Lautakunnan suositus kirjallisista sopimuksista ja sopimusten yksipuolisesta muuttamisesta

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on antanut suosituksen 23.1.2018. Lautakunta suositti, että elintarvikeketjun sopimussuhteissa lähtökohtana on oltava kirjallinen sopimus. Etenkin silloin, kun liikesuhde on ajallisesti pitkä, sopijaosapuolten välillä tulee aina laatia kirjallinen sopimus. Tällaisissa tapauksissa kirjallinen sopimus on tehtävä, vaikkei toinen osapuoli osaisi sellaista vaatiakaan. Lisäksi lautakunta korosti, että sopimus on koko arvoketjun perusta ja sisältää kaupallisen riskin jakamisen. Näiden syiden vuoksi lautakunta suositti, että alan toimijat kiinnittävät huomiota siihen, ettei sopimuksia muuteta yksipuolisesti.

Lautakunta selvitti oma-aloitteisesti elintarvikeketjun sopimusasioita ja kuuli alan eri toimijoita. Asiassa tuli ilmi, että alalla on sopimusasioissa erilaisia käytäntöjä. Lautakunta tahtoi suosituksellaan selventää hyvän kauppatavan periaatteita alan hyvien käytäntöjen turvaamiseksi ja alan kehittämiseksi.

Suositus on luettavissa kokonaisuudessaan elintarvikeketjun kauppatapalautakunnan verkkosivuilla.

Lautakunnan aikaisempi suositus on luettavissa täällä.

-----------------------------------------------------------

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on perustettu 15.3.2017. Lautakunta edistää hyvän kauppatavan mukaisia menettelytapoja elintarvikeketjussa. Se voi puuttua havaitsemiinsa epäkohtiin antamalla yleisiä hyvää kauppatapaa koskevia suosituksia. Lisäksi lautakunta antaa lausuntoja hyvän kauppatavan periaatteiden noudattamisesta. Yritys voi pyytää lautakunnalta myös ennakkolausuntoa.

Lautakunnalle voi kertoa epäterveistä kauppatavoista anonyymisti lähettämällä sähköpostia osoitteeseen ekka@chamber.fi.

Yritys, tee ainakin nämä tietosuojasi eteen15.12.2018 09:31Tiedote

Tietosuoja on edelleen ajankohtainen, sillä uusi tietosuojalaki tulee voimaan tammikuun ensimmäisenä päivänä. Sillä täydennetään ja täsmennetään kansallisesti EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen eli GDPR:n säännöksiä. Keskuskauppakamari ja Microsoft julkaisivat yhteistyössä yrityksille suunnatun tietosuojaoppaan, joka antaa perustason ohjeita siitä, miten tietosuoja-asiat kannattaa yrityksen arjessa järjestää.

Naisjohtajien osuus pörssiyhtiöissä kasvaa, mutta mihin insinöörinaiset katoavat johtajapolulta?10.12.2018 06:00Tiedote

Naisten määrä suomalaisten pörssiyhtiöiden johdossa on noussut ennätyslukuihin. Erityisesti nuorten naisten kasvava osuus johtoryhmissä herättää lupauksia tulevasta. Myös pullonkauloja on havaittavissa. Vaikka johtoryhmien naiset ovat keskimäärin miehiä korkeammin koulutettuja, koulutusalojen suhteen on havaittavissa eroja. Keskeisin ero löytyy diplomi-insinööritaustaisista johtajista, joissa naisten osuus on edelleen hyvin pieni.