Laulaja–lauluntekijän uutuuskirja opastaa, miten kuka tahansa voi oppia sanoittamisen salat

Sanoittaminen on suoruudessaan yhtä aikaa ihana ja säälimätön laji. Laulaja-lauluntekijä Iisa Pajula johdattaa lukijan omaelämäkerralliseen laululyriikkaan kirjassaan ”Itke, kirjoita, laula – Kaikki sanoittamani tunteet” .

Miten sanoitukset kirjoitetaan niin, että ne osuvat maaliin ja jättävät kuulijaan tunnejäljen? Mitkä ovat sanoittamisen yleisimmät sudenkuopat? ­­Miksi yksittäisen laulunkirjoittajan on monesti vaikea vaikuttaa omaan menestykseensä?

Iisa Pajulan teos Itke, kirjoita, laula kertoo, milloin laulun sanoitus osuu suoraan kuulijan sisimpään ja miten se saadaan tapahtumaan. Kirjassa läpivalaistaan luovan mielen toimintaa herkän artistin oman elämän ja uran kautta. Teos tarjoaa inspiroivia tehtäviä sekä käytännön kirjoittamisvinkkejä, joiden avulla jokainen pääsee kosketuksiin luovuutensa kanssa.

Kirjassa kurkistetaan Pajulan sanoittamisprosessiin ja ammattimaisen sanoittamisen maailmaan. Muun muassa Kaija Koon Supernaiset-kappaleen sanoittanut Pajula kertoo kirjassaan tarinan tämän ja monen muun sanoituksen takaa. Tunnepuheen puolustajaksi julistautunut Pajula opastaa myös, miten tunneherkkyys käännetään voimavaraksi.

Iisa Pajula (s. 1979) on helsinkiläinen laulaja–lauluntekijä ja esiintyvä artisti. Pajula on toiminut koko 2010-luvun ajan laulunkirjoittamisen ammattilaisena. Bändi- ja soololevyjensä lisäksi hän on kirjoittanut sanoituksia lukuisille nimekkäille artisteille (mm. Laura Närhi, Kaija Koo, Jesse Kaikuranta, Egotrippi, ABREU, Janna, Jannika B). Hän luennoi ja vetää kursseja sanoittamisesta ja on kouluttautunut myös ratkaisukeskeiseksi lyhytterapeutiksi.

Kirja ilmestyy 3.9.2021.

Tiedustelut ja haastattelupyynnöt: jenni.heiti@otava.fi

Arvostelukappaleetarvostelukappale@otava.fi

Kuva: Hetta Komi

Otavan uudet lukulähettiläät vievät lukuiloa eteenpäin10.4.2024 13:00:00 EEST | Tiedote

Otava aloittaa huhtikuussa uuden, lukemista ja kirjallisuutta edistävän hankkeen kun kaksi lukulähettilästä ryhtyy viemään lukemisen iloa eteenpäin. Lasten- ja nuortenkirjallisuuden puolestapuhujana aloittaa kirjastoammattilainen ja lukuaktivisti Henriika Tulivirta ja kauno- ja tietokirjallisuuden lukulähettiläänä kirja-alan vaikuttaja sekä Kirsin Book Club -kirjablogin, lukupiirien ja -podcastin perustaja Kirsi Ranin.