Liken kesän ja syksyn 2019 katalogi on ilmestynyt

Like julkaisee kesällä ja syksyllä odotettuja kotimaisia uutuuksia sekä ulkomaisia nimiä. Kotimaisen kaunokirjallisuuden merkitys on Likelle valtaisa: kesän ja syksyn 2019 ohjelmassa on yhdeksän kotimaista romaania.

Kaunokirjat

Syksyn odotetuin kaunokirja on Sofi Oksasen Koirapuisto, kirjailijatähden kuudes romaani. Teos luotaa Euroopan lähihistoriaa ja tuo kaunokirjallisuuteemme uuden teeman: liiketoiminnaksi valjastetun lapsitehtailun maailman.

Kesäkauden taas avaa Pelle Miljoonan Aquariuksen poika, joka on romaani kahdesta radaltaan eksyneestä kiertolaisesta, pojasta ja isästä. Helena Waris astuu absurdin komedian maailmaan veijariromaanillaan Nuorgamin vettä. Muita kotimaisia romaaneja ovat Jani Niemisen Komero ja Sami Lopakan Loka

Käännetyn kaunokirjallisuuden odotetuimpia uutuuksia ovat Agustina Bazterrican Rotukarja, joka on armoton dystopia yhteiskunnasta, jossa ihmiset syövät toisiaan. Jan Guillou jatkaa Suuri vuosisata -sarjaa Tapetut unelmat -osalla.

Dekkareiden ystäviä hemmotellaan vahvalla kotimaisella tarjonnalla. Tuomas Liuksen Lanka palaa ja Jarkko Steniuksen Lohikäärmeen poika ovat verevän toiminnan siivittämiä jännitysromaaneja. Tommi Liimatan Saaret kuin sisaret tuo arvoitusromaanin perinteet nykypäivään omalla jäljittelemättömällä tyylillään. JP Koskisen Tulisiipi valottaa 1900-luvun kuohuvaa maailmaa.

Tietokirjat

Shaun Usherin ilmiöksi noussut Kirjeitä jotka mullistivat maailmaa esittelee yli sata hätkähdyttää kirjettä vuosien varrelta. Mitä Gandhi sanoo rauhoitellessaan Hitleriä? Entä kuinka Leonardo da Vinci muotoilee työhakemuksen?

Nuoret toimittajat Anssi JokirantaPekka JunttiAnna Ruohonen ja Jenni Räinä kuvaavat kirjassaan Metsä meidän jälkeemme suomalaisen metsän nykytilaa ja esittävät vision sen tulevaisuudesta.

Paleface julkaisee yhdessä Esa Salmisen kanssa Suomen ensimmäinen räppien kirjoittamiseen ja räppäämisen tekniikkaan pureutuvan opaskirjan Kolmetoista kertaa kovempi

Humanitaarisen työn supernainen Melinda Gates kertoo kirjassaan Tasa-arvo. Nyt!, kuinka maailmaa parannetaan tehokkaimmin kohentamalla tyttöjen ja naisten asemaa.

Mitä tapahtuu, kun tavallinen espoolaisrouva alkaa myydä seksiä? Tiia Forsströmin Ammattirakastaja on värikkäiden tarinoiden kyllästämä teos siitä, miltä maailman vanhin ammatti näyttää sen harjoittajien silmin.

Sarjakuvat

Sarjakuvissa Lauri Ahtisen hehkutettu Homepäiväkirja saa jatkoa. Omaelämäkerrallinen Eropäiväkirja kertoo suorasukaisesti siitä, miten mies reagoi jäädessään yksin.

Lokakuussa saa ensi-iltansa Fingerpori-elokuva. Sen kunniaksi Pertti Jarlan Fingerporin koko kuva -sarjan seitsemäs osa kertoo myös Fingerpori-elokuvan tekemisestä.

Kurkkaa kaikki kirjauutuudet katalogista >>

Arvostelukappaleet:  arvostelukappaleet@like.fi

Vedos- ja haastattelupyynnöt sekä lisätiedot:

Kaunokirjat: Kirsi Tähjänjoki, kirsi.tahjanjoki@otava.fi, p. 040-725 5374

Tietokirjat: Adèle Couavoux, adele.couavoux@like.fi, p. 045-1425272

Sarjakuvat: Hannele Tavi, hannele.tavi@otava.fi, p. 044-5312225

Stupido Records täyttää 30 vuotta – uutuuskirja paljastaa sattumukset ja sekoilut suomalaisen musiikkibisneksen aluskasvillisuudessa20.3.2019 09:37:00 EETTiedote

Stupido Records on harvoja suomalaisia itsenäisiä pitkän linjan indie-levy-yhtiöitä. Sen 30-vuotista taivalta juhlitaan 11. ja 12.4. Helsingin Tavastia-klubilla, luonnollisesti värikkään livekattauksen voimin. Perustaja Joose Berglund paljastaa uutuuskirjassaan Stupido Records 30-vuotta – pari lanttia kaaoksesta, kuinka virolaisen Villu Tammen singlelevyn "vahingossa" julkaiseminen johti lopulta vuosikymmenien työhön suomalaisen vaihtoehtorockin parissa.