Lautakunnan suositus kirjallisista sopimuksista ja sopimusten yksipuolisesta muuttamisesta

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on antanut suosituksen 23.1.2018. Lautakunta suositti, että elintarvikeketjun sopimussuhteissa lähtökohtana on oltava kirjallinen sopimus. Etenkin silloin, kun liikesuhde on ajallisesti pitkä, sopijaosapuolten välillä tulee aina laatia kirjallinen sopimus. Tällaisissa tapauksissa kirjallinen sopimus on tehtävä, vaikkei toinen osapuoli osaisi sellaista vaatiakaan. Lisäksi lautakunta korosti, että sopimus on koko arvoketjun perusta ja sisältää kaupallisen riskin jakamisen. Näiden syiden vuoksi lautakunta suositti, että alan toimijat kiinnittävät huomiota siihen, ettei sopimuksia muuteta yksipuolisesti.

Lautakunta selvitti oma-aloitteisesti elintarvikeketjun sopimusasioita ja kuuli alan eri toimijoita. Asiassa tuli ilmi, että alalla on sopimusasioissa erilaisia käytäntöjä. Lautakunta tahtoi suosituksellaan selventää hyvän kauppatavan periaatteita alan hyvien käytäntöjen turvaamiseksi ja alan kehittämiseksi.

Suositus on luettavissa kokonaisuudessaan elintarvikeketjun kauppatapalautakunnan verkkosivuilla.

Lautakunnan aikaisempi suositus on luettavissa täällä.

-----------------------------------------------------------

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on perustettu 15.3.2017. Lautakunta edistää hyvän kauppatavan mukaisia menettelytapoja elintarvikeketjussa. Se voi puuttua havaitsemiinsa epäkohtiin antamalla yleisiä hyvää kauppatapaa koskevia suosituksia. Lisäksi lautakunta antaa lausuntoja hyvän kauppatavan periaatteiden noudattamisesta. Yritys voi pyytää lautakunnalta myös ennakkolausuntoa.

Lautakunnalle voi kertoa epäterveistä kauppatavoista anonyymisti lähettämällä sähköpostia osoitteeseen ekka@chamber.fi.

Säilytä kesämökkisi arvo huolellisella ylläpidolla – lue asiantuntijan vinkit syyskunnostukseen20.9.2018 09:43Tiedote

Suomessa on yli 500 000 kesämökkiä. Iso osa mökeistä on yhteisomistuksessa, usein jakamattoman kuolinpesän kautta. Yhteisomistaminen luo toisaalta mahdollisuuksia, kun kunnossapitovastuu niin toteutuksen kuin kustannusten jakamisenkin kannalta jakautuu useammalle henkilölle. Jos tarvittavista korjauksista, mökin ylläpidosta ja kustannusten jakamisesta ei kuitenkaan päästä yhteisymmärrykseen, saattaa se alentaa yhteisomisteisen mökin arvoa roimastikin.

Kutsu: Keskuskauppakamarin Suuri Veropäivä 3.10.201818.9.2018 10:34Tiedote

Tervetuloa Keskuskauppakamarin uudistuneeseen Suureen Veropäivään! Tänä vuonna suuntaamme katseen yritysverotuksen tulevaisuuteen. Miten EU-direktiivit muuttavat yritysverotusta ja miten tulevaisuuden liiketoimintaa verotetaan? Muun muassa näihin kysymyksiin saamme vastaukset kotimaisilta ja ulkomaisilta huippupuhujilta. Tilaisuus alkaa valtiovarainministeri Petteri Orpon talous- ja veropoliittisella katsauksella. Päivän key note -puheenvuoron pitää Euroopan komission verotuksen ja tulliliiton pääosaston pääjohtaja Stephen Quest. Questin puheenvuoron teema on yritysverotuksen tulevaisuus EU:ssa. Päivän muita teemoja ovat veronkiertodirektiivin vaikutus kansalliseen sääntelyyn, kansainvälisten veroriitojen ennaltaehkäiseminen ja ratkaiseminen sekä sijoitustoiminnan verotuksen muuttuminen. Suuri Veropäivä on tänä vuonna entistä vuorovaikutteisempi. Osallistujien on mahdollista esittää puhujille kysymyksiä ja kommentteja, mikä eittämättä tuo lisäväriä tilaisuuteen. Tänä vuonna järjestämme