Lääkärin ja hoitajan vastaanottojen puhelinpalvelun ruuhkaa puretaan lisähenkilöstöllä
Vastaanottojen yleiseen puhelinpalveluun saa kiireellisissä asioissa yhteyden pääosin samana päivänä, keskimäärin 3–4 tunnissa.
- Palvelua on sujuvoittanut merkittävästi alkuvuonna käyttöön otettu kiireellisyysvalinta, jonka tarkoituksenmukaisesta käytöstä saamme kiittää asiakkaitamme. Kiireellisen hoidon valintaa on käytetty harkiten: se on tehty noin 40 prosentissa tulleista puheluista, toteaa palvelujohtaja Susanna Pitkänen.
Sen sijaan kiireettömissä asioissa yleinen puhelinpalvelu on edelleen pahasti ruuhkautunut. Takaisinsoittoa joutuu odottamaan tällä hetkellä pisimmillään 1–2 viikkoa ja Mäntsälässä tätäkin pidempään.
Hoitovastaavien puhelinpalvelussa ei ole vielä käytössä kiireellisyysluokitusta. Tällä hetkellä yhteyden hoitovastaavaan saa Järvenpäässä pääosin samana päivänä, Nurmijärvellä päivän viiveellä ja Tuusulassa kahden päivän viiveellä. Hyvinkäällä ja Pornaisissa takaisinsoittoa joutuu odottamaan pisimmillään reilun viikon ja Mäntsälässä kaksi viikkoa.
Huomioitavaa on, että ruuhkanpurun aikana hoitovastaavan yhteydenottopyyntöihin voi poikkeuksellisesti vastata muukin ammattilainen.
Ruuhkia puretaan tehokkaasti lisähenkilöstöllä ja laajennetulla yhteistyöllä yksityisen palveluntuottajan kanssa
Osa yhteydenoton sujuvoittamiseksi saatu lisähenkilöstö on jo aloittanut työnsä ja loput aloittavat maaliskuun loppuun mennessä. He keskittyvät ensivaiheessa purkamaan syntyneitä jonoja. Jonojen purku on edennyt hyvin.
Mäntsälän ja Pornaisten kiireettömien lääkäripalveluiden ruuhkaa puretaan maaliskuun alusta yhteistyöllä Terveystalon kanssa. Laajennetun yhteistyön avulla saamme lisättyä Mäntsälän terveysasemalle läsnä- ja etälääkäripalveluita ja henkilöstöä Mäntsälän ja Pornaisten vastaanottojen puhelinpalveluun.
Lisäksi tavoitteemme on ottaa palvelusetelit käyttöön kevään aikana. Jatkamme myös muita toimenpiteitä palveluissa esiintyvien ruuhkien helpottamiseksi.
Kiireettömissä asioissa suosi sähköisiä palveluja
Kiireettömissä asioissa tulisi ensisijaisesti käyttää sähköisiä palvelujamme.
Omaolon avulla voi arvioida yksittäistä oiretta tai terveysongelmaa, saada toimintaohjeita ja tarvittaessa olla yhteydessä terveydenhuollon henkilöstöön.
Yhteys hoitovastaavaan on hyvä ensisijaisesti tehdä lähettämällä viesti sähköisessä asiointipalvelussa.
Lisäksi sähköisen asioinnin avulla voi perua vastaanottoajan ja uusia reseptit Omakannassa, reseptin uusinnan voi tehdä myös apteekkikäynnin yhteydessä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Susanna PitkänenPalvelujohtaja
Puh:050 497 2651susanna.pitkanen@keusote.fiTietoja julkaisijasta
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimen ja erikoissairaanhoidon järjestämisestä Hyvinkään, Järvenpään, Nurmijärven, Pornaisten, Tuusulan ja Mäntsälän alueella.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote)
Valtuustoseminaarin pääaiheena palveluverkko ja talous8.5.2025 18:23:19 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) valtuustoseminaarissa torstaina 8.5.25 käytiin perusteellista ja taustoittavaa keskustelua hyvinvointialueen rahoituksesta, taloudesta ja tulevista hyvinvointialueen tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman säästötoimenpiteistä.
Turvallista ja tavallista arkea ikäihmisten perhehoidossa5.5.2025 13:45:04 EEST | Tiedote
Perhehoito tarjoaa mielekästä ja ihmisläheistä työtä ikäihmisten parissa. Sen ytimessä on tavallinen ja turvallinen perhe-elämä yksityiskodeissa. Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) järjestää kolme infoiltaa kaikille ikäihmisten perhehoitajan tehtävästä kiinnostuneille.
Valtioneuvosto hyväksyi Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen päivitetyn tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman29.4.2025 13:28:49 EEST | Tiedote
Valtioneuvosto on tehnyt 6.3.2025 päätöksen Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) lainanottovaltuuden muuttamisesta vuodelle 2025. Päätöksen ehtona oli päivitetyn tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman toimittaminen valtiovarainministeriölle, jonka tarkoituksena on varmistaa alueen kyky hoitaa lainavelvoitteensa ja järjestää lakisääteiset palvelut.
Lähipalveluiden saatavuus turvataan – Keusote kehittää palveluverkkoaan asukkaita varten24.4.2025 18:35:46 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) valmistelee palveluverkoston uudistamista tulevina vuosina. Tärkein asia ei kuitenkaan muutu: sosiaali- ja terveyspalvelut pysyvät asukkaiden saatavilla. Kehittämistyön tavoitteena on varmistaa, että pystymme tarjoamaan lakisääteiset sosiaali- ja terveyspalvelut oikea-aikaisesti, laadukkaasti ja sujuvasti – myös tulevaisuudessa.
Keusoten uusin digipalvelu on näppärä ja turvallinen chat23.4.2025 08:24:19 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusoten) uuden OmaKeusote-mobiilisovelluksen chat-palvelu on helppo ja turvallinen tapa hoitaa terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä asioita. Keusoten chatissa asiakas kohtaa aina Keusoten omat sosiaali- ja terveyspalveluiden ammattilaiset.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme