Lähes 10 000 yrittäjää vastasi: Monipaikkaisuus vaikuttaa joka viidennen yrittäjän toimitilatarpeisiin

Yrittäjistä 21 prosenttia raportoi, että mahdollisesti lisääntyvä etätyö vaikuttaa sen toimitilatarpeisiin. - Monipaikkaisuus on suuri mahdollisuus maaseutumaisten ja mökkikuntien elinvoiman virkistämiseksi. Se myös voi parantaa yritysten työvoiman saatavuutta, sanoo elinkeinopolitiikan asiantuntija Henrik Wickström Suomen Yrittäjistä.

Elinkeinopolitiikan asiantuntija Henrik Wickström.

IROResearch kysyi yrittäjiltä Yrittäjien kuntabarometri -kyselyssä yrittäjien mielipiteitä yrityksen kotikunnan toiminnasta. Kysely tehtiin 1.2.–4.4.2022. Siihen vastasi 9 564 yrittäjää eri puolilta Suomea.

Niistä yrittäjistä, joilla oli vaikutuksia toimitilatarpeisiin, 44 prosenttia vastasi, että tilojen tarve ei silti vähene. Yrittäjistä 24 prosenttia vastasi, että vähenee vähän ja 12 prosenttia, että vähenee merkittävästi.

- Juuri nyt eletään mökki- ja kesälomakautta. Lisääntyvä monipaikkatyö voi pidentää yrittäjien ja työntekijöiden läsnäoloa mökkipaikkakunnilla, Wickström lisää.

- Kuntien kannattaa nyt aidosti miettiä, että miten he voivat hyödyntää monipaikkaisuutta ja hybridityötä. Fiksu kunta miettii, miten lisätä monipaikkaisten työntekijöiden osallisuuden kokemusta, ja mahdollistaa, että monipaikkaiset yrittäjät ja työntekijät voivat verkostoitua ja saada tukea myös toisen kotipaikkakunnan elinkeinopalveluista, johtaja Harri Jaskari Suomen Yrittäjistä sanoo.

Monipaikkatyö vauhdittaa työvoiman saatavuutta. Mahdollisuus etätyöhön voi olla myös yritykselle kilpailuvaltti.

- Monipaikkaisuus avaa esimerkiksi maaseudun yrittäjille uusia mahdollisuuksia. Jos esimerkiksi perheenjäsen voi tehdä etätöitä, hänen ei tarvitse muuttaa työn perässä muualle, Wickström sanoo.

- Etätyötä voi hyödyntää tieto- ja toimistotyössä, mutta valmistava teollisuus ja palveluntuottajat pääasiassa tarvitsevat työpanoksen työpaikalla, Wickström lisää.

Kaikista vastaajista 12 prosenttia kertoi, että monipaikkaisuuden myötä ei ole tarvetta investoida nykyisiin toimitiloihin. Pienempiin toimitiloihin voi siirtyä 6 prosenttia yrittäjistä ja 5 prosenttia aikoo hyödyntää toimistohotelleja.

Työnantaja päättää, missä töitä tehdään

Keväällä Suomen Yrittäjien Työelämägallup osoitti, että etätyö on lisännyt työelämässä olevien mukaan työn itsenäisyyttä, työn tuottavuutta ja vähentänyt sairauspoissaoloja.

- Etätyön mahdollistumisen myötä into etätyöhön ei ole vähentynyt, mutta sitoutuminen työnantajaan on vahvistunut. On silti tärkeä muistaa, että työnantajalla on päätösvalta, miten ja missä töitä tehdään, Jaskari sanoo.

Suomen Yrittäjät on laatinut ohjeistuksen siitä, mitä työnantajan on huomioitava, kun yrityksessä tehdään etätöitä.

Tutustu kuntakohtaisiin tuloksiin!

Lähes 10 000 yrittäjien vastauksien alueelliset ja kuntakohtaiset tulokset on julkistettu 18.5. Kunnallisjohdon seminaarissa Vaasassa. Voit tutustua alueellisiin ja kuntakohtaisiin tuloksiin yrittajat.fi/kuntabarometri2022. Suomen Yrittäjien aluejärjestöt julkistavat tuloksia tarkemmin myös omilla tiedotteillaan ja tiedotustilaisuuksillaan. Suomen Yrittäjät jakaa tulokset Twitterissä aihetunnisteilla #kuntabaro #kujo2022.

Elinkeinopolitiikan asiantuntija Henrik Wickström.

Blogi: Sähkön arvonlisäveron alentaminen on ongelmallinen, mutta sitä ei kannata tyrmätä12.8.2022 09:06:03 EEST | Blogi

Venäjän aloittaman sodan myötä kallistunut sähkön hinta ja tulevat eduskuntavaalit kirvoittavat poliitikkoja ehdottamaan toimenpiteitä sähkön kuluttajahintojen alentamiseen. Ministeri Mika Lintilän (kesk.) esittämä sähkön arvonlisäverokannan alentaminen on monelta osin pulmallinen, mutta sen suoraviivainen tyrmääminen ei ole viisasta, kirjoittaa johtaja, pääekonomisti Mika Kuismanen Suomen Yrittäjistä.

Yrittäjägallup: Yrittäjälle vastuullisuus merkitsee erityisesti lakien ja sopimusten noudattamista14.7.2022 11:00:29 EEST | Tiedote

Yrittäjille tärkeintä vastuullisuustyötä on se, että noudatetaan lakeja ja sopimuksia, maksetaan veroja ja palvellaan asiakkaita hyvin. - Tämä on tärkeä muistaa, koska yhteiskunta ei toimi, jos ei ole kannattavia ja yhteiskunnan yhteisiä pelisääntöjä kunnioittavia yrityksiä, jotka pitävät hyvää huolta työntekijöistään ja asiakkaistaan, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo Suomi-areenalla Porissa.

Närmare 10 000 företagare svarade: Multilokaliteten inverkar på var femte företagares lokalbehov4.7.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Bland företagarna rapporterade 21 procent att distansarbetet, som eventuellt ökar, inverkar på deras lokalbehov. - Multilokalitet innebär en stor möjlighet att öka livskraften i landsbygds- och stugkommunerna. Den kan även förbättra tillgången på arbetskraft som företagarna behöver, säger Henrik Wickström, sakkunnig inom näringspolitik vid Företagarna i Finland.

Kysely: Yrittäjien luottamus eläkejärjestelmään matala, Yrittäjien korjausehdotukselle tukea28.6.2022 08:30:00 EEST | Tiedote

Yrittäjien eläkejärjestelmän suurin uhka on sen rahoittajien rapautunut luottamus, osoittaa Suomen Yrittäjien suuri eläkekysely. – Yrittäjän eläkejärjestelmä (YEL) pitää korjata siten, että järjestelmän uskottavuus ja luotettavuus rahoittajien eli yrittäjän silmissä paranee, johtaja Janne Makkula Suomen Yrittäjistä sanoo. Järjestö esittää pakollisen vakuuttamisen alarajan nostoa.