Leppävirran paloaseman Rinki-ekopiste siirtyy uuteen paikkaan

Leppävirran paloaseman (Koulutie 1) Rinki-ekopiste siirtyy lähellä sijaitsevan K-Supermarket Leppävirran (Leppävirrantie 26) yhteyteen. Kartonkipakkausten keräyksessä käytetty puristin on jo siirretty siirretty uuteen paikkaan, muut keräyssäiliöt toimitetaan pisteelle torstaina.

Leppävirran Rinki-ekopisteessä kartonkipakkauksia kerätään tehokkaalla puristimella.

Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy kerää pisteellä kartonki-, lasi- ja muovipakkauksia sekä pienmetallia. Lisäksi pisteellä on säiliöt paperin ja vaatteiden keräystä varten.

Pisteellä olevaan kartonkipuristimeen saadaan talteen jopa noin 40-50 kertaa enemmän jätettä kuin tavalliseen säiliöön.

- Pakkausten keräyksessä puristin on ekotehokas keräysväline. Puristimessa on enemmän tilaa, pisteet pysyvät siistimpänä ja harvempien tyhjennysvälien ansiosta myös kuljetuspäästöt pienevät, kertoo Ringin aluepäällikkö Jari Koivunen.

Kotitaloudet voivat tuoda Rinki-ekopisteeseen Ringin valtakunnallisten ohjeiden mukaan lajiteltua pakkausjätettä. Ohjeet on julkaistu osoitteessa Rinkiin.fi/lajitteluohjeet. Ne ovat myös keräyssäiliöihin kiinnitetyissä tarroissa.

Vaaralliset aineet tai niiden jäämiä sisältävät pakkaukset (esim. öljykanisterit) eivät kuulu pakkausjätteen keräykseen. Samoin muut kuin pakkausjätteet, kuten huonekalut, on vietävä kunnan ohjeistamaan paikkaan.

Pakkaukset on hyvä litistää mahdollisuuksien mukaan. Esimerkiksi pahvilaatikot vievät paljon tilaa keräyssäiliössä, jos niitä ei litistetä. Silloin myös keräyssäiliöt täyttyvät hyvin nopeasti. Mitä tiiviimmin pakkaukset ovat säiliössä, sitä enemmän niitä sinne mahtuu. Näin voidaan kuljettaa enemmän pakkauksia kerralla, eikä kuljeteta ”ilmaa”. Kuljetuksia myös tarvitaan harvemmin, mikä on ympäristölle hyvä asia.

Roskaaminen vähentää kaikkien viihtyvyyttä ja asiattomien sotkujen siivoaminen on myös kallista. Paikallisten asukkaiden palaute pisteiden toiminnasta on tärkeää Ringille, jotta pisteet pysyvät siisteinä.

Ilmoitathan heti, jos pakkausjätteen keräyssäiliö on täynnä. Ethän jätä jätteitä maahan, sillä muut pisteellä kävijät seuraavat esimerkkiäsi ja alue roskaantuu nopeasti.

Palautetta voi antaa Ringin maksuttomaan asiakaspalveluun numeroon 0800 133 888 (ark. 7–21 ja la 9–18) ja sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu@rinkiin.fi. Palautetta voi antaa myös verkossa osoitteessa Rinkiin.fi/ekopistepalaute.

Puristimen käyttö on helppoa: Palautettuasi pakkaukset paina vain vihreää nappia. Siinä kaikki!

Aluepäällikkö Jari Koivunen
puh. 050 441 7285, jari.koivunen@rinkiin.fi

Sopimusasiamies Taneli Lumiaro
puh. 045 663 4343, taneli.lumiaro@rinkiin.fi

Jyväskylän Urheilutien Rinki-ekopisteen toiminta siirtyy läheisen kaupan pisteelle2.12.2019 13:26:54 EETTiedote

Jyväskylässä, osoitteessa Urheilutie 37, sijaitsevan Rinki-ekopisteen toiminta siirtyy viikolla 50 läheisen S-market Vaajalan (Asematie 1) pisteelle. Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy kerää marketin pisteellä kartonki-, lasi- ja metallipakkauksia, nyt paikkaan keskitetään Urheilutiellä ollut muovipakkausten keräys. Myös paperin ja vaatteiden keräys keskitetään kaupan pisteelle.

Rinki selvitti lasin kierrätyksen hyödyt: lasipakkausten lajittelu on ilmastoteko18.11.2019 09:30:36 EETTiedote

Lasipakkausten lajittelu on pieni teko, jolla on suuri merkitys ilmastolle. Jokainen kilo lajiteltuja pantittomia lasipakkauksia säästää noin 0,5 kiloa kasvihuonekaasupäästöjä verrattuna sekajätteeseen päätyvään lasiin. Kukin suomalainen lajitteli keskimäärin 4 kiloa pantittomia lasipakkauksia vuonna 2018. Parhaimmat lasin lajittelijat ovat Salon, Savonlinnan ja Rovaniemen seudulla, Keski-Suomessa on vielä kirittävää.