Laurea-ammattikorkeakoulun Hyvinkään kampuksella järjestettiin Arjen kemikaalit, uhka terveydelle -seminaari, osa 2: Kohti ratkaisuja

Laurea-ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijat järjestivät seminaarin yhdessä Terve Sisäilma ry:n ja Suomen hajuste- ja kemikaaliyliherkät ry:n kanssa.

Hyvinkään kampuksella järjestettiin 7.3.2018  Arjen kemikaalit, uhka terveydelle -seminaari, osa 2: Kohti ratkaisuja!  Tapahtuma oli jatkoa keväällä 2017 järjestetylle Arjen kemikaalit, uhka terveydelle – seminaarille. Tapahtumassa jaettiin tietoa monikemikaaliyliherkkyydestä (MCS), yliherkkyyden oireista sekä syistä. Puhujina seminaarissa toimivat mikrobiologian professori ja tekniikan tohtori Mirja Salkinoja-Salonen, työmaainsinööri Nea Sten, asiantuntija Terhi Uusitalo, työterveyshuollon ja ympäristölääketieteen professori Tuula Putus, kliinisen mikrobiologian erikoislääkäri Tamara Tuuminen, hallitusneuvos Marika Paavilainen sekä rakennusterveys- ja sisäilmaston toimialajohtaja Juhani Pirinen. Kokemuspuheenvuoron piti Jenni Sirainen. Lisäksi tilaisuuden yhteydessä oli Yritystori, jossa alan toimijat esittelivät toimintaansa ja tuotteitaan.

Mikrobiologian professori ja tekniikan tohtori Mirja Salkinoja-Salonen esitteli tilaisuudessa sitä, mitä kautta sisäilman haitta-aineet tunkeutuvat ihmisen kehoon ja miten elimistö puolustautuu niitä vastaan. Hän esitteli muun muassa siivoustuotteiden kemikaalien haittoja ihmisen soluille.

Työmaainsinööri Nea Sten korosti puheenvuorossaan, että sisäilma on hyvä silloin, kun kokemus terveellisestä sisäympäristöstä on neutraali ja miellyttävä. Nea Stenin mukaan sisäilma rakennetaan samalla tavalla, kuin taloja rakennetaan. Siihen vaikuttaa muun muassa asiakas, tontin valinta, ympäristö, rakennusliike ja suunnittelijat. "Kun yhteistyö tilaajan, rakennusliikkeen ja suunnittelijoiden välillä toimii saumattomasti, silloin saadaan hyviä rakennuksia", Nea Sten sanoi. Tilasuunnittelussa tulee ottaa huomioon tilan koko, kuinka moni henkilö tilaa käyttää sekä tilan tarkoitus; mitä siellä on tarkoitus tehdä.

"Materiaalit on pinta-alaltaan eniten kosteuksissa sisäilman kanssa, joten niiden valinta on erityisen tärkeää", Nea pohti.

Kokemuspuheenvuorossaan Jenni Sirainen kertoi homesairaudestaan ja monikemikaaliyliherkkyydestään. "Olen oppinut, että hyvinvointia ja terveyttä ei voi ulkoistaa, vaan siitä tulee ottaa itse vastuu. Olen oppinut olemaan kuormittamatta kehoani turhilla ja haitallisilla kemikaaleilla", Jenni kertoi.

Kemikaaliasiantuntija Terhi Uusitalo puhui tilaisuudessa arkipäivän kemikaaleista ja Joutsenmerkin ratkaisuista. Hän korosti, että sen lisäksi, että on olemassa paljon huonoja ja haitallisia kemikaaleja, on myös paljon hyviä, tarpeellisia kemikaaleja. Uusitalon mukaan jokaisen kannattaa muun muassa pestä kaikki tekstiilit ennen käyttöä, etsiä erilaisia, vaihtoehtoisia merkkejä, noudattaa pakkausten ohjeita ja suosita lyhyitä tuoteselosteitä sekä välttää turhia hajusteita.

Kliinisen mikrobiologian erikoislääkäri Tamara Tuuminen puolestaan puhui kumulatiivisesta altistuksesta ja kosteus- ja homesairauden luonnollisesta kulusta. "Kalliita rakennuksia voidaan pilata, jos ei esimerkiksi pidetä ilmanvaihdosta huolta", Tuuminen totesi.

Juhani Pirinen kertoi seminaarissa rakennuksista, mikä niissä on yleisesti ottaen vialla ja miten niitä pitäisi tutkia ja korjata. "Kauhean tärkeätä olisi saada koko toimintaketju kuntoon. Lähtien kuntotutkimuksesta, oireiden ymmärtämisestä aina siihen saakka, kun korjaus toteutetaan." Hallitusneuvos Marika Paavilainen esitteli tilaisuudessa Terveet tilat 2028 –toimenpideohjelmaa.

Seminaarin lopuksi oli vielä paneelikeskustelu, johon osallistuivat kansanedustaja Leena Meri, hallitusneuvos Marika Paavilainen, yli-insinööri Katja Outinen Ympäristöministeriöstä, toimialajohtaja Juhani Pirinen, dosentti Tamara Tuuminen sekä professori Ville Valtonen. Paneelin puheenjohtajana toimi Reetta Lappalainen.

Laurea-ammattikorkeakoulu toimii Uudellamaalla kuudella kampuksella. Opiskelussa Laureassa keskeistä ovat työelämän tarpeista tulevat aidot toimeksiannot, kuten projektit, joiden ansiosta opiskelijamme verkostoituvat jo opiskeluaikanaan ja oppivat tärkeitä työelämässä tarvittavia taitoja. Laurea-yhteisöön kuuluu noin 7 800 opiskelijaa, 500 henkilökunnan jäsentä ja 24 000 alumnia. Laurea on uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton yhteisö.

Robotit helpottamassa hoitohenkilön arkea sairaaloissa21.11.2018 14:15Tiedote

Tutkimusten mukaan hoitohenkilöstön työajasta jopa 30 prosenttia menee muuhun kuin varsinaiseen hoitotyöhön. Siksi robotit voisivat soveltua erinomaisesti fyysistä työvoimaa vaativiin rutiininomaisiin tehtäviin. Carea ja Pohjola Sairaala ovat mukana Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulun ja Laurea-ammattikorkeakoulun ylimaakunnallisessa yhteistyöhankkeessa, jossa kehitetään uutta ja innovatiivista ratkaisua pienten jätejakeiden keräämiseen, säilyttämiseen ja kuljettamiseen.