Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Länsimetron asetinlaite hyväksytysti vastaanotettu

Länsimetron liikennettä ohjaava asetinlaite on valmistunut ja hyväksytysti HKL:n vastaanottama. Asetinlaitteen on toimittanut suomalainen turvallisuuden ja ympäristötekniikan yritys Mipro Oy. Asetinlaite on metron liikenteenohjausjärjestelmän perusta: se esimerkiksi ohjaa opastimia ja vaihteita sekä antaa ajantasaisen tiedon junien sijainnista radalla.

Nyt valmistunut asetinlaite- ja käytönohjausjärjestelmä (ATS) sekä matkustajainformaatiojärjestelmä kattaa metron Matinkylän ja Ruoholahden välisen osuuden. Nykymetron osuutta valvotaan toistaiseksi Siemensin valmistamalla asetinlaitteella. Hankintaan Miprolta sisältyvät optiot myös tämän osuuden asetinlaitejärjestelmästä sekä länsimetron jatkeen (Matinkylä – Kivenlahti) asetinlaitteesta. Näistä Helsingin metron osuuden optio on jo lunastettu ja työt aloitettu.

- Yhteistyö järjestelmätoimittajan kanssa on sujunut erinomaisesti. Mipro on toimittajana ollut joustava ja ratkaisuhakuinen. Asetinlaitteen puolesta liikenne länsimetron osuudella voidaan siis käynnistää, kunhan muut valmistelevat työt saadaan tehtyä, kertoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.

HKL valmistautuu parhaillaan vastaanottamaan länsimetron asemien ja radan hallinnan Länsimetro Oy:ltä. Hallinnan siirron arvioidaan tapahtuvan syyskuun alussa, jonka jälkeen voivat käynnistyä noin neljä viikkoa vaativat HKL:n kiinteistöjen ylläpitoon ja liikennöintiin liittyvät valmistelevat työt.

- Tänä aikana HKL käynnistää radan, asemien ja niihin liittyvien järjestelmien operoinnin ennen matkustajaliikenteen aloittamista, kertoo Lehmuskoski.

HKL, toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski, p. 040 520 6710

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
00099 Helsingin kaupunki

(09) 310 1071https://kaupunkiliikenne.fi/

Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Kaupunkiliikenne lisää rasvausta pikaratikan reitin varrelle11.4.2024 09:27:57 EEST | Tiedote

Kaupunkiliikenne Oy on saamansa palautteen ja tekemiensä mittausten perusteella todennut, että joissakin kohteissa pikaratikka 15 reitin varrella pikaratikan tuottama ääni on poikkeuksellisen kova. Koettuun meluongelmaan tullaan puuttumaan ja sitä pyritään ratkaisemaan useiden toimenpiteiden kautta, joista yksi on systemaattinen kiskojen rasvauksen tehostaminen ongelmakohdissa sekä automaattirasvauslaitteiden asennus.

Kontulan metroaseman peruskorjauksella parannetaan aseman käytettävyyttä ja viihtyisyyttä9.4.2024 15:02:32 EEST | Tiedote

Kaupunkiliikenne Oy aloittaa Kontulan metroaseman laituritason perusparannushankkeen tänä keväänä. Parannushankkeen tuloksena matkustajien liikkuminen asemalla helpottuu ja aseman viihtyisyys lisääntyy. Työt alkavat valmistelevilla töillä toukokuun puolivälissä. Tänä kesänä toteutettavat työt sijoittuvat suurelta osin aseman laiturialueelle, jonka vuoksi metroliikenne Kontulassa joudutaan keskeyttämään keskikesällä.