Lapin lumettoman ajan matkailua kehitetään: Keskiyön aurinko ja ruska vetonauloina

Matkailualan pitkäjänteisenä tavoitteena on kasvattaa Lapin tunnettuutta kesämatkailukohteena sekä parantaa Lapin kohteiden saavutettavuutta uusien lentoavausten avulla. Kesämatkailun kehittämisessä ovat mukana kaikki Lapin suurimmat matkailualueet: Rovaniemi, Levi, Ylläs, Lapland North ja Ruka-Kuusamo sekä kansainvälistä matkailua valtakunnallisesti edistävä Visit Finland. Toimenpiteet tulevat hyödyttämään laajemmin koko Lapin suuraluetta, kun tunnettuus kasvaa ja yhteydet paranevat.
– Yhteistyö on luonteeltaan pitkäjänteistä ja kaikki toimijat ovat sitoutuneet siihen useaksi vuodeksi. Merkittävän vaikuttavuuden aikaansaaminen edellyttää, että katsomme pidemmälle tulevaisuuteen, ei vain seuraavaan vuoteen. Vaikka Visit Finlandilla on vetovastuu Lapin kesämatkailun edistämisestä, on kyse todellisesta yhteisponnistuksesta, Lapin suuraluevastaava Päivi Antila kommentoi.
Lumettoman ajan Lapin vetovoimatekijöitä ovat mm. arktinen luonto ja erilaiset luontoaktiviteetit, keskiyön aurinko, syksyn ruska, revontulet, porot ja saamelaiskulttuuri. Houkuttelevuuden kannalta on tärkeää, että palvelut ovat auki ja tarjolla on monipuolisesti erilaisia matkailijoita kiinnostavia aktiviteetteja sekä korkeatasoista majoitusta ja ruokaelämyksiä ympäri vuoden.
– Visit Finland keskittää jatkossa valtaosan omista toimenpiteistään Lapin alueella kesä- ja syyskaudelle. Tuleville vuosille on suunniteltu erilaisia toimenpiteitä, joiden avulla Lapin lumettoman ajan tunnettuutta parannetaan. Ensimmäisenä lanseerataan maaliskuussa Trust the Wilderness -kampanja, joka aloittaa useamman vuoden kestävän kampanjasarjan, Antila jatkaa.
Tällä hetkellä Lapin kesämatkailun suurin haaste on heikko saavutettavuus eli vähäiset lentoyhteydet. Suoria reittilentoyhteyksiä Keski-Euroopan kohdemarkkinoilta ei vielä ole kesäaikaan ja tilauslentojen määrä on vähäinen. Tunnettuuden kasvattamisen ohella tärkein tavoite onkin parantaa Lapin kohteiden saavutettavuutta lumettomana aikana esimerkiksi uusien lentoavausten avulla.
– Lapin kesää ja syksyä markkinoidaan nyt alkuvaiheessa Saksaan, Sveitsiin ja Hollantiin, joissa nähdään eniten potentiaalia. Näistä maista on jo ollut keskusteluja uusista lentoyhteyksistä, ja matkanjärjestäjät ovat kiinnostuneita tuomaan asiakkaita Lappiin muulloinkin kuin talvella, Antila jatkaa.
Kesäkaudella 2022 saksalaiset olivat ruotsalaisten jälkeen toiseksi suurin matkailijaryhmä Suomessa, ja saksalaisten matkailijoiden suosituimpia kohteita olivat Helsingin jälkeen Inari sekä Rovaniemi. Ruotsi ja Norja houkuttelevat kuitenkin tällä hetkellä Suomea selvästi enemmän saksalaisia kesämatkailijoita. Kysyntää pohjoismaisille kesätuotteille siis on, nyt saksalaisia matkailijoita pitää vain saada houkuteltua jatkossa naapurimaiden sijaan enemmän Suomeen.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja medialle:
Päivi Antila, Regional Partnership Manager
Visit Finland | Business Finland
paivi.antila@businessfinland.fi 040 747 8418
Heli Hemgård, Communications Manager
Visit Finland | Business Finland
heli.hemgard@businessfinland.fi 040 901 5219
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi / www.visitfinland.com
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita sekä edistää matkailua ja investointeja Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa noin 40 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
Yhdysvaltalaisdelegaatio hakee Suomesta ratkaisuja metsä- ja puusektorinsa uudistamiseen23.5.2023 07:33:21 EEST | Tiedote
Team Finland ja Business Finland järjestävät historiallisen laajan metsä- ja puutuoteteollisuuden ja puurakentamissektorin matkan Yhdysvalloista Suomeen 22.–26. toukokuuta. Amerikkalaiset hakevat nyt esimerkiksi tehokkaita ratkaisuja puutalorakentamisella. Liiketoimintamahdollisuus suomalaisille on merkittävä. Matkaan osallistuu lähes 70 amerikkalaista viidestä osavaltiosta.
Lisäinvestoinnit tutkimustulosten kaupallistamiseen synnyttäisivät uutta yritys- ja liiketoimintaa22.5.2023 15:02:22 EEST | Tiedote
Kotimaisista yliopistoista ja tutkimuslaitoksista syntyy noin 20 läpimurtoinnovaatioihin perustuvaa deep tech -yritystä vuodessa. Euroopan investointipankin toteuttaman selvityksen mukaan luku voitaisiin vähintään kaksinkertaistaa poistamalla kapeikkoja tutkimustulosten kaupallistamisen rahoituksessa ja tukipalveluissa.
Yli 150 000 haluaa onnellisuuskurssille Suomeen9.5.2023 07:21:22 EEST | Tiedote
Visit Finlandin uusin Find your inner Finn – Master in Happiness -kampanja esittelee maailmalle Suomen matkailun vahvuuksia, luonnonläheistä elämäntapaa ja onnellisuustaitoja. Ensi kesäkuussa joukko kansainvälisiä matkailijoita sukeltaa suomalaisuuteen osallistumalla Järvi-Suomessa pidettävälle onnellisuuskurssille.
Matkailuyritykset panostavat energiatehokkuuteen, moninaisuuden huomioimisessa on vielä työsarkaa25.4.2023 07:49:33 EEST | Tiedote
Suomen matkailuala on kasvussa ja sen kestävyyden edistämisestä on tullut koko toimialan yhteinen tavoite. Kestävän matkailun tila 2022 -raportin mukaan matkailuyritykset satsaavat jo energiatehokkuuden parantamiseen ja osallistuvat ilmastonmuutosta hillitseviin toimiin. Suomen suurin haaste matkakohteena puolestaan on huono saavutettavuus vähähiilisesti matkustaen.
Turistföretagen satsar på energieffektivitet men de bör fortfarande arbeta på uppmärksammandet av mångfalden25.4.2023 07:45:00 EEST | Tiedote
Turismen i Finland är stadd i ökning och främjandet av hållbarheten har blivit ett gemensamt intresse inom hela branschen. Enligt rapporten om hållbar turism 2022 satsar turistföretagen redan på att förbättra energieffektiviteten och deltar i åtgärder som begränsar klimatförändringarna. Finlands största utmaning som resmål är däremot dålig tillgänglighet beträffande transporter med låga koldioxidutsläpp.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme