Business Finland

Lapin lumettoman ajan matkailua kehitetään: Keskiyön aurinko ja ruska vetonauloina

Jaa
Lapin talvimatkailun eteen on tehty töitä vuosikymmeniä ja tulokset puhuvat puolestaan. Ulkomaisissa yöpymisissä saavutettiin uusi kuukausiennätys joulukuussa 2022. Nyt Lapin kesän tunnettuutta halutaan parantaa ja lumettoman ajan matkustajamääriä sekä yöpymisiä kasvattaa. Ympärivuotisuuden kehittäminen on olennainen osa matkailutoimialan kestävää kasvua.
Kuva: Harri Tarvainen / Visit Finland
Kuva: Harri Tarvainen / Visit Finland

Matkailualan pitkäjänteisenä tavoitteena on kasvattaa Lapin tunnettuutta kesämatkailukohteena sekä parantaa Lapin kohteiden saavutettavuutta uusien lentoavausten avulla. Kesämatkailun kehittämisessä ovat mukana kaikki Lapin suurimmat matkailualueet: Rovaniemi, Levi, Ylläs, Lapland North ja Ruka-Kuusamo sekä kansainvälistä matkailua valtakunnallisesti edistävä Visit Finland. Toimenpiteet tulevat hyödyttämään laajemmin koko Lapin suuraluetta, kun tunnettuus kasvaa ja yhteydet paranevat. 

– Yhteistyö on luonteeltaan pitkäjänteistä ja kaikki toimijat ovat sitoutuneet siihen useaksi vuodeksi. Merkittävän vaikuttavuuden aikaansaaminen edellyttää, että katsomme pidemmälle tulevaisuuteen, ei vain seuraavaan vuoteen. Vaikka Visit Finlandilla on vetovastuu Lapin kesämatkailun edistämisestä, on kyse todellisesta yhteisponnistuksesta, Lapin suuraluevastaava Päivi Antila kommentoi.

Lumettoman ajan Lapin vetovoimatekijöitä ovat mm. arktinen luonto ja erilaiset luontoaktiviteetit, keskiyön aurinko, syksyn ruska, revontulet, porot ja saamelaiskulttuuri. Houkuttelevuuden kannalta on tärkeää, että palvelut ovat auki ja tarjolla on monipuolisesti erilaisia matkailijoita kiinnostavia aktiviteetteja sekä korkeatasoista majoitusta ja ruokaelämyksiä ympäri vuoden. 

– Visit Finland keskittää jatkossa valtaosan omista toimenpiteistään Lapin alueella kesä- ja syyskaudelle. Tuleville vuosille on suunniteltu erilaisia toimenpiteitä, joiden avulla Lapin lumettoman ajan tunnettuutta parannetaan. Ensimmäisenä lanseerataan maaliskuussa Trust the Wilderness -kampanja, joka aloittaa useamman vuoden kestävän kampanjasarjan, Antila jatkaa.

Tällä hetkellä Lapin kesämatkailun suurin haaste on heikko saavutettavuus eli vähäiset lentoyhteydet. Suoria reittilentoyhteyksiä Keski-Euroopan kohdemarkkinoilta ei vielä ole kesäaikaan ja tilauslentojen määrä on vähäinen. Tunnettuuden kasvattamisen ohella tärkein tavoite onkin parantaa Lapin kohteiden saavutettavuutta lumettomana aikana esimerkiksi uusien lentoavausten avulla.

– Lapin kesää ja syksyä markkinoidaan nyt alkuvaiheessa Saksaan, Sveitsiin ja Hollantiin, joissa nähdään eniten potentiaalia. Näistä maista on jo ollut keskusteluja uusista lentoyhteyksistä, ja matkanjärjestäjät ovat kiinnostuneita tuomaan asiakkaita Lappiin muulloinkin kuin talvella, Antila jatkaa.

Kesäkaudella 2022 saksalaiset olivat ruotsalaisten jälkeen toiseksi suurin matkailijaryhmä Suomessa, ja saksalaisten matkailijoiden suosituimpia kohteita olivat Helsingin jälkeen Inari sekä Rovaniemi. Ruotsi ja Norja houkuttelevat kuitenkin tällä hetkellä Suomea selvästi enemmän saksalaisia kesämatkailijoita. Kysyntää pohjoismaisille kesätuotteille siis on, nyt saksalaisia matkailijoita pitää vain saada houkuteltua jatkossa naapurimaiden sijaan enemmän Suomeen.

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja medialle:


Päivi Antila, Regional Partnership Manager
Visit Finland | Business Finland
paivi.antila@businessfinland.fi 040 747 8418


Heli Hemgård, Communications Manager
Visit Finland | Business Finland
heli.hemgard@businessfinland.fi 040 901 5219

Kuvat

Kuva: Harri Tarvainen / Visit Finland
Kuva: Harri Tarvainen / Visit Finland
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Business Finland
Business Finland
PL 358
00180 Helsinki

http://www.businessfinland.fi

Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi www.visitfinland.com

Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita sekä edistää matkailua ja investointeja Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa noin 40 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Business Finland

Business Finlandilta veturirahoitus AMD Silo AI:lle Suomen aseman vahvistamiseen globaalilla tekoälymarkkinalla12.5.2025 09:00:00 EEST | Tiedote

Business Finland on myöntänyt 15 miljoona euroa AMD Silo AI:n veturihankkeelle. Lisäksi Business Finland sitoutuu rahoittamaan yhteistyöverkoston muiden yritysten ja tutkimusorganisaatioiden t&k-projekteja. Rahoitus on merkittävä kansallinen investointi Suomen aseman lujittamiseksi globaalilla tekoälykentällä. Viisivuotisen Compute to Impact -hankkeen tavoitteena on edistää tekoälyinnovaatioita ja osaamisen kehittämistä sekä parantaa yritysten kilpailukykyä koordinoimalla tutkimusta, infrastruktuurin kehittämistä ja teollisuuden yhteistyötä Suomen ekosysteemissä.

Business Finland startade en kampanj om hållbar gruvdrift och kritiska mineraler28.4.2025 08:03:00 EEST | Pressmeddelande

Kritiska mineraler och strategiska råvaror har nu en stor marknadsdriven efterfrågan när olika länder investerar i att säkra leveranskedjan för mineraler och i miljömål. Business Finland startade en årslång kampanj för att stödja hållbar förnyelse av den finska gruv- och mineralsektorn med tio miljoner euro. ”Gruvornas negativa miljöpåverkan måste minskas och försörjningsberedskapen i Finland garanteras”, säger Satu Penttinen från Business Finland, som har utsetts att leda kampanjen.

Business Finland aloitti kestävän kaivosteollisuuden ja kriittisten mineraalien kampanjan28.4.2025 08:03:00 EEST | Tiedote

Kriittisille mineraaleille ja strategisille raaka-aineille on nyt suurta markkinalähtöistä kysyntää, kun eri maat investoivat mineraalien toimitusketjujen turvaamiseen ja ympäristötavoitteisiin. Business Finland aloitti vuoden mittaisen kampanjan, joka tukee suomalaisen kaivos- ja mineraalisektorin kestävää uudistumista 10 miljoonalla eurolla. “Kaivosten haitallisia ympäristövaikutuksia tulee pienentää ja Suomelle taattava huoltovarmuus”, sanoo kampanjan vetäjäksi nimetty Satu Penttinen Business Finlandista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye