Länsimetron asetinlaite hyväksytysti vastaanotettu

Länsimetron liikennettä ohjaava asetinlaite on valmistunut ja hyväksytysti HKL:n vastaanottama. Asetinlaitteen on toimittanut suomalainen turvallisuuden ja ympäristötekniikan yritys Mipro Oy. Asetinlaite on metron liikenteenohjausjärjestelmän perusta: se esimerkiksi ohjaa opastimia ja vaihteita sekä antaa ajantasaisen tiedon junien sijainnista radalla.

Nyt valmistunut asetinlaite- ja käytönohjausjärjestelmä (ATS) sekä matkustajainformaatiojärjestelmä kattaa metron Matinkylän ja Ruoholahden välisen osuuden. Nykymetron osuutta valvotaan toistaiseksi Siemensin valmistamalla asetinlaitteella. Hankintaan Miprolta sisältyvät optiot myös tämän osuuden asetinlaitejärjestelmästä sekä länsimetron jatkeen (Matinkylä – Kivenlahti) asetinlaitteesta. Näistä Helsingin metron osuuden optio on jo lunastettu ja työt aloitettu.

- Yhteistyö järjestelmätoimittajan kanssa on sujunut erinomaisesti. Mipro on toimittajana ollut joustava ja ratkaisuhakuinen. Asetinlaitteen puolesta liikenne länsimetron osuudella voidaan siis käynnistää, kunhan muut valmistelevat työt saadaan tehtyä, kertoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.

HKL valmistautuu parhaillaan vastaanottamaan länsimetron asemien ja radan hallinnan Länsimetro Oy:ltä. Hallinnan siirron arvioidaan tapahtuvan syyskuun alussa, jonka jälkeen voivat käynnistyä noin neljä viikkoa vaativat HKL:n kiinteistöjen ylläpitoon ja liikennöintiin liittyvät valmistelevat työt.

- Tänä aikana HKL käynnistää radan, asemien ja niihin liittyvien järjestelmien operoinnin ennen matkustajaliikenteen aloittamista, kertoo Lehmuskoski.

HKL, toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski, p. 040 520 6710

Raide-Jokerin tavoitekustannuksesta on valmistunut uusi arvio – lopullinen hinta selviää ensi keväänä20.6.2018 12:00Tiedote

Raide-Jokerin rakentamisprojektissa on parhaillaan käynnissä kehitysvaihe, joka kestää ensi kevääseen asti. Kehitysvaiheessa tehdään kesällä 2016 hyväksyttyä hankesuunnitelmaa tarkemmat suunnitelmat sekä määritellään rakentamisen aikataulu ja kustannukset. Kustannusarviota lasketaan moneen kertaan kehitysvaiheen aikana, ja lopullinen hinta täsmentyy sitä mukaa, kun suunnitelmat tarkentuvat. Nyt valmistuneen arvion mukaan rakentamiskustannus on 355 M€ vuoden 2015 hintatasossa.