Leipomoyhtiö Vaasan taistelee ruokahävikkiä vastaan auttamalla tekemään leivästä olutta

Hävikkileivästä olutta paneva Wasted-hanke käynnistyy onnistuneen joukkorahoituksen voimin. Ilmastonmuutosta vastaan taistelevan oluthankkeen ovat käynnistäneet Suomen ensimmäisen hävikkiruokaravintolan perustanut From Waste to Taste ry ja oluttoimija Brewniverse. Leipomoyhtiö Vaasan Oy tukee hanketta ja haluaa kannustaa myös kauppoja, teollisuutta ja kuluttajia kiinnittämään huomiota leivän hävikin minimointiin.

Hävikkileipäolut ei ole uusi keksintö, sillä ensimmäiset oluet syntyivät 5 000 vuotta sitten, kun veteen on joutunut leipää ja se on lähtenyt spontaanisti käymään.

Suomalaisessa elintarvikeketjussa haaskataan Luonnonvarakeskuksen tekemän selvityksen* mukaan vuosittain jopa 460 miljoonaa kiloa syömäkelpoista ruokaa. Suurin yksittäinen hävikkituotekategoria noin 20 % osuudella kaikesta kauppojen ylijäämäruoasta on leipä. Hävikin vähentämiseksi ja ongelmaan yleisen huomion kiinnittämiseksi on perustettu voittoa tavoittelematon From Waste to Taste ry, joka taistelee ilmastonmuutosta vastaan pelastamalla viikoittain tuhansia kiloja ruokaa, joka on vaarassa joutua hukkaan. Ylijäämäruoasta valmistetaan aterioita yhdistyksen omaan Loop-ravintolaan ja noin 80 % yhdistyksen kaupoilta ja muilta ruoka-alan toimijoilta noutamista raaka-aineista toimitetaan ruoka-aputoimijoille tai muuhun hyväntekeväisyyteen.

”Yksittäisistä artikkeleista jää eniten yli juuri leipää. Kuluttajat ovat tottuneet laajaan valikoimaan tuoretta leipää, joten hävikkiä syntyy väistämättä, sillä leivän kiertoaika on lyhyt. Päätimmekin etsiä ruoka-aputoimijoiden ja eläintilojen tarpeet ylittävälle leivälle uusia, suurta yleisöä puhuttelevia käyttömahdollisuuksia. Olut kuulosti syntyneistä ideoista kaikista kiehtovimmalta ja on hienoa, että saimme hankkeen taustavoimaksi Suomen suosituimman leivän leipojan”, taustoittaa From Waste to Taste ry:n hankepäällikkö Johanna Kohvakka Wasted-oluen syntyprosessia.

Leipomoyritys Vaasan Oy pitää yhteistyötä hävikkileipäoluen kanssa luonnollisena osana yhtiön toimenpiteitä leipähävikin pienentämiseksi.

”Hävikkileivästä pantavan oluen avulla voimme puhua ruokahävikin pienentämisestä perinteistä ympäristötiedostavaa yleisöä laajemmalle kohderyhmälle. Haluamme samalla muistuttaa myös kauppaa vastuullisuudesta omien tilaustensa osalta, sillä ylijäämäleivän arvo on useita miljoonia euroja vuodessa. Vähentämällä hävikkiä, säästyy ympäristön lisäksi kaikilta osapuolilta, eli teollisuudelta, kaupalta ja kuluttajilta myös selvää rahaa”, muistuttaa Vaasan kaupallinen johtaja Minna Cousins ja jatkaa: ”Paradoksaalista kyllä, Suomen leipäkaupalle on myös tyypillistä, että varsinkin juhlapyhien jälkeen leipä loppuu kaupan hyllystä. Oikeamääräiseen tilaamiseen tarvitaan huomattavasti nykyistä enemmän fokusta.”

Uusi olut, vanha keksintö

Hävikkileipäoluen valmistamiseksi From Waste to Taste ry sai apua ja osaamista olutkoulutuksiin erikoistuneelta Brewniverselta, joka tarttui mahdollisuuteen kokeilla oluen valmistamista sen perinteisimmällä menetelmällä, eli hävikkileivästä panemalla.

“Vaikka ajatus kuulostaa uudelta, se on kaikkea muuta. Me pääsemme hävikkileivän kanssa nyt konkreettisesti oluen alkujuurille, sillä ensimmäiset oluet ovat syntyneet 5 000 vuotta sitten, kun veteen joutunut leipä on lähtenyt spontaanisti käymään”, kertoo olutkoulutuksia järjestävän ja Wasted-oluen panemisesta vastaavan Brewniversen Juha Sinisalo ja jatkaa: ”Ensimmäiset hävikkileipäoluttestit on nyt tehty kotikonstein ja kokeilu osoittautui toimivaksi. Päätimme hakea tuotantoon apua joukkorahoituksella ja saimme määräaikaan mennessä kerrytettyä 107 rahoittajan voimin yhteensä 10.050 euroa. Nyt pääsemme panemaan seuraavat erät kotikattiloita suuremmissa tuotantotiloissa."

Hävikkiolutta paneva työryhmä odottaa innolla ensimmäisiä Vaasan Ruispalat -hävikkileivästä tehtyjä rukiisia Wasted-oluita.

”Vaikka Vaasan Ruispalat onkin Suomen suosituin leipä, jää sitäkin vääjäämättä yli. Siksi suosikkileivälle on vain kunniakas loppu päätyä Suomen ensimmäisen hävikkileipäoluen pääraaka-aineeksi”, lisää Cousins.

* Ruokahävikki suomalaisessa ruokaketjussa: Foodspill 2010-2012 -hankkeen loppuraportin perusteella  kotitalouksien ja ravitsemispalveluiden ruokahävikkimääräksi arvioidaan yhteensä noin 200-250 miljoonaa kiloa turhaan tuotettua ruokaa. Henkilöä kohti laskettuna tämä tekee noin 35-45 kiloa vuodessa. Kun mukaan tarkasteluun otetaan myös kaupan ja elintarviketeollisuuden hävikki, saadaan Suomen ruokahävikkimääräksi yhteensä 335-460 miljoonaa kiloa eli 62-86 kiloa henkilöä kohti vuodessa.

Johanna Kohvakka, Hankepäällikkö, From Waste to Taste ry
+358 440 241 011, johanna@waste2taste.com

Minna Cousins, Kaupallinen johtaja, Vaasan Oy
+358 40 553 4949, minna.cousins@vaasan.com

Juha Sinisalo, Brewniverse
+358 40 50 90 770, juha@brewniverse.fi

Samuel Sorainen
samuel.sorainen@wolfcom.fi

Vaasan Ruispalat on Suomen suosituin leipä joten jos sitä jää yli, on vain kunniakasta, että siitä pannaan Suomen ensimmäistä hävikkileipäolutta.

Universal Music vahvisti asemaansa Suomen suurimpana musiikkialan yhtiönä19.4.2018 10:30Tiedote

Universal Music on vankistanut asemaansa Suomen suurimpana musiikkialan yhtiönä lähes 33 % markkinaosuudella kokonaismarkkinasta ja 35 % osuudella digitaalisesta markkinasta. Samalla kun fyysisten tallenteiden myynti jatkoi laskuaan neljänneksellä ja myös musiikin download, eli lataukset harvenivat 3 prosenttiin kokonaismarkkinan arvosta, kasvoi äänitemusiikin kokonaiskulutus vuonna 2017 ennätykselliset 8 %. Digitaalisten palveluiden kautta saatava musiikkialan tulo kasvoi yli 20 % ja suoratoisto muodostaakin jo 80 % koko suomalaisen äänitealan arvosta. Universal Music ennustaa suoratoiston vauhdittavan musiikin kulutusta kiihtyvällä tahdilla ja musiikin kulta-aikojen olevan vasta edessä.

MTV Uutisten Merja Ylä-Anttila siirtyy YLE:n toimitusjohtajaksi17.4.2018 09:59Tiedote

Yli 30-vuotisen menestyksekkään uran MTV:n uutistoiminnassa tehnyt vastaava päätoimittaja ja Mediahub Oy:n toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila on valittu Yleisradion toimitusjohtajaksi 1. syyskuuta 2018 alkaen. MTV Uutisten vt. päätoimittajaksi ja Mediahub Oy:n vt. toimitusjohtajaksi on nimitetty uutistuotantojohtaja Tomi Einonen. Ylä-Anttila jatkaa MTV:n palveluksessa elokuun loppuun saakka, tukien siirtymäkauden ajan Einosta uusissa tehtävissään.

Vuoden Keittiöteko taas haussa28.3.2018 09:30Tiedote

Ammattikeittiöiden toiminnan kehittämiseen ja ruokailijoiden ateriointielämyksen parantamiseen kannustava Vuoden Keittiöteko -kilpailu käynnistyi kolmannen kerran. Kilpailussa etsitään suomalaista keittiötekoa tai -tiimiä, joka luo ravintolaan uusia toimintamalleja, teknologiaa tai palveluita, joilla tuotetaan niin ruoan tekijöille, kuin aterian nauttijoillekin uudenlaista, ennakkoluulotontakin lisäarvoa. Suomalaisen foodtech-yhtiö Fredmanin jakama Vuoden Keittiöteko -palkinnon tarkoitus on kannustaa ravintola- ja suurkeittiöalan toimijoita uudistamaan vanhoja, toimimattomiksi havaittuja toimintamallejaan ja tehostamaan niin ravintolan kuin koko Suomen yhteisten varojen käyttöä mausta ja laadusta tinkimättä.

Virolainen muotitalo Baltika tuo suosikkimerkkinsä Montonin Suomeen28.3.2018 07:44Tiedote

Baltian suurin muotitalo, virolainen Baltika Group aloittaa asiakaskuntansa palvelun myös Suomessa. Ensimmäisenä askeleena ovat Monton-brändimyymälät, joissa esitellään selkeästä suunnittelustaan ja korkeasta laadustaan tunnetun Viron suosituimman, erityisesti naisten muotiin erikoistuneen sarjan valikoimia. Monton Iso-Omena avattiin helmikuussa Espoossa ja seuraava myymälä avautuu Helsingin keskustaan. Lisäksi Baltikan kaikki muotibrändit käsittävä andmorefashion.com-verkkokauppa on laajennettu palvelemaan myös suomalaisia asiakkaita.

Mikko Mollberg Naughty BRGR -ravintolaketjun uudeksi toimitusjohtajaksi21.3.2018 08:44Tiedote

Burger King ja Wayne’s Coffee -ketjut Suomeen lanseerannut Mikko Mollberg (46) on kutsuttu Naughty BRGR -ravintolaketjun toimitusjohtajaksi ja osakkaaksi. Naughty BRGR:n perustaja Akseli Herlevi perustelee rekrytointia yhtiön voimakkaalla kasvulla ja kansainvälistymissuunnitelmilla. Naughty BRGR Oy:n nykyinen toimitusjohtaja ja osakas Tomi Ruuskanen siirtyy yhtiön päätoimiseksi hallituksen puheenjohtajaksi.

Burgerimies Herlevi laajentaa Naughty BRGR -ravintolaketjunsa Jyväskylään1.3.2018 13:56Tiedote

Suomen ensimmäinen Top Chef ja Subin uuden Burgerimies-TV-sarjan tähti, keittiömestari Akseli Herlevi laajentaa Naughty BRGR-hampurilaisravintoketjunsa Jyväskylään. Burgereihin viime vuosina erikoistunut Herlevi haluaa tarjota Jyväskylän kävelykeskustan keskeisimmälle liikepaikalle avautuvassa ravintolassaan perinteikkään opiskelijakaupungin hinta-laatu -suhteeltaan parhaan burgerielämyksen. Kolmikulmaan avautuva Naughty BRGR Jyväskylä tulee käsittämään myös kaupungin suurimman, täysin anniskeluoikeuksin varustetun aurinkoterassin ruokailumahdollisuuksineen.