Lenovon kannattavuus hyvällä tasolla nopeiden muutosten vuonna

Lenovo Group (HKSE: 992) (ADR: LNVGY) julkisti tänään koko vuoden tuloksensa, jonka mukaan konsernin liikevaihto oli 62 miljardia Yhdysvaltain dollaria ja nettotulos 1,6 miljardia Yhdysvaltain dollaria eli 1,9 miljardia Yhdysvaltain dollaria muiden kuin Hongkongin tilinpäätösstandardien (HKFRS) [1] perusteella. Kannattavuus oli vakaa, sillä bruttomarginaali ja käyttökate olivat molemmat 18 vuoden kärkitasoa ja nettokate pysyi ennallaan edellisvuoteen verrattuna. Vaikka konsernin liikevaihtoon vaikutti laitemarkkinoiden heikkeneminen, muiden kuin pc-liiketoimintojen liikevaihto nousi tilikauden korkeimmalle tasolle eli lähes 40 prosenttiin, mikä johtui Lenovon monipuolisten kasvumoottoreiden, Solutions and Services Groupin (SSG) ja Infrastructure Solutions Groupin (ISG) liikevaihdon kasvusta ennätykselliseen 6,7 miljardiin Yhdysvaltain dollariin ja 9,8 miljardiin Yhdysvaltain dollariin, jotka kasvoivat 22 prosenttia (SSG) ja 37 prosenttia (ISG) edellisvuoteen verrattuna.

Toimialan ja maailmanlaajuisen epävarmuuden sävyttämän vuoden jälkeen Lenovo näkee myönteisiä merkkejä markkinoiden vakautumisesta. Konserni odottaa, että pc- ja älylaitemarkkinat palaavat vuotuiseen kasvuun vuoden 2023 jälkipuoliskolla, ja että it-palvelumarkkinat palaavat suhteellisen nopean kasvun uralle. Yhdessä nämä vievät it-markkinaa vuonna 2023 takaisin maltilliseen kasvuun. Keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä digitaalinen ja älykäs transformaatio kiihtyy edelleen, minkä ansiosta pilvi- ja laskentainfrastruktuurissa on suurta kasvupotentiaalia.

Lenovon käteisvarat ovat edelleen vahvat, ja sen käteisvarojen muuntosykli on parantunut entisestään. Terveen maksuvalmiuden ansiosta konserni on jatkanut investointeja tutkimus- ja kehitystyöhön uuden it:n (päätelaite, reunalaskenta, pilvipalvelut, verkko ja älykkyys) ympärillä rakentaakseen tulevaa ydinosaamistaan. Viime vuoden aikana Lenovo lisäsi koko vuoden t&k-investointejaan 2,2 miljardiin Yhdysvaltain dollariin, mikä on 6 % enemmän kuin edellisvuonna.

Tilivuoden viimeisellä neljänneksellä konserni kirjasi 249 miljoonan Yhdysvaltain dollarin kertaluonteiset uudelleenjärjestely- ja muut kulut, joiden avulla saavutetaan noin 850 miljoonan Yhdysvaltain dollarin vuotuiset säästöt konsernin juoksevissa kuluissa. Tämä luo vankan perustan konsernin toiminnalle haastavilla markkinoilla ja antaa valmiudet tulevaan kasvuun.

Lenovon hallitus päätti lopulliseksi osingoksi 3,8 Yhdysvaltain senttiä eli 30,0 HK-senttiä osakkeelta 31. maaliskuuta 2023 päättyneeltä tilikaudelta.

"Lenovon kannattavuus pysyi vakaana viime tilikaudella, jolloin monipuoliset kasvumoottorimme saavuttivat yhä uusia virstanpylväitä. Ne edistävät palveluvetoisuutta, ja muiden kuin pc-liiketoimintojemme liikevaihtojakauma kasvoi lähes 40 prosenttiin. Selkeä strategiamme toimii, ja toimintamme on kestävää jopa globaalien epävarmuustekijöiden vallitessa. Jatkamme investointeja tutkimus- ja kehitystoimintaan ja näin voimme tarttua tuleviin kasvumahdollisuuksiin. Olemme siis hyvin valmistautuneita jatkossa", sanoo Lenovon toimitusjohtaja Yuanqing Yang.

Solutions and Services Group (SSG): korkea marginaali, vahvaa kasvua

Mahdollisuudet:

DaaS (Devices as a Service)- ja pilviratkaisujen odotetaan kasvavan kaksinumeroisella CAGR:llä vuoteen 2025 mennessä. Ratkaisuihin ja palveluihin kohdistuvat menot pysyvät vahvoina erityisesti koulutuksessa, älykkäässä vähittäiskaupassa, älykaupunkien saralla ja teollisuudessa.

Tilikauden 22/23tulos:

SSG on edelleen konsernin kasvumoottori ja merkittävä tuloksentekijä. Liikevaihto saavutti kaikkien aikojen ennätyksen ja kasvoi 22 % edellisvuodesta 6,7 miljardiin Yhdysvaltain dollariin, ja liikevoittomarginaali oli korkea, 21 %. Kasvu oli kaksinumeroista kaikilla segmenteillä, ja muiden kuin laitteistokeskeisten ratkaisujen ja palvelujen osuus SSG:n liikevaihdosta on nyt yli puolet.

Kestävää kasvua:

SSG investoi edelleen skaalautuvien ja toistettavien horisontaalisten ratkaisujen tai rakennuspalikoiden kehittämiseen, joita voidaan käyttää millä tahansa toimialalla Lenovon IP:tä (Intellectual Property) hyödyntäen.

Lisäksi SSG rikastutti digitaalisen työpaikan ratkaisujen ja TruScale-hybridipilviratkaisujen valikoimaa.

SSG skaalasi TruScale for SAP:n Private Edition Customer Data Centerillä (PE CDC) ja laajensi yksinoikeuskumppanuutta tarjotakseen teknistä hallinnoitua palvelua SAP PE CDC -asiakkaille Kiinassa.

Infrastructure Solutions Group (ISG): ennätyksellinen liikevaihto ja tulos

Mahdollisuudet:

ISG hyötyy edelleen meneillään olevasta ict-infrastruktuurin uudistamisesta. Vuoteen 2025 mennessä pelkästään palvelinmarkkinoiden odotetaan ylittävän 132 miljardia Yhdysvaltain dollaria, tallennuksen 36 miljardia Yhdysvaltain dollaria ja reunainfrastruktuurin 37 miljardia USD.

Tilikauden 22/23 tulos:

ISG saavutti historiallisen tuloksen ja oli kannattava ja voimakkaasti kasvava moottori. Liikevaihto kasvoi lähes 10 miljardiin Yhdysvaltain dollariin eli 37 prosenttia edellisvuodesta, ja liikevoitto oli ennätykselliset 98 miljoonaa USD. Palvelinliiketoiminnan liikevaihto kasvoi lähes 30 % edellisvuodesta, mikä teki Lenovosta maailman kolmanneksi suurimman palvelintoimittajan.

Myös tallennustilan liikevaihto oli ennätyksellisen suuri, ja se kolminkertaistui edellisen tilikauden tulokseen verrattuna. Lenovo nousi maailmassa kahdeksannelta sijalta viidenneksi. Ohjelmistotulot kasvoivat 25 prosenttia edellisvuodesta, mikä on toinen ennätys.

Kestävää kasvua:

ISG parantaa edelleen koko palvelupinon kattavia valmiuksiaan, jotka kattavat sekä pilvipalveluntarjoajien että yritysten ja pk-yritysten segmentit.

Samaan aikaan ISG investoi tekoälyn (AI) mahdollistamiin infrastruktuuri-innovaatioihin, kuten tekoälyllä toimivaan reunalaskentaan ja hybridipilveen. Valmistusta ja kustannuskilpailukykyä on vahvistettu avaamalla tehdas Unkarin Budapestiin.

Intelligent Devices Group (IDG): johtava markkina-asema ja kannattavuus

Mahdollisuudet:

Liiketoimintaan vaikutti usean vuosineljänneksen kestänyt laitemarkkinoiden heikkous, joka johtui kanavavaraston purkamisesta. Koska tietokoneet ovat digiajassa olennainen väline tuottavuuden kasvussa, Lenovo ennakoi, että pc-markkinat palaavat kasvu-uralle vuoden 2023 toisella puoliskolla. Digitalisaatiotrendi ja hybridityömallit ajavat edelleen älykkäiden ratkaisujen tasaista kasvua.

Tilikauden 22/23 tulos:

IDG:n liikevaihto laski edellisvuodesta 49,4 miljardiin Yhdysvaltain dollariin, mutta säilytti menestyksekkäästi ykkösaseman pc-markkinoilla 23,2 %:n markkinaosuudella maailmanlaajuisesti ja kannattavuus säilyi alalla johtavana 7,3 prosentissa. Premium-tuotteista saatujen tulojen osuus kasvoi lähes 30 prosenttiin. Älypuhelinliiketoiminta on ollut kannattavaa kolmena peräkkäisenä vuotena, ja se on saavuttanut markkinoita parempaa liikevaihdon kasvua useimmilla markkinoilla.

Kestävää kasvua:

IDG aikoo hallita kuluja tarkasti ja terävöittää edelleen operatiivista huippuosaamistaan. Se jatkaa investointeja teknologiainnovaatioihin keskittyen premium-tuotteisiin ja vastaaviin sekä keskittyä samalla älykkäisiin tilaratkaisuihin hybridityöelämää varten.

Viimeisen kvartaalin tulos

Tilikauden viimeinen neljännes oli vuoden haastavin, kun otetaan huomioon sekä pc-markkinoiden että maailmantalouden aiheuttamat paineet. Lenovo päätti neljänneksen 12,6 miljardin Yhdysvaltain dollarin liikevaihdolla, joka laski 24 % edellisvuodesta. IDG:n liikevaihto laski 33 % edellisvuodesta, kun taas SSG:n ja ISG:n kasvumoottoreiden vahva vauhti auttoi kompensoimaan laitemarkkinoiden heikkenemistä.

SSG:n liikevaihto kasvoi 18 % edellisvuodesta ja oli 1,6 miljardia USD, ja ISG:n liikevaihto kasvoi 56 % ja oli 2,2 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Muiden kuin pc-tietokoneiden liikevaihtojakauma saavutti vuosineljänneksen aikana historiallisen korkean 43 prosentin osuuden, joka on 12 prosenttiyksikköä enemmän kuin edellisvuonna.

Viimeisen kvartaalin operatiiviset kohokohdat

Kansainvälinen luottoluokituslaitos MSCI nosti äskettäin Lenovon ESG-luokituksen AAA-luokkaan, joka on korkein mahdollinen. Lisäksi EcoVadis myönsi Lenovolle tunnustuksen erinomaisuudesta vastuullisissa hankinnoissa seitsemännessä vuosittaisessa Sustainable Procurement Leadership Awards -kilpailussaan. Forbes tunnusti yrityksen hiljattain myös yhdeksi parhaista työnantajista diversiteetin näkökulmasta. He arvioivat yrityksiä suorien ja epäsuorien suositusten ja keskeisten suorituskykyindikaattoreiden tutkimuksen perusteella.

Alkuperäinen englanninkielinen tiedotehttps://news.lenovo.com/pressroom/press-releases/fy-2022-23/

Lisätietoja tilivuoden saavutuksista ja virstanpylväistähttps://news.lenovo.com/fy2022-23-key-achievements-and-milestones-infographic/

[1] non-HKFRS measure was adjusted by excluding net fair value changes on financial assets at fair value through profit or loss, amortization of intangible assets resulting from mergers and acquisitions, mergers and acquisitions related charges; restructuring and other charges; and the corresponding income tax effects, if any.

Lenovo Groupin (HKSE: 992) (ADR: LNVGY) liikevaihto tilivuonna 22/23 oli 62 miljardia Yhdysvaltain dollaria, ja yritys on Fortune Global 500 -listan sijalla 171. Lenovo työllistää 75 000 ihmistä ympäri maailmaa ja palvelee miljoonia asiakkaita päivittäin 180 markkina-alueella. Lenovon visio on tarjota älykkäämpää teknologiaa kaikille, ja se on jatkanut menestystään maailman johtavana pc-palveluntarjoajana laajentamalla toimintojaan infrastruktuuriin, mobiililaitteisiin sekä älykkäisiin ratkaisuihin ja palveluihin. Tämä muutos yhdessä Lenovon innovaatioiden kanssa rakentaa osallistavampaa, luotettavampaa ja kestävämpää digitaalista yhteiskuntaa kaikille. Lisätietoja Lenovosta: https://www.lenovo.com/fi/fi/. Uutiset ja tiedotteet löydät StoryHubista.