Lapsuuden terveys selittää taloudellista käyttäytymistä aikuisuudessa

Uuden tutkimuksen mukaan henkilöt, joilla on varhaislapsuudessa alttius heikolle terveydentilalle välttävät osallistumista osakemarkkinoille aikuisiässä. Varhaisen terveyden yhteys osakemarkkinoille osallistumiseen saattaa selittyä sillä, että heikosta terveydestä kärsivät karttavat todennäköisemmin taloudellisia riskejä aikuisiässä.

Kuva: iStock.

Työn ja talouden tutkimus LABOREn johtava tutkija, professori Petri Böckermanin ym. tutkimuksessa tarkasteltiin varhaisen lapsuuden terveyden vaikutusta taloudellisiin päätöksiin aikuisuudessa.

Terveys vaikuttaa taloudelliseen käyttäytymiseen aiemman tutkimuksen valossa. Varhaisen terveyden vaikutusta osakemarkkinoille osallistumiseen on arvioitu ainoastaan muutamassa aiemmassa tutkimuksessa.

Nyt julkaistussa tutkimuksessa tarkasteltiin varhaisen terveyden vaikutuksia taloudelliseen käyttäytymiseen Suomessa käyttäen Oulun seudulta kerättyä seuranta-aineistoa vuonna 1966 syntyneistä henkilöistä sekä rekisteritietoja arvopaperiomistuksista.

Tutkimuksen rahoittivat Strategisen Tutkimuksen Neuvosto sekä OP-ryhmä.

Tutkimusryhmä:

• Prof. Petri Böckerman, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu ja Työn ja talouden tutkimus LABORE ja IZA
  • Dr. Andrew Conlin, Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu
  • Prof. emeritus Rauli Svento, Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu

Linkki tutkimukseen: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S221463502100112X

Kuva: iStock.

Työn ja talouden tutkimus LABORE (ent. Palkansaajien tutkimuslaitos) on vuonna 1971 perustettu itsenäinen taloudellinen tutkimuslaitos, jossa tehdään tieteen kansainväliset laatukriteerit täyttävää soveltavaa taloustieteellistä tutkimusta. Tutkimuksen painopistealueet ovat työn ja koulutuksen taloustiede, julkistaloustiede sekä makrotaloustiede.

Palkansaajien tutkimuslaitos uudistuu ja muuttaa nimeään18.11.2021 07:00:00 EET | Tiedote

Palkansaajien tutkimuslaitos juhlii 50-vuotista taivaltaan, muuttaa nimeään ja keskittyy entistä enemmän talouspoliittista päätöksentekoa palvelevaan soveltavaan tutkimukseen. Tutkimuslaitoksen uusi nimi on Työn ja talouden tutkimus LABORE, josta pääasiallisessa käytössä on lyhyempi versio Labore. Tutkimuslaitoksessa tehdään jatkossakin tieteen kansainväliset laatukriteerit täyttävää soveltavaa taloustieteellistä tutkimusta. Tutkimuksen painopistealueet ovat työn ja koulutuksen taloustiede, julkistaloustiede sekä makrotaloustiede.

Korkeampi työttömyysriski lisää todennäköisyyttä kuulua työttömyyskassaan5.11.2021 11:00:00 EET | Tiedote

Palkansaajien tutkimuslaitoksen (PT) tekemän tutkimuksen mukaan ihmiset liittyvät työttömyyskassaan todennäköisimmin silloin, kun jäsenyydestä on heille hyötyä. Työttömyyskorvauksen taso ja henkilön suurempi työttömyysriski lisäävät kassajäsenyyden houkuttelevuutta ja vähentävät kassan ulkopuolelle jäämisen todennäköisyyttä. Toisaalta esimerkiksi monet nuoret ja maahanmuuttajataustaiset henkilöt eivät aina käytä liittymismahdollisuutta hyväkseen.