Liberialaisella järjestöllä on monta isäntää
Onali tutki National Adult Education Association of Liberia -järjestöä, joka edistää aikuislukutaitoa Liberiassa, missä sisällissotien perintönä etenkin naisten koulunkäynti on jäänyt väliin. Järjestön lukupiireissä harjoitellaan perusluku- ja kirjoitustaitoa ja opitaan ottamaan osaa oman yhteisön kehittämiseen. Väittelijä keräsi haastattelu- ja havainnointiaineistoa järjestöstä ja sen eri sidosryhmistä kolmen kenttämatkan aikana.
Järjestön tärkeimmät sidosryhmät olivat opetusministeriö, kansainväliset avunantajat ja paikalliset yhteisöt, joiden odotukset olivat ajoittain ristiriitaisia. Kaikki toimijat odottivat kuitenkin järjestön toimivan lakien mukaan, olevan tehokas hanketoteuttaja sekä välittäjä avunantajien ja yhteisöjen välillä.
Paikallisiin tilanteisiin sopivat työtavat ja niiden tuomat tulokset vakuuttivat sekä viranomaiset että avunantajat. Erilaisten verkostojen jäsenyys, politiikkaprosesseihin osallistuminen ja taloudellisen pohjan laajentaminen vahvistivat järjestön riippumattomuutta.
Tärkeintä oli kuitenkin tukea eri sidosryhmiä niihin itseensä kohdistuvien odotusten täyttämisessä. Esimerkiksi avunantajat tarvitsevat seurantatietoa ja tuloksia yhteisöistä voidakseen perustella omaa rahankäyttöään ja toimintaansa omille rahoittajilleen.
Globaalin etelän ja pohjoisen toimijat voivat käyttää tutkimuksen tuottamaa ymmärrystä pohtiessaan omaa rooliaan kehitysyhteistyössä.
Kysymyksessä on ensimmäinen kehitystutkimuksen väitöskirja Jyväskylän yliopistossa, ja se on osa Kansalaisyhteiskunta, kansalaisuus ja kehitys -tutkimusryhmän toimintaa.
VTM, KTM Anja Onalin kehitystutkimuksen väitöskirjakäsikirjoituksen "Serving many masters: Liberian non-governmental organization managing multiple legitimacy audiences" tarkastustilaisuus pidetään 27.10.2021 alkaen klo 12. Vastaväittäjänä toimii Reader in Development Management and Policy, PhD Farhad Hossain (University of Manchester) ja kustoksena apulaisprofessori, dosentti, FT Tiina Kontinen (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on englanti.
Yleisö voi seurata tilaisuutta verkosta, osoite on https://r.jyu.fi/dissertation-onali-271021.
Kustoksen puhelinnumero, johon yleisö voi tilaisuuden lopussa esittää mahdolliset kysymyksensä, on 040 485 6718.
Julkaisu on luettavissa: URN:ISBN:978-951-39-8889-0
Lisätietoja
Anja Onali, anja.k.onali@student.jyu.fi
Kansalaisyhteiskunta, kansalaisuus ja kehitys -tutkimusryhmä
https://www.jyu.fi/hytk/fi/laitokset/yfi/en/research/projects/research-groups/citde
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anitta KananenViestinnän asiantuntija
Puh:+358 40 8461395anitta.kananen@jyu.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Tutkimus: Varhaiskasvatuksen opettajilla ja kielivähemmistöön kuuluvilla vanhemmilla erilaisia käsityksiä lasten suomen kielen taidoista24.11.2025 09:32:44 EET | Tiedote
Kun monikielisen perheen lapsi aloittaa varhaiskasvatuksessa, alkaa paitsi uuden arjen, myös kielen oppimisen matka. Tutkimus paljastaa, miten kielivähemmistöperheiden lasten suomen kielen taitoa tarkastellaan varhaiskasvatuksessa ja millaisia jännitteitä se synnyttää vanhempien ja varhaiskasvattajien välille.
Väitös: Tietojärjestelmät sosiaalityössä – kriittisiä kokemuksia ja jännitteistä vuorovaikutusta24.11.2025 08:35:46 EET | Tiedote
YTL Katri Ylönen tutkii väitöskirjassaan sosiaalityöntekijöiden käyttäjäkokemuksia tietojärjestelmistä sekä vuorovaikutusta sosiaalityöntekijän ja tietojärjestelmän välillä asiakastyön käytännöissä.
Tuhkatutkimus tukee metsälannoituksen kehittämistä ja kiertotaloutta24.11.2025 07:05:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopisto edistää metsien elinvoimaisuutta kehittämällä tuhkan hyötykäyttöä metsälannoituksessa selvittämällä tuhkan sisältämiä ravinteita ja metalleja. Juuri julkaistu Heleä -yhteishankkeen osaraportti tarjoaa tärkeää tietoa tuhkan laadusta ja sen merkityksestä tuhkan tuottajille, metsänomistajille sekä muille alan toimijoille.
Väitös: Ranskalaisfilosofi Rancièren ajattelu haastaa suomalaisen demokratiakasvatuksen: tavoitteena tasa-arvo ja osallisuus (Hietamäki)21.11.2025 13:00:26 EET | Tiedote
YTM Sari Hietamäki tarkasteli väitöstutkimuksessaan ranskalaisfilosofi Jacques Rancièren ajattelun merkitystä demokratiakasvatukselle. Tutkimukseen kuului filosofian lisäksi etnografista tutkimusta opettajankoulutuksessa ja lukiossa. Tutkimus osoittaa, että demokratiakasvatus hyötyy erilaisista ajattelutavoista myös käytännön opetustyössä ja sen tutkimisessa.
Väitös: Tietotekniikan opetuksen tueksi kehitetty menetelmä auttaa tunnistamaan opiskelijoiden tuen tarpeen varhaisessa vaiheessa21.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote
FM Denis Zhidkikh kehitti väitötutkimuksessaan menetelmän, joka yhdistää toisiinsa digitaalisten oppimisympäristöjen keräämän datan ja opiskelijoiden omat kokemukset oppimisestaan. Menetelmä auttaa opetushenkilökuntaa muodostamaan tarkemman kuvan opiskelijan henkilökohtaisista oppimiseen liittyvistä haasteista ja tunnistamaan tuen tarpeen varhaisessa vaiheessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
