Lahjoitusvaroilla saatu koulutus muuttuu osaamiseksi – Lastenklinikalla uusia leikkaustekniikoita hengitystieavannepotilaille

Lastenklinikalla on käytössä uusia leikkaustekniikoita, joilla voidaan auttaa lapsipotilaita, joiden hengitystieavanteen taustalla on kurkunpään synnynnäinen tai hankinnainen ahtaus.

Lastenklinikoiden Kummeilta saatu tuki mahdollisti kesällä 2017 kahden erikoislääkärin kuukauden kouluttautumisen ja vierailun Yhdysvaltain suurimmassa pediatrisen ilmatiekirurgian keskuksessa, Cincinnatin lastensairaalassa.

– Hyödynnämme vierailulta saatuja oppeja ilmatieongelmaisten lasten diagnostiikan ja valtakunnallisen hoidon kehittämisessä. Tuen saaminen on merkittävää, kun harvinaisiin sairauksiin kehitetään hoitoja, sanoo korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkäri Johanna Nokso-Koivisto.

– Koulutusvierailulla opitut asiat jalostetaan omiin tarpeisiin. Kirurgisen osaamisen lisäksi voimme tarjota Suomen sairaaloille diagnostiikka-apua lasten ilmatieongelmien hoidossa sekä tehdä jälkikontrolleja ainakin osin myös videointien avulla, jatkaa lastenkirurgi Janne Suominen.

– Tämä on erinomainen osoitus siitä, että eri sektorien välisellä yhteistyöllä voidaan mahdollistaa merkittäviä edistysaskeleita lapsipotilaiden hoidossa. Lahjoitusten konkreettisen vaikutuksen osoittaminen on tärkeä viesti tukijoillemme heidän antamansa avun arvosta, sanoo Lastenklinikoiden Kummien toiminnanjohtaja Anne Knaster.

Uudet opit heti käyttöön

Osoitus uudesta osaamisesta on Lastenklinikalla tehty leikkaus, jossa potilaan omasta kylkirustosta käytettiin kahta erillistä rustosiirrettä, jotta henkitorven ja ruokatorven välille syntynyt aukko saatiin suljettua ja ilmatietä pystyttiin laajentamaan maksimaalisesti.

– Vuoden ikäiselle lapselle ei ole Suomessa tehty aiemmin vastaavia toimenpiteitä. Leikkauksen tavoitteena on vieroittaa kasvava lapsi hengitystieavanteesta, jolloin hän voi jatkossa elää normaalia elämää, kertoo lastenkirurgi Janne Suominen.

Trakeostomia eli hengitystieavanne on lapsella hengitystieongelmien hoidon äärimuoto. Lastenklinikalla tehdään vuodessa noin kymmenen uutta trakeostomiaa, joista valtaosa alle 1-vuotiaille lapsille. Hengitystieavanteeseen päädytään tyypillisesti erilaisiin syndroomiin liittyvien rakennepoikkeavuuksien tai pitkittyneen hengityskonehoidon seurauksena.

Pikkulasten hengitystieavanne edellyttää ympärivuorokautista hoitoa ja valvontaa, ja herättää erityistä huolta vanhemmissa. Usein sairaalahoitojaksot ovat potilaille myös pitkiä. Potilaan hoito kotona edellyttää vuositasolla viiden hoitajan työpanoksen ja sen kokonaiskustannukset ovat noin puoli miljoonaa euroa vuodessa.

Yhteyshenkilöt

HYKS Lasten ja nuorten sairaudet, lastenkirurgian ylilääkäri Pentti Kallio, p. 050 427 0449, pentti.kallio@hus.fi
Lastenklinikoiden Kummit ry, toiminnanjohtaja Anne Knaster, p. 040 418 6547, anne.knaster@kummit.fi

HYKS Lasten ja nuorten sairaudet hoitaa potilaita lastentautien, lastenkirurgian, lastenneurologian ja lastenpsykiatrian aloilta. Potilaita on vuosittain yli 60 000. Valtakunnallisten hoitovastuiden lisäksi HYKS:ssä hoidetaan erilaisia erityisen vaikeita potilastapauksia kaikkialta Suomesta. Uusi lastensairaala aukeaa syksyllä 2018.

Juha Tuominen valittiin HUSin seuraavaksi toimitusjohtajaksi14.8.2018 13:24Tiedote

Dosentti, sisätautien erikoislääkäri Juha Tuominen, 54, on valittu HUSin toimitusjohtajaksi ensi vuoden alusta alkaen. HUS-kuntayhtymän valtuusto päätti asiasta äänestyksen jälkeen. Tuominen sai 595,1 ääntä ja HUSin hallituksen esittämä Jari Petäjä sai 484,1 ääntä. Petäjä on dosentti, lastentautien ja neonatologian erikoislääkäri ja HUSin Lasten ja nuorten sairauksien toimialajohtaja. Tuominen on nykyisin Terveystalo Oy:n johtava ylilääkäri. Hän siirtyi Terveystaloon vuonna 2009 HUSista, jossa hän toimi useissa eri tehtävissä, muun muassa johtajaylilääkärinä ja tulosyksikön johtajana. Tuominen sai kesäkuussa tasavallan presidentiltä professorin arvonimen. – Minulla on paitsi osaamista, myös rakkautta ja paloa tähän tehtävään, Tuominen sanoi valtuuston kokouksessa. HUSin nykyinen toimitusjohtaja Aki Lindén jää eläkkeelle 1.1.2019. Lindén on toiminut HUSin toimitusjohtajana vuodesta 2010. Hän seurasi tarkasti seuraajansa valintaprosessia: – Valtuutettujen keskuudessa yleisen näkemyksen m