Jyväskylän yliopisto

Läheisten tuki ja opintojen aikataulutus auttavat yliopisto-opiskelijoita hallitsemaan stressiä

Jaa
Yliopisto-opiskelijoiden opiskeluun liittyvässä stressissä esiintyy huomattavaa päivittäistä vaihtelua, ja opiskelijat pyrkivät hallitsemaan stressiä moninaisin keinoin. Sosiaaliset suhteet, opintojen edistäminen, ajanhallinta sekä myönteisen asenteen ylläpitäminen ovat merkityksellisiä keinoja stressitason lyhytaikaisen muutoksen kannalta. Näin selvisi hiljattain valmistuneessa viikon kestäneessä, Jyväskylän yliopistossa tehdyssä mobiilipäiväkirjatutkimuksessa.

Korkeakouluopiskelijoiden kokema stressi on lisääntynyt Suomessa viime vuosina. Jopa joka kolmas opiskelijoista kokee runsaasti stressiä, syynä useimmiten esiintymisen vaikeus tai vaikeus saada opiskelusta otetta. Opiskelijoiden kokemalla stressillä on monia kielteisiä seurauksia opiskelijoiden hyvinvointiin ja terveyteen, ja opiskelijat kokevatkin kaipaavansa eniten apua ja tukea juuri stressinhallintaan.

 

Stressinhallintaa voitaisiin opettaa opiskelijoille

Tulosten mukaan sinkkuopiskelijat kokivat enemmän stressiä kuin opiskelijat, jotka olivat parisuhteessa tai joilla oli perhe ja lapsia. Lisäksi tulokset osoittivat, että opiskelijoilla oli käytössään useita yksilöllisiä ja päiväkohtaisia keinoja helpottaa kokemaansa stressiä.

Opiskelijoiden käyttämistä stressinhallintakeinoista sosiaaliset suhteet, opintojen edistäminen, ajanhallinta sekä myönteisen asenteen ylläpitäminen olivat yhteydessä stressitason muutokseen siten, että opiskelijoiden stressitaso laski edellä mainittujen stressinhallintakeinojen käyttöönottopäivän ja seuraavan päivän välillä.

– Tulosten valossa näyttäisi siis siltä, että ajan viettäminen ja keskusteleminen läheisten kanssa sekä tuen saaminen joko läheisiltä tai ohjaajalta, opintojen edistäminen ja aikataulutus ja itsensä tsemppaaminen ajattelemalla myönteisesti voivat helpottaa opiskelijoiden kokemaa opintoihinsa liittyvää stressiä lyhyellä aikavälillä. Näitä keinoja voitaisiinkin opettaa opiskelijoille, koska on tärkeää, että opiskelijat oppisivat tunnistamaan omia stressinhallintakeinojaan ja käyttämään niitä, kuvaa KT Sanna Moilanen.

 

Mobiilipäiväkirja toi arjen kokemukset esiin

Tutkimuksessa selvitettiin 86 maisterivaiheen opiskelijan yhden tutkimusviikon aikana kokemaa päivittäistä opiskeluun liittyvää stressiä ja heidän käyttämiään stressinhallintakeinoja. Opiskelijat vastasivat kysymyksiin omilla matkapuhelimillaan.

– Tutkimuksessa uutta oli paitsi tuottaa tietoa arjesta, myös kuulla opiskelijoiden omista keinoista hallita stressiä valmiiden vastausvaihtoehtojen sijaan. Mobiilipäiväkirja mahdollisti myös päiväkohtaisen stressitason mittaamisen, professori Anna Rönkä kertoo.

– Tutkimusaineisto on kerätty ennen korona-aikaa. Tällä hetkellä opiskelijat eivät pysty viettämään vapaa-aikaa yhtä rentouttavasti vertaisten ja läheisten kanssa. Toivottavasti opiskelijat löytävät luovia keinoja mahdollistaakseen sosiaalisten suhteiden ylläpitämiseen, Rönkä pohtii.

Lisätietoja:

Sanna Moilanen, KT, yliopistonopettaja, sanna.k.moilanen@jyu.fi, +358406469208 (ennen 28.11.)

Anna Rönkä, Professori, tutkimuksesta vastaava varajohtaja, anna.k.ronka@jyu.fi, +358408054891

Alkuperäinen artikkeli

 

Moilanen, S., Lindroos, E., Tolvanen, A., Sevón, E., Autio, L. & Rönkä, A. Mobiilipäiväkirjatutkimus korkeakouluopiskelijoiden päivittäisestä opiskeluun liittyvästä stressistä ja stressinhallintakeinoista. Julkaistaan Psykologia-lehden numerossa 6/2020.

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Ionien kierrätys avaa tien raskaimpien alkuaineiden tutkimukseen27.11.2025 07:05:00 EET | Tiedote

Euroopan hiukkasfysiikan tutkimuskeskuksen (CERN) ISOLDE-laitoksen tutkijat ovat kehittäneet sähköstaattisen loukun ja lasereiden yhdistelmään perustuvan mittausmenetelmän, mikä voi auttaa selvittämään harvinaisimpien ja vähiten tunnettujen alkuaineiden kemiallisia ominaisuuksia. Myös Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksen tutkija Mikael Reponen on ollut mukana laitteiston valmistelussa.

Kiertotalous varmistaa kriittisten metallien saatavuuden – Tutkijoiden video kertoo, kuinka jätteestä syntyy seuraavan sukupolven materiaaleja26.11.2025 07:05:00 EET | Tiedote

Kiertotalous tarjoaa ratkaisuja kriittisten metallien saatavuuden turvaamiseen. Uudella videolla Jyväskylän ja Turun yliopiston asiantuntijat kertovat, miten teollisuuden jäte- ja sivuvirroista voidaan kierrättää arvokkaita metalleja hyödyntämällä innovatiivista 3D-filtteriteknologiaa sekä yhdisteitä, joita käytetään talteenotossa ja uusien materiaalien valmistuksessa.

Väitös: Yhteisöohjautuvuus mahdollistaa tiimin joustavan toiminnan yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi (Keronen)26.11.2025 07:05:00 EET | Tiedote

Yhteisöohjautuvuudella voidaan tukea työntekijöiden motivaatiota ja hyvinvointia sekä organisaation tavoitteita kestävällä tavalla. Tämä edellyttää yksilöiden aloitteellisuutta ja aktiivisuutta sekä yhteisöllisiä työn tekemisen tapoja. Jyväskylän yliopistossa tarkastettavassa väitöskirjassa avataan, miten yhteisöohjautuvuus rakentuu työntekijöiden välillä ja miten yhteisöohjautuvuutta tuetaan työssä tapahtuvissa oppimistilanteissa lähijohtamisen keinoin.

Kirjoitan, koska haluan! -kirjoituskilpailun voittajat on julkaistu25.11.2025 18:00:00 EET | Tiedote

Kirjoitan, koska haluan! -kirjoituskilpailu on päättynyt, ja voittajat on julkistettu Jyväskylän kirjamessuilla. Määräaikaan mennessä saimme aivan loistavia nuorten kirjoituksia sekä 13–16-vuotiaiden että 17–20-vuotiaiden sarjaan. Tavoitteena oli saada mielenkiintoisia kirjoitelmia teemalla “tarinoita nuorilta nuorille” ja siinä onnistuimme kirjoituskilpailun myötä mainiosti. VoiceBooks -kustantamo on tehnyt voittajateoksista äänikirjat ja ne ovat kuunneltavissa LoadMyBook-äänikirjasovelluksen kautta Jyväskylän yliopiston hallinnoimassa Peda.net-ympäristössä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye