Lääkäriliitto vetoaa: jokaisen on tunnettava vastuunsa

Covid-19-epidemia on pahimmillaan karkaamassa hallinnasta. Rajoituksia kiristetään nyt lakien ja asetusten voimalla, mutta teho-osastojen ja sairaaloiden toiminnan ylärajat saatetaan pian saavuttaa.

Covid-19 vie yhä suuremman osan terveydenhuollon resursseista. Tämä on johtanut siihen, että monet sairaanhoitopiirit ovat vähentämässä suunniteltuja, ei-kiireellisiä leikkauksia, mikä puolestaan kasvattaa hoitovelkaa. Suomalaisten terveyspalvelut heikkenevät pitkäksi aikaa, sillä myös terveyskeskusten henkilöstöä on siirretty neuvoloista ja vastaanotoilta koronatartuntojen jäljittämiseen. Perusterveydenhuollon resurssit on venytetty jo ennen epidemiaa äärirajoilleen. Terveydenhuollon riskiä lisää myös se, että merkittävä osa terveydenhuollon henkilökunnasta on vielä rokottamatta.

Jokainen meistä voi auttaa epidemian hallinnassa suojelemalla samalla itseään, myös läheisiään ja kaikkia muita: vanhuksia, kaupan myyjiä ja terveydenhuollon henkilökuntaa. Näin turvataan myös resurssit muiden sairauksien hoitamiseen.

Pidetään siis etäisyyksiä, käytetään maskeja, vältetään kontakteja ja otetaan rokote heti, kun se on saatavissa.

Vain näin voimme pelastaa ensi kesän, ja edes haaveilla paluusta normaalimpaan arkeen ja sosiaalisiin kontakteihin.

Lääkäriliiton puheenjohtaja Tuula Rajaniemi, puh. 040 542 7211

Lääkäriliiton toiminnanjohtaja Kati Myllymäki, 040 450 6354