Leipomoyhtiö Vaasan taistelee ruokahävikkiä vastaan auttamalla tekemään leivästä olutta

Jaa
Hävikkileivästä olutta paneva Wasted-hanke käynnistyy onnistuneen joukkorahoituksen voimin. Ilmastonmuutosta vastaan taistelevan oluthankkeen ovat käynnistäneet Suomen ensimmäisen hävikkiruokaravintolan perustanut From Waste to Taste ry ja oluttoimija Brewniverse. Leipomoyhtiö Vaasan Oy tukee hanketta ja haluaa kannustaa myös kauppoja, teollisuutta ja kuluttajia kiinnittämään huomiota leivän hävikin minimointiin.
Hävikkileipäolut ei ole uusi keksintö, sillä ensimmäiset oluet syntyivät 5 000 vuotta sitten, kun veteen on joutunut leipää ja se on lähtenyt spontaanisti käymään.
Hävikkileipäolut ei ole uusi keksintö, sillä ensimmäiset oluet syntyivät 5 000 vuotta sitten, kun veteen on joutunut leipää ja se on lähtenyt spontaanisti käymään.

Suomalaisessa elintarvikeketjussa haaskataan Luonnonvarakeskuksen tekemän selvityksen* mukaan vuosittain jopa 460 miljoonaa kiloa syömäkelpoista ruokaa. Suurin yksittäinen hävikkituotekategoria noin 20 % osuudella kaikesta kauppojen ylijäämäruoasta on leipä. Hävikin vähentämiseksi ja ongelmaan yleisen huomion kiinnittämiseksi on perustettu voittoa tavoittelematon From Waste to Taste ry, joka taistelee ilmastonmuutosta vastaan pelastamalla viikoittain tuhansia kiloja ruokaa, joka on vaarassa joutua hukkaan. Ylijäämäruoasta valmistetaan aterioita yhdistyksen omaan Loop-ravintolaan ja noin 80 % yhdistyksen kaupoilta ja muilta ruoka-alan toimijoilta noutamista raaka-aineista toimitetaan ruoka-aputoimijoille tai muuhun hyväntekeväisyyteen.

”Yksittäisistä artikkeleista jää eniten yli juuri leipää. Kuluttajat ovat tottuneet laajaan valikoimaan tuoretta leipää, joten hävikkiä syntyy väistämättä, sillä leivän kiertoaika on lyhyt. Päätimmekin etsiä ruoka-aputoimijoiden ja eläintilojen tarpeet ylittävälle leivälle uusia, suurta yleisöä puhuttelevia käyttömahdollisuuksia. Olut kuulosti syntyneistä ideoista kaikista kiehtovimmalta ja on hienoa, että saimme hankkeen taustavoimaksi Suomen suosituimman leivän leipojan”, taustoittaa From Waste to Taste ry:n hankepäällikkö Johanna Kohvakka Wasted-oluen syntyprosessia.

Leipomoyritys Vaasan Oy pitää yhteistyötä hävikkileipäoluen kanssa luonnollisena osana yhtiön toimenpiteitä leipähävikin pienentämiseksi.

”Hävikkileivästä pantavan oluen avulla voimme puhua ruokahävikin pienentämisestä perinteistä ympäristötiedostavaa yleisöä laajemmalle kohderyhmälle. Haluamme samalla muistuttaa myös kauppaa vastuullisuudesta omien tilaustensa osalta, sillä ylijäämäleivän arvo on useita miljoonia euroja vuodessa. Vähentämällä hävikkiä, säästyy ympäristön lisäksi kaikilta osapuolilta, eli teollisuudelta, kaupalta ja kuluttajilta myös selvää rahaa”, muistuttaa Vaasan kaupallinen johtaja Minna Cousins ja jatkaa: ”Paradoksaalista kyllä, Suomen leipäkaupalle on myös tyypillistä, että varsinkin juhlapyhien jälkeen leipä loppuu kaupan hyllystä. Oikeamääräiseen tilaamiseen tarvitaan huomattavasti nykyistä enemmän fokusta.”

Uusi olut, vanha keksintö

Hävikkileipäoluen valmistamiseksi From Waste to Taste ry sai apua ja osaamista olutkoulutuksiin erikoistuneelta Brewniverselta, joka tarttui mahdollisuuteen kokeilla oluen valmistamista sen perinteisimmällä menetelmällä, eli hävikkileivästä panemalla.

“Vaikka ajatus kuulostaa uudelta, se on kaikkea muuta. Me pääsemme hävikkileivän kanssa nyt konkreettisesti oluen alkujuurille, sillä ensimmäiset oluet ovat syntyneet 5 000 vuotta sitten, kun veteen joutunut leipä on lähtenyt spontaanisti käymään”, kertoo olutkoulutuksia järjestävän ja Wasted-oluen panemisesta vastaavan Brewniversen Juha Sinisalo ja jatkaa: ”Ensimmäiset hävikkileipäoluttestit on nyt tehty kotikonstein ja kokeilu osoittautui toimivaksi. Päätimme hakea tuotantoon apua joukkorahoituksella ja saimme määräaikaan mennessä kerrytettyä 107 rahoittajan voimin yhteensä 10.050 euroa. Nyt pääsemme panemaan seuraavat erät kotikattiloita suuremmissa tuotantotiloissa."

Hävikkiolutta paneva työryhmä odottaa innolla ensimmäisiä Vaasan Ruispalat -hävikkileivästä tehtyjä rukiisia Wasted-oluita.

”Vaikka Vaasan Ruispalat onkin Suomen suosituin leipä, jää sitäkin vääjäämättä yli. Siksi suosikkileivälle on vain kunniakas loppu päätyä Suomen ensimmäisen hävikkileipäoluen pääraaka-aineeksi”, lisää Cousins.

* Ruokahävikki suomalaisessa ruokaketjussa: Foodspill 2010-2012 -hankkeen loppuraportin perusteella  kotitalouksien ja ravitsemispalveluiden ruokahävikkimääräksi arvioidaan yhteensä noin 200-250 miljoonaa kiloa turhaan tuotettua ruokaa. Henkilöä kohti laskettuna tämä tekee noin 35-45 kiloa vuodessa. Kun mukaan tarkasteluun otetaan myös kaupan ja elintarviketeollisuuden hävikki, saadaan Suomen ruokahävikkimääräksi yhteensä 335-460 miljoonaa kiloa eli 62-86 kiloa henkilöä kohti vuodessa.

Yhteyshenkilöt

Johanna Kohvakka, Hankepäällikkö, From Waste to Taste ry
+358 440 241 011, johanna@waste2taste.com


Minna Cousins, Kaupallinen johtaja, Vaasan Oy
+358 40 553 4949, minna.cousins@vaasan.com


Juha Sinisalo, Brewniverse
+358 40 50 90 770, juha@brewniverse.fi


Samuel Sorainen
+358 400 5798653
samuel.sorainen@wolfcom.fi

Kuvat

Hävikkileipäolut ei ole uusi keksintö, sillä ensimmäiset oluet syntyivät 5 000 vuotta sitten, kun veteen on joutunut leipää ja se on lähtenyt spontaanisti käymään.
Hävikkileipäolut ei ole uusi keksintö, sillä ensimmäiset oluet syntyivät 5 000 vuotta sitten, kun veteen on joutunut leipää ja se on lähtenyt spontaanisti käymään.
Lataa
Vaasan Ruispalat on Suomen suosituin leipä joten jos sitä jää yli, on vain kunniakasta, että siitä pannaan Suomen ensimmäistä hävikkileipäolutta.
Vaasan Ruispalat on Suomen suosituin leipä joten jos sitä jää yli, on vain kunniakasta, että siitä pannaan Suomen ensimmäistä hävikkileipäolutta.
Lataa
Hävikkileipäolut ei ole uusi keksintö, sillä ensimmäiset oluet syntyivät 5 000 vuotta sitten, kun veteen on joutunut leipää ja se on lähtenyt spontaanisti käymään.
Hävikkileipäolut ei ole uusi keksintö, sillä ensimmäiset oluet syntyivät 5 000 vuotta sitten, kun veteen on joutunut leipää ja se on lähtenyt spontaanisti käymään.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Wolfcom
Korkeavuorenkatu 1 B 11
00140 Helsinki

+358400579653http://www.wolfcom.fi/

Wolfcom PR Boutique, Helsinki, Finland

Korkeavuorenkatu 1 B 11, 00140 Helsinki

 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Wolfcom

Näyttelijä Peter Franzénille uusi rooli juoma-alalla25.4.2024 12:22:27 EEST | Tiedote

Vuosi sitten esitelty suomalainen Lingoncello-käsityölikööri panostaa kansainvälistymiseen näyttelijätähti Peter Franzénin avulla. Lingoncello kuuluu kansainvälisessä kasvussa olevaan cello-juomien kategoriaan, jonka tunnetuin edustaja on italialainen limoncello. Suomessa keksitty ja kotimaisista puolukoista valmistettu likööri haastaa markkinaa pohjoisen tyylikkyydellä, laadulla ja ainutlaatuisella maulla. Suomen kansainvälisesti menestyneimpiin kuuluva näyttelijä Peter Franzén tulee vauhdittamaan Lingoncellon koti- ja kansainvälistä kasvua liittymällä juoman innovoineen Mother’s Milk Beveragesin osakkaaksi. Yhtiö on kehittänyt myös kulttimainetta nauttivan Puolustuslaitos-juomaperheen.

Keväisiä elämyksiä Virossa10.4.2024 13:00:41 EEST | Tiedote

Keväällä luonto herää eloon ja ensimmäiset auringonsäteet kutsuvat ulkoilmaan pitkän ja pimeän talven jälkeen. Muuttolinnut palaavat pohjoiseen etsimään kumppania ja pesäpaikkaa tositarkoituksella. Keväisin myös viherpeukaloa syyhyttää päästä työntämään sormensa multaan ja seuraamaan uuden kasvun ihmettä. Mutta ennen varsinaisen kevään tuloa Viron alavat suomaat käyvät läpi niin kutsutun viidennen vuodenajan, joka on täynnä luonnonihmeitä. Kokosimme vinkkejä ainutlaatuisiin luontoelämyksiin keväisessä Virossa.

Menevä sähköisti Tampereen taksimarkkinan Tesloilla ja 5€ kyydeillä4.4.2024 10:00:12 EEST | Tiedote

Kotimainen Menevä taksipalvelu aloitti toiminnan Tampereella ja toi kaupungin katukuvaan sähköautoista koostuvan taksilaivueen. 12 Teslan voimin Tampereella huhtikuun 4. aloittanut Suomen suurin taksialan yhtiö on uusi vaihtoehto vähäpäästöistä ja laadukasta kyytiä arvostavalle matkustajalle. Menevän voi helpoiten tilata sovelluksella, jossa Tampereen kyytien kiinteät hinnat alkavat viidestä eurosta ja ovat kiireisimpäänkin aikaan kaupungin keskustan alueen taksitolppia edullisempi.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye