Laulaja–lauluntekijän uutuuskirja opastaa, miten kuka tahansa voi oppia sanoittamisen salat

Sanoittaminen on suoruudessaan yhtä aikaa ihana ja säälimätön laji. Laulaja-lauluntekijä Iisa Pajula johdattaa lukijan omaelämäkerralliseen laululyriikkaan kirjassaan ”Itke, kirjoita, laula – Kaikki sanoittamani tunteet” .

Miten sanoitukset kirjoitetaan niin, että ne osuvat maaliin ja jättävät kuulijaan tunnejäljen? Mitkä ovat sanoittamisen yleisimmät sudenkuopat? ­­Miksi yksittäisen laulunkirjoittajan on monesti vaikea vaikuttaa omaan menestykseensä?

Iisa Pajulan teos Itke, kirjoita, laula kertoo, milloin laulun sanoitus osuu suoraan kuulijan sisimpään ja miten se saadaan tapahtumaan. Kirjassa läpivalaistaan luovan mielen toimintaa herkän artistin oman elämän ja uran kautta. Teos tarjoaa inspiroivia tehtäviä sekä käytännön kirjoittamisvinkkejä, joiden avulla jokainen pääsee kosketuksiin luovuutensa kanssa.

Kirjassa kurkistetaan Pajulan sanoittamisprosessiin ja ammattimaisen sanoittamisen maailmaan. Muun muassa Kaija Koon Supernaiset-kappaleen sanoittanut Pajula kertoo kirjassaan tarinan tämän ja monen muun sanoituksen takaa. Tunnepuheen puolustajaksi julistautunut Pajula opastaa myös, miten tunneherkkyys käännetään voimavaraksi.

Iisa Pajula (s. 1979) on helsinkiläinen laulaja–lauluntekijä ja esiintyvä artisti. Pajula on toiminut koko 2010-luvun ajan laulunkirjoittamisen ammattilaisena. Bändi- ja soololevyjensä lisäksi hän on kirjoittanut sanoituksia lukuisille nimekkäille artisteille (mm. Laura Närhi, Kaija Koo, Jesse Kaikuranta, Egotrippi, ABREU, Janna, Jannika B). Hän luennoi ja vetää kursseja sanoittamisesta ja on kouluttautunut myös ratkaisukeskeiseksi lyhytterapeutiksi.

Kirja ilmestyy 3.9.2021.

Tiedustelut ja haastattelupyynnöt: jenni.heiti@otava.fi

Arvostelukappaleetarvostelukappale@otava.fi

Kuva: Hetta Komi

Mutkatonta arkiruokaa koko perheelle: Kylmä nakki on Hanna Gullichsenin ja Elina Ylitervon uusi, ihana ruokakirja, jossa mennään sieltä missä aita on matalin4.6.2021 08:32:00 EEST | Tiedote

Kukapa ruuhkavuositallaajaa ei olisi joskus kuitannut päivällistä, lounasta tai yhtä päivän loputtomista välipaloista tarjoamalla jälkikasvulleen ruoaksi kylmiä nakkeja? Hanna Gullichsenin ja Elina Ylitervon uusi ruokakirja Kylmä nakki on kaikille lapsellisille ihmisille, jotka haluavat jatkossakin mennä sieltä missä aita on matalin – ehkä kuitenkin astetta maukkaammin.

Lukuvinkit kesäksi lapsille ja nuorille – muista Otavan käynnissä olevat ystävämyynnit!2.6.2021 08:53:35 EEST | Tiedote

Kesä on viimein täällä, vaan mitä se olisikaan ilman hyvää luettavaa? Aika tylsää! Kustannusosakeyhtiö Otavan ja Kariston lasten- ja nuortenkirjoista löytyy kiinnostavaa, viihdyttävää ja jännittävää lukemista niin aloitteleville kirjanystäville kuin ahmijoillekin. Suurin osa kirjoista on saatavilla perinteisen kovakantisen lisäksi myös ääni- ja sähkökirjana.