Lautakunnan suositus kirjallisista sopimuksista ja sopimusten yksipuolisesta muuttamisesta

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on antanut suosituksen 23.1.2018. Lautakunta suositti, että elintarvikeketjun sopimussuhteissa lähtökohtana on oltava kirjallinen sopimus. Etenkin silloin, kun liikesuhde on ajallisesti pitkä, sopijaosapuolten välillä tulee aina laatia kirjallinen sopimus. Tällaisissa tapauksissa kirjallinen sopimus on tehtävä, vaikkei toinen osapuoli osaisi sellaista vaatiakaan. Lisäksi lautakunta korosti, että sopimus on koko arvoketjun perusta ja sisältää kaupallisen riskin jakamisen. Näiden syiden vuoksi lautakunta suositti, että alan toimijat kiinnittävät huomiota siihen, ettei sopimuksia muuteta yksipuolisesti.

Lautakunta selvitti oma-aloitteisesti elintarvikeketjun sopimusasioita ja kuuli alan eri toimijoita. Asiassa tuli ilmi, että alalla on sopimusasioissa erilaisia käytäntöjä. Lautakunta tahtoi suosituksellaan selventää hyvän kauppatavan periaatteita alan hyvien käytäntöjen turvaamiseksi ja alan kehittämiseksi.

Suositus on luettavissa kokonaisuudessaan elintarvikeketjun kauppatapalautakunnan verkkosivuilla.

Lautakunnan aikaisempi suositus on luettavissa täällä.

-----------------------------------------------------------

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on perustettu 15.3.2017. Lautakunta edistää hyvän kauppatavan mukaisia menettelytapoja elintarvikeketjussa. Se voi puuttua havaitsemiinsa epäkohtiin antamalla yleisiä hyvää kauppatapaa koskevia suosituksia. Lisäksi lautakunta antaa lausuntoja hyvän kauppatavan periaatteiden noudattamisesta. Yritys voi pyytää lautakunnalta myös ennakkolausuntoa.

Lautakunnalle voi kertoa epäterveistä kauppatavoista anonyymisti lähettämällä sähköpostia osoitteeseen ekka@chamber.fi.

Iranin kaupan epävarmuus vaatii yrityksiltä riskienhallintaa19.5.2018 08:00Tiedote

USA:n ilmoitus vetäytyä Iranin ydinsopimuksesta ja asettaa maa entistä tiukempaan kauppasaartoon luo epävarmuutta suomalaisissakin vientiyrityksissä, arvioi Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja, Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. “Suomalaisyritysten ja pankkien on oltava valppaana USA:n uusien sanktioiden kanssa ja hallittava riskinsä. EU:n kaavailemat vastatoimet eivät välttämättä poistaisi USA:n ja Iranin markkinoilla samanaikaisesti toimivilta suomalaisyrityksiltä kasvavaa liiketoiminnallista riskiä. Uhkana voi olla USA:n markkinoiden sulkeutuminen”, Vuori toteaa.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi Oulun kauppakamarin 100-vuotisjuhlassa: Työllisyys ja koulutus ratkaisevat Suomen menestyksen17.5.2018 19:15Tiedote

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi totesi juhlapuheessaan Oulun kauppakamarin 100-vuotisjuhlassa 17.5.2018, että Suomen menestys edellyttää työmarkkinoiden, sosiaaliturvan ja koulutuksen uudistamista. Käytännön toimenpiteiksi Romakkaniemi ehdottaa muun muassa avointa sisäänpääsyä korkeakouluihin ja merkittävää lisäystä liikenneinvestointeihin. Työllisyysasteen nostaminen pohjoismaiselle tasolle mahdollistaisi uudistusten rahoituksen.

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunnan kannanotto valikoimajaksoista7.5.2018 14:54Tiedote

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on selvittänyt kaupan valikoimajaksojen pituuteen liittyviä kysymyksiä ja kuullut tasapuolisesti alan eri toimijoita. Asiassa on muun muassa tullut ilmi, että kaupan osittain pitkiksi katsottavat valikoima- ja hintajaksot koetaan elintarviketeollisuudessa ongelmallisiksi. Lisäksi ne vaikuttavat ainakin lihantuottajien asemaan. Toisaalta kaupan alan toimijat ovat kertoneet, että valikoimajaksoja on rajallinen määrä, koska valikoimien vaihdostyö kaupassa aiheuttaa kustannuksia. Valikoimajaksot myös vaihtelevat tuoteryhmittäin ja valikoima vaihtelee hinnoittelustrategian mukaan. Lisäksi eri kauppojen hinnoittelustrategiat eroavat toisistaan, toiset perustavat toimintansa kampanjoihin ja toiset korostavat pysyvästi edullisia hintoja. Kaiken kaikkiaan tuotevalikoima ja hinnoittelu ovat kiinteästi sidoksissa toisiinsa.

Pörssiyhtiöiden hallitukset päättävät jatkossakin toimitusjohtajan palkitsemisesta16.4.2018 13:19Tiedote

Valtiovarainministeriön osakkeenomistajien oikeudet -työryhmä on tänään antanut mietintönsä, joka sisältää muutoksia esimerkiksi institutionaalisten sijoittajien avoimuuteen ja toimitusjohtajan palkitsemiseen. Työryhmän ehdottamilla muutoksilla ei Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaan mukaan olisi merkittäviä vaikutuksia suomalaisiin pörssiyhtiöihin.