Varsinais-Suomen ELY-keskus

Liikenteenharjoittaja vaihtuu bussilinjalla Huittinen-Sastamala-Nokia-Tampere, lisää tarjontaa Huittinen-Eura-Rauma-välille

Jaa

Bussilinjan Huittinen-Sastamala-Nokia-Tampere liikenteenharjoittaja vaihtuu vuoden 2022 alussa. Satakunnan Liikenne Oy voitti liikennettä koskevan ELY-keskusten kilpailutuksen ja aloittaa liikennöinnin 1.1.2022. Samassa kilpailutuksessa hankittiin vuoroja välille Huittinen-Eura-Rauma. Liikennettä ajetaan jatkossa Onnibus Flex -ilmeen autoilla ja tunnuksella F22. Molempien yhteysvälien lipputuotteisiin tulee myös muutoksia. Molempien yhteysvälin yhtäaikaisella hankkimisella taataan matkustajille koronatilanteesta riippumaton ja vakaa joukkoliikennetarjonta sekä sujuvat matkaketjut.

Linjan Huittinen-Sastamala-Nokia-Tampere vuoromäärä ja aikataulut palautetaan samantyyppiseksi kuin ennen korona-aikaa. Uusina vuoroina ajetaan työmatkayhteydet Tampere-Nokia-Sastamala 7:00 ja Sastamala-Nokia-Tampere 16:05. Huittisista liikennöidään Tampereen suuntaan aamuviidestä lähtien ja viimeinen vuoro Tampereelta lähtee puoli yhdeksältä illalla. Tarjontaan palautettiin asiakkaiden toiveesta iltavuoro. Linjan reittiin on tullut muutoksia Nokialla. Jatkossa ajetaan Pirkkalaistentien sijaan rautatieaseman kautta. Kokonaisuuteen sisältyy lisäksi Sastamalan alueella Stormin koulun oppilaille suunnattuja vuoroja. Nämä vuorot ajavat koulun kautta.

Linjan Huittinen-Eura-Rauma vuorotarjonta on aiemmin ollut yrittäjävetoista, mutta koronatilanteen takia liikennöinti on muodostunut kannattamattomaksi ja vuoroja on asteittain lakkautettu. Hankinnalla taataan asiakkaille vakaat yhteydet, joilla mahdollistetaan työssäkäyntiä, toisen asteen opiskelua ja asiointia. Rauman suunnasta muodostuu nyt myös suorat yhteydet Tampereelle ja vaihtoyhteys Helsingin suuntaan. Linjan reitti on vastaava kuin ennenkin. Huittisissa ajoreitti muuttuu siten, että linja-autoasemalle ajetaan valtatieltä Rauman suunnasta Huittistenkatua ja Hannulanpuistokatua pitkin. Aiemmin Huittisiin ajettiin Turuntien eritasoliittymän kautta.

Molempien yhteysvälien lipputuotteisiin tulee muutoksia. Autosta ostettujen kertalippujen hinnat alenevat kymmenen prosenttia. Matkustajien tulee huomioida, että Huittinen-Sastamala-Nokia-Tampere yhteysvälin säännölliseen matkustukseen tarkoitetut kausituotteet vaihtuvat. Nykyiseltä liikenteenharjoittajalta hankitun kausituotteen matkustusaika päättyy 31.12.2021, eikä kausituote käy enää maksuvälineenä 1.1.2022 alkaen. Muutos ei koske koululaisten tai toisen asteen opiskelijoiden kausituotteita.

Yhteysvälien aikataulut 1.1.2022 alkaen löytyvät Onnibus.com Oy:n www-sivuilta sekä Oy Matkahuolto Ab:n aikataulupalvelusta. Lipputuotteista saa lisätietoa liikenteenharjoittajalta.

Molempien yhteysvälin yhtäaikaisella hankkimisella haluttiin taata matkustajille koronatilanteesta riippumaton ja vakaa joukkoliikennetarjonta. Samoin tarjotaan sujuva matkaketju niille matkustajille, joiden matka ulottuu Huittisten yli jompaankumpaan suuntaan. Huittisista muodostuu hyvät yhteydet Tampereen ja Helsingin suuntiin. Bussilinjojen kilpailutuksesta vastasivat Pirkanmaan ja Varsinais-Suomen ELY-keskukset. Liikenteen hankintakustannuksista vastaavat ELY-keskusten lisäksi Rauman, Huittisten ja Sastamalan kaupungit sekä Euran kunta.

Lisätietoja liikennöinnistä:

Satakunnan Liikenne Oy, liikennepäällikkö Petteri Hurskainen, p. 050 3879251, etunimi.sukunimi@kabus.fi 

Lisätietoja liikenteen hankinnasta:

Pirkanmaan ELY-keskus, joukkoliikenneasiantuntija Jukka-Pekka Vallius, p. 0295 021 324, info.liikenne.pirkanmaa@ely-keskus.fi

Varsinais-Suomen ELY-keskus, joukkoliikenteen projektipäällikkö Markus Kivelä, p. 0295 022 007, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Avainsanat

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Varsinais-Suomen ELY-keskus
Varsinais-Suomen ELY-keskus
Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku

0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus

Mer än dubbelt så många nya lediga jobb i december jämfört med året innan25.1.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Vid Egentliga Finlands arbets och näringsbyrå fanns i slutet av december 22 400 arbetslösa arbetssökande. I december brukar antalet arbetslösa vanligen öka rejält jämfört med november och denna gång ökade det med 2 000 personer. Jämfört med året innan har antalet arbetslösa minskat med 8 400 personer (27 %), dvs. snabbare än i hela landet generellt (23 %). I Egentliga Finland minskade antalet permitterade med 6 600 (74 %) personer jämfört med året innan. I slutet av december var andelen arbetslösa arbetssökande av arbetskraften i Egentliga Finland 9,8 %, vilket är 3,7 procenten heter mindre än året innan. Därmed var andelen arbetslösa av arbetskraften mindre än i hela landet (10,5 %). I december var antalet arbetslösa betydligt mindre än året innan i alla ekonomiska regioner i Egentliga Finland. Jämfört med året innan fanns den största skillnaden i Saloregionen (29 %) och den minsta skillnaden i Nystadsregionen (23 %). Den högsta arbetslöshetsgraden fanns i Åbo ekonomiska region (10,3

Uusia työpaikkoja auki joulukuussa yli tuplaten viime vuoteen verrattuna25.1.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Varsinais-Suomen työ- ja elinkeinotoimistossa oli joulukuun lopussa 22 400 työtöntä työnhakijaa. Joulukuun aikana työttömien määrä nousee yleensä reippaasti marraskuuhun verrattuna ja tällä kertaa määrä nousi 2 000 hengellä. Vuotta aiemmasta työttömien määrä on vähentynyt 8 400 henkilöllä (27 %) eli vauhdikkaammin kuin koko maassa yleisesti (23%). Varsinais-Suomessa lomautettujen määrä aleni 6 600 (74%) henkilöllä verrattuna vuodentakaiseen. Työttömien työnhakijoiden osuus työvoimasta oli joulukuun lopussa Varsinais-Suomessa 9,8 % eli 3,7 prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuotta aiemmin. Näin työttömien osuus työvoimasta oli pienempi kuin koko maassa (10,5 %). Joulukuussa työttömiä oli rajusti vähemmän kuin vuotta aiemmin kaikissa Varsinais-Suomen seutukunnissa. Suurin ero vuotta aiempaan oli Salon seutukunnassa (29%) ja pienin Vakka-Suomessa (23%). Työttömyysaste oli korkein Turun seudulla (10,3 %) sekä Turun kaupungissa (13,2 %). Pienin työttömyysaste oli Turunmaan saaristossa (6,9 %)

Utkasten till vägplanen för Kustö bro presenteras virtuellt för allmänheten på Teams 20.1.202217.1.2022 13:56:14 EET | Tiedote

NTM-centralen i Egentliga Finland och S:t Karins stad utarbetar en vägplan för förnyandet av Kustö bro på Skärgårdsvägen (landsväg 180) i Kustö sund. Utarbetandet av vägplanen inleddes i slutet av 2021 och utkasten till vägplanen presenteras vid ett virtuellt publikevenemang på Teams torsdag 20.1.2022 kl. 18.00–19.30. Man kan bekanta sig med planutkasten på förhand i kartresponssystemet.

Kuusistonsalmen sillan tiesuunnitelmaluonnoksia esitellään yleisölle virtuaalisesti Teamsilla 20.1.202217.1.2022 13:55:25 EET | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus ja Kaarinan kaupunki laativat tiesuunnitelmaa Saaristotiellä (mt 180) Kuusistosalmessa sijaitsevan Kuusistonsillan uusimiseksi. Tiesuunnitelman laatiminen on käynnistetty loppuvuodesta 2021 ja tiesuunnitelmaluonnoksia esitellään virtuaalisessa yleisötilaisuudessa Teamsilla torstaina 20.1.2022 klo 18.00–19.30. Suunnitelmaluonnoksiin pääsee tutustumaan ennakkoon karttapalautejärjestelmässä.

Elbussar till regionlinjen Pargas-Åbo17.1.2022 13:40:00 EET | Tiedote

NTM-centralen i Egentliga Finland har konkurrensutsatt busstrafiken på linjerna Pargas–Åbo 801–802 och Houtskär–Korpo–Nagu–Pargas-Åbo 901–904. Linjerna 801–802 mellan Pargas och Åbo kommer att få elbussar före utgången av 2023. Det är fråga om NTM-centralernas första regionala upphandling av kollektivtrafik där man förutsatt eldrivna fordon. Med hjälp av elfordonen strävar man efter att minska trafikutsläppen. I och med konkurrensutsättningen kommer bussarna också att få informationsskärmar och det blir möjligt att köpa en enkelbiljett med bankkort. Den nya avtalsperioden enligt anbudsförfarandet inleds den 1.6.2022.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme