä senkin vuoksi, että hoitoalan pito- ja vetovoimaa saadaan parannettua. Myös lähihoitajien ammatillinen osaaminen on otettava käyttöön kaikessa laajuudessaan”, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo.

"Perusterveydenhuollon toimivuus on kansanterveyden kannalta aivan keskeistä, mutta siellä on myös luvattoman paljon ongelmia mm. hoidon saatavuudessa ja osaavan henkilöstön riittävyydessä. Tulevat kuntapäättäjät kantavat ison vastuun perusterveydenhuollon turvaamisesta ja siksi on tärkeä nostaa asia esiin myös kampanjoimalla kuntavaalien alla”, sanoo Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen.

Haastamme mukaan kaikki, joille terveyskeskusten pelastaminen on sydämen asia. Sosiaalisessa mediassa kampanja näkyy #pelastetaanterveyskeskukset.

Lääkäriliiton puheenjohtaja Tuula Rajaniemi, puh. 040 542 7211
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, puh. 050 5275 085
Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, puh. 040 821 0028

Suomen Lääkäriliitto: 12−15-vuotiaiden rokottaminen on erinomainen asia13.8.2021 11:16:28 EEST | Tiedote

Tällä hetkellä valtaosa tartunnoista havaitaan rokottamattomissa lapsissa ja nuorissa. Viimeisten viikkojen aikana noin 17 prosenttia tartunnoista on esiintynyt 10−20-vuotiailla. Itse taudin aiheuttamia vaikutuksia lapsiin ja nuoriin ei pidä väheksyä, sillä pahimmillaan ne voivat olla hyvinkin vakavia ja viedä sairaalahoitoon. Lasten ja nuorten rokottaminen on tärkeää myös koko epidemian hoidon vuoksi. ”Riittävä rokotekattavuus myös turvaa parhaiten mahdollisuudet pitää koulu, harrastukset ja muu sosiaalinen elämä avoimena. Lasten ja nuorten hyvinvoinnin ja oppimisen kannalta tämä on erittäin tärkeää”, sanoo Lääkäriliiton puheenjohtaja Tuula Rajaniemi. ”Palaaminen normaalimpaan arkeen vapauttaa terveydenhuollon resursseja koronan aikana kasvaneen hoitovelan hoitamiseen”, Rajaniemi jatkaa. Covid-19-rokotteiden haittavaikutuksia tutkitaan maailmalla erittäin tarkasti. Euroopan lääkevirasto kerää kaikki haittavaikutuksista tehdyt ilmoitukset EU:n alueelta, ja se saa jatkuvasti tietoa kaik

Tutkimus lääkärien kokemuksista: Potilastietojärjestelmissä on edelleen kehitettävää3.6.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Lääkärit pitävät suomalaista ESKOa selvästi toimivimpana potilastietojärjestelmänä. Se sai kouluarvosanakseen 8,7 potilastietojärjestelmiä käsittelevässä tutkimuksessa. Keskiarvoksi järjestelmät saivat tyydyttävän 6,7. Potilastietojärjestelmät lääkärin työvälineenä -tutkimus toteutettiin nyt neljännen kerran. Tutkimusryhmässä oli mukana tutkijoita Aalto-yliopistosta, Oulun yliopistosta, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta ja Lääkäriliitosta.