Lapin lumettoman ajan matkailua kehitetään: Keskiyön aurinko ja ruska vetonauloina
Matkailualan pitkäjänteisenä tavoitteena on kasvattaa Lapin tunnettuutta kesämatkailukohteena sekä parantaa Lapin kohteiden saavutettavuutta uusien lentoavausten avulla. Kesämatkailun kehittämisessä ovat mukana kaikki Lapin suurimmat matkailualueet: Rovaniemi, Levi, Ylläs, Lapland North ja Ruka-Kuusamo sekä kansainvälistä matkailua valtakunnallisesti edistävä Visit Finland. Toimenpiteet tulevat hyödyttämään laajemmin koko Lapin suuraluetta, kun tunnettuus kasvaa ja yhteydet paranevat.
– Yhteistyö on luonteeltaan pitkäjänteistä ja kaikki toimijat ovat sitoutuneet siihen useaksi vuodeksi. Merkittävän vaikuttavuuden aikaansaaminen edellyttää, että katsomme pidemmälle tulevaisuuteen, ei vain seuraavaan vuoteen. Vaikka Visit Finlandilla on vetovastuu Lapin kesämatkailun edistämisestä, on kyse todellisesta yhteisponnistuksesta, Lapin suuraluevastaava Päivi Antila kommentoi.
Lumettoman ajan Lapin vetovoimatekijöitä ovat mm. arktinen luonto ja erilaiset luontoaktiviteetit, keskiyön aurinko, syksyn ruska, revontulet, porot ja saamelaiskulttuuri. Houkuttelevuuden kannalta on tärkeää, että palvelut ovat auki ja tarjolla on monipuolisesti erilaisia matkailijoita kiinnostavia aktiviteetteja sekä korkeatasoista majoitusta ja ruokaelämyksiä ympäri vuoden.
– Visit Finland keskittää jatkossa valtaosan omista toimenpiteistään Lapin alueella kesä- ja syyskaudelle. Tuleville vuosille on suunniteltu erilaisia toimenpiteitä, joiden avulla Lapin lumettoman ajan tunnettuutta parannetaan. Ensimmäisenä lanseerataan maaliskuussa Trust the Wilderness -kampanja, joka aloittaa useamman vuoden kestävän kampanjasarjan, Antila jatkaa.
Tällä hetkellä Lapin kesämatkailun suurin haaste on heikko saavutettavuus eli vähäiset lentoyhteydet. Suoria reittilentoyhteyksiä Keski-Euroopan kohdemarkkinoilta ei vielä ole kesäaikaan ja tilauslentojen määrä on vähäinen. Tunnettuuden kasvattamisen ohella tärkein tavoite onkin parantaa Lapin kohteiden saavutettavuutta lumettomana aikana esimerkiksi uusien lentoavausten avulla.
– Lapin kesää ja syksyä markkinoidaan nyt alkuvaiheessa Saksaan, Sveitsiin ja Hollantiin, joissa nähdään eniten potentiaalia. Näistä maista on jo ollut keskusteluja uusista lentoyhteyksistä, ja matkanjärjestäjät ovat kiinnostuneita tuomaan asiakkaita Lappiin muulloinkin kuin talvella, Antila jatkaa.
Kesäkaudella 2022 saksalaiset olivat ruotsalaisten jälkeen toiseksi suurin matkailijaryhmä Suomessa, ja saksalaisten matkailijoiden suosituimpia kohteita olivat Helsingin jälkeen Inari sekä Rovaniemi. Ruotsi ja Norja houkuttelevat kuitenkin tällä hetkellä Suomea selvästi enemmän saksalaisia kesämatkailijoita. Kysyntää pohjoismaisille kesätuotteille siis on, nyt saksalaisia matkailijoita pitää vain saada houkuteltua jatkossa naapurimaiden sijaan enemmän Suomeen.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja medialle:
Päivi Antila, Regional Partnership Manager
Visit Finland | Business Finland
paivi.antila@businessfinland.fi 040 747 8418
Heli Hemgård, Communications Manager
Visit Finland | Business Finland
heli.hemgard@businessfinland.fi 040 901 5219
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi / www.visitfinland.com
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita sekä edistää matkailua ja investointeja Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa noin 40 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
Sauna, Joulupukki ja revontulet korostuvat Suomen matkailua koskevissa nettihauissa23.4.2024 08:12:00 EEST | Tiedote
Eniten Suomi-aiheisia matkailuhakuja netissä tekivät saksalaiset, japanilaiset ja yhdysvaltalaiset vuonna 2023. Suomesta kiinnostuneet hakivat tietoa mm. saunasta, eri kaupungeista, matkailusta yleensä, Joulupukista ja revontulista. Pohjoismaisessa vertailussa Suomi jää kuitenkin viimeiseksi matkailuaiheisten nettihakujen määrässä.
Business Finlandin johtoryhmään uusi jäsen: Jenni Santalo nimitetty asiakaskokemuksen, markkinoinnin ja viestinnän johtajaksi12.4.2024 07:58:00 EEST | Tiedote
Filosofian maisteri Jenni Santalo on nimitetty 1.5.2024 alkaen Business Finlandin johtoryhmän jäseneksi ja asiakaskokemuksesta, viestinnästä ja markkinoinnista vastaavaksi johtajaksi. Business Finlandilla on myös tuore johtokunta.
Ulkomaiset matkailijat käyttivät Suomessa vuoden aikana 3,8 miljardia euroa9.4.2024 08:06:14 EEST | Tiedote
Ulkomaiset matkailijat tekivät viimeksi kuluneiden 12 kuukauden aikana (maaliskuu 2023 - helmikuu 2024) yhteensä 4,7 miljoonaa matkaa Suomeen ja käyttivät keskimäärin 807 euroa matkaa kohden, eli yhteensä noin 3,8 miljardia. Matkoista 73 prosenttia oli vapaa-ajan matkoja ja 27 prosenttia työmatkoja. Tiedot käyvät ilmi Visit Finlandin yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tuottamasta kuukausitilasto Matkailijamittarista.
Green North Energy monistaa Business Finlandin rahoittamaa vetylaitoskonseptiaan Poriin ja Kemiin – tähtäimessä Suomen omavaraisuus ammoniakin tuotannossa26.3.2024 14:00:00 EET | Tiedote
Suomalainen Green North Energy on tehnyt aiesopimukset vihreiden vety- ja ammoniakkilaitosten perustamisen selvityksestä Porin ja Kemin kaupunkien kanssa. Yhtiö pystyy hyödyntämään Business Finlandin tuella kehittämäänsä tuotantokonseptia, jota se soveltaa jo Naantaliin rakentuvassa pilottilaitoksessa. Yhteensä yli miljardin euron suunnitelluilla investoinneilla tähdätään vihreän siirtymän vauhdittamiseen, huoltovarmuuden paranemiseen ja uusien työpaikkojen syntymiseen.
Suomi seitsemättä kertaa maailman onnellisin maa – Houkutteleeko onnellisuus Suomeen investointeja, matkailijoita ja osaajia?20.3.2024 02:05:00 EET | Tiedote
Kansainvälisen The World Happiness Report 2024 -julkaisun mukaan Suomi on jälleen maailman onnellisin maa, seitsemättä kertaa peräkkäin. Miten onnellisuusraportin tulokset näkyvät Suomen maakuvassa ja miten onnellisuutta hyödynnetään Suomen markkinoinnissa?
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme