Leipomoyhtiö Vaasan taistelee ruokahävikkiä vastaan auttamalla tekemään leivästä olutta
Suomalaisessa elintarvikeketjussa haaskataan Luonnonvarakeskuksen tekemän selvityksen* mukaan vuosittain jopa 460 miljoonaa kiloa syömäkelpoista ruokaa. Suurin yksittäinen hävikkituotekategoria noin 20 % osuudella kaikesta kauppojen ylijäämäruoasta on leipä. Hävikin vähentämiseksi ja ongelmaan yleisen huomion kiinnittämiseksi on perustettu voittoa tavoittelematon From Waste to Taste ry, joka taistelee ilmastonmuutosta vastaan pelastamalla viikoittain tuhansia kiloja ruokaa, joka on vaarassa joutua hukkaan. Ylijäämäruoasta valmistetaan aterioita yhdistyksen omaan Loop-ravintolaan ja noin 80 % yhdistyksen kaupoilta ja muilta ruoka-alan toimijoilta noutamista raaka-aineista toimitetaan ruoka-aputoimijoille tai muuhun hyväntekeväisyyteen.
”Yksittäisistä artikkeleista jää eniten yli juuri leipää. Kuluttajat ovat tottuneet laajaan valikoimaan tuoretta leipää, joten hävikkiä syntyy väistämättä, sillä leivän kiertoaika on lyhyt. Päätimmekin etsiä ruoka-aputoimijoiden ja eläintilojen tarpeet ylittävälle leivälle uusia, suurta yleisöä puhuttelevia käyttömahdollisuuksia. Olut kuulosti syntyneistä ideoista kaikista kiehtovimmalta ja on hienoa, että saimme hankkeen taustavoimaksi Suomen suosituimman leivän leipojan”, taustoittaa From Waste to Taste ry:n hankepäällikkö Johanna Kohvakka Wasted-oluen syntyprosessia.
Leipomoyritys Vaasan Oy pitää yhteistyötä hävikkileipäoluen kanssa luonnollisena osana yhtiön toimenpiteitä leipähävikin pienentämiseksi.
”Hävikkileivästä pantavan oluen avulla voimme puhua ruokahävikin pienentämisestä perinteistä ympäristötiedostavaa yleisöä laajemmalle kohderyhmälle. Haluamme samalla muistuttaa myös kauppaa vastuullisuudesta omien tilaustensa osalta, sillä ylijäämäleivän arvo on useita miljoonia euroja vuodessa. Vähentämällä hävikkiä, säästyy ympäristön lisäksi kaikilta osapuolilta, eli teollisuudelta, kaupalta ja kuluttajilta myös selvää rahaa”, muistuttaa Vaasan kaupallinen johtaja Minna Cousins ja jatkaa: ”Paradoksaalista kyllä, Suomen leipäkaupalle on myös tyypillistä, että varsinkin juhlapyhien jälkeen leipä loppuu kaupan hyllystä. Oikeamääräiseen tilaamiseen tarvitaan huomattavasti nykyistä enemmän fokusta.”
Uusi olut, vanha keksintö
Hävikkileipäoluen valmistamiseksi From Waste to Taste ry sai apua ja osaamista olutkoulutuksiin erikoistuneelta Brewniverselta, joka tarttui mahdollisuuteen kokeilla oluen valmistamista sen perinteisimmällä menetelmällä, eli hävikkileivästä panemalla.
“Vaikka ajatus kuulostaa uudelta, se on kaikkea muuta. Me pääsemme hävikkileivän kanssa nyt konkreettisesti oluen alkujuurille, sillä ensimmäiset oluet ovat syntyneet 5 000 vuotta sitten, kun veteen joutunut leipä on lähtenyt spontaanisti käymään”, kertoo olutkoulutuksia järjestävän ja Wasted-oluen panemisesta vastaavan Brewniversen Juha Sinisalo ja jatkaa: ”Ensimmäiset hävikkileipäoluttestit on nyt tehty kotikonstein ja kokeilu osoittautui toimivaksi. Päätimme hakea tuotantoon apua joukkorahoituksella ja saimme määräaikaan mennessä kerrytettyä 107 rahoittajan voimin yhteensä 10.050 euroa. Nyt pääsemme panemaan seuraavat erät kotikattiloita suuremmissa tuotantotiloissa."
Hävikkiolutta paneva työryhmä odottaa innolla ensimmäisiä Vaasan Ruispalat -hävikkileivästä tehtyjä rukiisia Wasted-oluita.
”Vaikka Vaasan Ruispalat onkin Suomen suosituin leipä, jää sitäkin vääjäämättä yli. Siksi suosikkileivälle on vain kunniakas loppu päätyä Suomen ensimmäisen hävikkileipäoluen pääraaka-aineeksi”, lisää Cousins.
* Ruokahävikki suomalaisessa ruokaketjussa: Foodspill 2010-2012 -hankkeen loppuraportin perusteella kotitalouksien ja ravitsemispalveluiden ruokahävikkimääräksi arvioidaan yhteensä noin 200-250 miljoonaa kiloa turhaan tuotettua ruokaa. Henkilöä kohti laskettuna tämä tekee noin 35-45 kiloa vuodessa. Kun mukaan tarkasteluun otetaan myös kaupan ja elintarviketeollisuuden hävikki, saadaan Suomen ruokahävikkimääräksi yhteensä 335-460 miljoonaa kiloa eli 62-86 kiloa henkilöä kohti vuodessa.
Yhteyshenkilöt
Johanna Kohvakka, Hankepäällikkö, From Waste to Taste ry
+358 440 241 011, johanna@waste2taste.com
Minna Cousins, Kaupallinen johtaja, Vaasan Oy
+358 40 553 4949, minna.cousins@vaasan.com
Juha Sinisalo, Brewniverse
+358 40 50 90 770, juha@brewniverse.fi
Samuel Sorainen
+358 400 5798653
samuel.sorainen@wolfcom.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Wolfcom PR Boutique, Helsinki, Finland
Korkeavuorenkatu 1 B 11, 00140 Helsinki
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Wolfcom
Tapio Lehtisen Galiana WithSecure maaliin odoteltuaan loppusuoran tuulia ankkurissa25.4.2024 14:57:37 EEST | Tiedote
Tapio Lehtisen kipparoima Galiana WithSecure purjehti Ocean Globe Race -maailmanympäripurjehduksen maaliin Isle of Wightin Cowesiin myöhään keskiviikkoiltana. Kilpailun loppuosa oli suomalaisvenekunnalle erittäin vaikea, mutta perille saapui hymyilevä, onnellinen sekä silminnähden kaikkensa antanut joukkue.
Näyttelijä Peter Franzénille uusi rooli juoma-alalla25.4.2024 12:22:27 EEST | Tiedote
Vuosi sitten esitelty suomalainen Lingoncello-käsityölikööri panostaa kansainvälistymiseen näyttelijätähti Peter Franzénin avulla. Lingoncello kuuluu kansainvälisessä kasvussa olevaan cello-juomien kategoriaan, jonka tunnetuin edustaja on italialainen limoncello. Suomessa keksitty ja kotimaisista puolukoista valmistettu likööri haastaa markkinaa pohjoisen tyylikkyydellä, laadulla ja ainutlaatuisella maulla. Suomen kansainvälisesti menestyneimpiin kuuluva näyttelijä Peter Franzén tulee vauhdittamaan Lingoncellon koti- ja kansainvälistä kasvua liittymällä juoman innovoineen Mother’s Milk Beveragesin osakkaaksi. Yhtiö on kehittänyt myös kulttimainetta nauttivan Puolustuslaitos-juomaperheen.
Minor Hotels yhtenäistää yritysilmeensä, NH Hotel Groupin uudeksi nimeksi Minor Hotels Europe & Americas23.4.2024 09:00:41 EEST | Tiedote
Globaaliin Minor Hotels -konserniin kuuluva NH Hotel Groupin vuosikokous päätti, että yhtiö toimii jatkossa nimellä Minor Hotels Europe & Americas.
Keväisiä elämyksiä Virossa10.4.2024 13:00:41 EEST | Tiedote
Keväällä luonto herää eloon ja ensimmäiset auringonsäteet kutsuvat ulkoilmaan pitkän ja pimeän talven jälkeen. Muuttolinnut palaavat pohjoiseen etsimään kumppania ja pesäpaikkaa tositarkoituksella. Keväisin myös viherpeukaloa syyhyttää päästä työntämään sormensa multaan ja seuraamaan uuden kasvun ihmettä. Mutta ennen varsinaisen kevään tuloa Viron alavat suomaat käyvät läpi niin kutsutun viidennen vuodenajan, joka on täynnä luonnonihmeitä. Kokosimme vinkkejä ainutlaatuisiin luontoelämyksiin keväisessä Virossa.
Menevä sähköisti Tampereen taksimarkkinan Tesloilla ja 5€ kyydeillä4.4.2024 10:00:12 EEST | Tiedote
Kotimainen Menevä taksipalvelu aloitti toiminnan Tampereella ja toi kaupungin katukuvaan sähköautoista koostuvan taksilaivueen. 12 Teslan voimin Tampereella huhtikuun 4. aloittanut Suomen suurin taksialan yhtiö on uusi vaihtoehto vähäpäästöistä ja laadukasta kyytiä arvostavalle matkustajalle. Menevän voi helpoiten tilata sovelluksella, jossa Tampereen kyytien kiinteät hinnat alkavat viidestä eurosta ja ovat kiireisimpäänkin aikaan kaupungin keskustan alueen taksitolppia edullisempi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme