Lähes puolet taloyhtiöistä kohdannut lyhytaikaiseen vuokraukseen liittyviä haasteita

Lähes puolet taloyhtiöistä on kohdannut lyhytaikaiseen vuokraustoimintaan, kuten Airbnb-vuokraukseen liittyviä haasteita. Tyypillisimmillään haasteet ovat liittyneet meluun, jätteiden lajitteluun ja yleiseen turvallisuuteen. Myös avaimiin ja lukitukseen sekä vesimaksuihin liittyvät haasteet ovat nousseet esiin lyhytaikaisen vuokraustoiminnan yhteydessä.

Tiedot selviävät Kiinteistöliiton tekemästä kyselystä, johon vastasi toukokuussa yli 4500 taloyhtiönsä edustajaa eri puolilta Suomea. Suurin osa vastaajista oli taloyhtiönsä hallituksen jäseniä, vuokranantajia tai isännöitsijöitä. Vastausten perusteella lyhytaikainen vuokraustoiminta keskittyy Suomessa voimakkaasti pääkaupunkiseudulle ja Rovaniemelle.

Lyhytaikaiseen vuokraustoimintaan liittyvistä haasteista huolimatta suurin osa vastaajista kertoi suhtautuvansa enemmän myönteisesti kuin kielteisesti jakamistalouteen eli ilmiöön, jossa yksityishenkilöt jakavat keskenään palveluita tai hyödykkeitä.

Koronakriisi vaikuttanut toimintaan etenkin Rovaniemellä

Koronakriisi on vaikuttanut lyhytaikaiseen vuokraustoimintaan erityisesti Rovaniemellä, jossa puolet vastaajista raportoi koronan vaikuttaneen vuokraukseen. Myös asuntosijoittajista runsas kolmasosa vastasi, että koronakriisi on vaikuttanut lyhytaikaiseen vuokraustoimintaan. Kaikista vastaajista lähes 70 prosenttia kuitenkin arvioi, että jatkaa toimintaansa koronakriisin jälkeen kuten ennenkin.

Taloyhtiöt kaipaavat selkeyttä sääntelyyn

Suurin osa vastaajista kertoi, että heidän taloyhtiönsä ei ole toistaiseksi puuttunut lyhytaikaisessa vuokraustoiminnassa ilmenneisiin haasteisiin. Siellä, missä asiaan on puututtu, keinona on useimmiten ollut toiminnan harjoittajalle eli Airbnb-vuokranantajalle annettu huomautus.

”Epäkohtiin ja koettuihin haasteisiin puuttuminen onkin tällä hetkellä epäselvistä normeista johtuen usein hankalaa”, sanoo Kiinteistöliiton vanhempi lakiasiantuntija Virpi Hienonen.

Lähes joka viides vastaajista kertoi, että taloyhtiössä on harkittu lyhytaikaisen vuokraustoiminnan kieltämistä yhtiöjärjestyksessä. Vanhempi lakiasiantuntija Virpi Hienonen katsoo, että lainsäädännön selkiinnyttäminen lyhytaikaisen vuokraustoiminnan osalta olisi ratkaisuna parempi kuin kiellon kirjaaminen yhtiöjärjestyksiin.

Hienosen mielestä selkeä, ennakoitavissa oleva ja toiminnalle reilut pelisäännöt määrittelevä lainsäädäntö palvelisi kaikkia osapuolia: niin lyhytaikaista vuokrausta harjoittavia, yhtiön hallituksen jäseniä, isännöitsijöitä kuin yhtiön osakkaitakin.

Myös kyselyn vastaajista suurin osa, noin 65 prosenttia, katsoo, että lyhytaikaisen vuokraustoiminnan sääntely on epäselvää ja edellyttäisi lakimuutosta.

Uudisrakentaminen tuonut uusia tarpeita taloyhtiöiden johtamiseen9.6.2021 07:45:00 EEST | Tiedote

Viimeisen vuosikymmenen kuluessa on rakennettu paljon, ja erityisesti kerrostaloja. Rakentaminen on painottunut vahvasti suurimpiin, väkimäärältään kasvaviin kaupunkeihin. Uudet taloyhtiöt poikkeavat vanhemmista taloyhtiöistä monin tavoin. Rakenteet ja käyttöominaisuudet sekä hallinto- ja taloustarpeet ovat toisenlaisia kuin ennen. Uutta on myös se, että taloyhtiöiden rakennusaikaiset velka-asteet ovat takavuosia suurempia. Lisäksi isossa osassa uusia taloyhtiöitä on jo alkuun paljon vuokrauskäyttöön hankittuja osakehuoneistoja.

Vain kolmannes taloyhtiöistä kerää varoja etukäteen tulevia korjauksia varten7.5.2021 07:55:00 EEST | Tiedote

Kiinteistöliiton talous- ja rahoituskyselyn vastausten perusteella taloyhtiöissä ymmärretään ennakkovarautumisen tärkeys, mutta varoja kerätään huomattavasti harvemmassa yhtiössä. Huhtikuussa toteutettuun kyselyyn vastasi yli 3700 taloyhtiöitä, joista kolmannes kerää etukäteen varoja tulevia korjaushankkeita varten. Kyselyn vastaajista yli 60 prosenttia oli sitä mieltä, että taloyhtiön tulisi kerätä varoja etukäteen tulevia hankkeita varten. Varautumisesta on keskusteltu lähes 70 prosentissa taloyhtiöistä.