Lindtman: Keskusta on mennyt paniikkiin gallup-lukujen takia

Keskustan paniikki johtuu gallup-lukujen lisäksi luultavasti myös siitä, että hallituksen päässä sote seisoo pahasti, sanoo Antti Lindtman.

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtmanin mukaan keskustan valitus puhemiesneuvostolle kertoo siitä, että keskusta on mennyt paniikkiin gallup-lukujen takia.

- Sen sijaan, että keskustan kansanedustajat keskittyisivät tekemään huolellista lainsäädäntötyötä, he etsivät jälleen kerran syyllisiä muualta. Tätä samaa valitusvirttä on kuunneltu koko kevät ja kesä. Keskustan peili on hukassa, sillä jopa omien virheiden syyllinen on aina joku muu. Keskustan operaation  puoluelähtöisyydestä kertoo, etteivät edes hallituspuolueet lähteneet siihen kokonaan mukaan - kokoomus ei laisinkaan.

- Fakta on se, että hallituksen sotemallin viivästyminen kahteen kertaan johtuu vain ja ainoastaan hallituksesta itsestään. Syynä on se, että Sipilän hallituksen poliittinen lehmänkauppa ajoi kaiken muun edelle.

Lindtman puolustaa sosiaali- ja terveysvaliokunnan ja valiokunnan puheenjohtaja Kiurun asiallista työskentelyä.

- Vaikka valiokunnan puheenjohtajana olisi ollut itse Suomi-Filmin Justiina, hallituksen aikataululla perustuslain vastainen malli ei olisi edennyt.

- Valiokunta on tehnyt kahdessa kuukaudessa kahden vuoden työmäärän. Kaikki poikkeuskeinot ovat olleet valiokunnan käytössä.

- Yli puolet valinnanvapauslainsäädännöstä menee uusiksi ja osa esityksestä ei vieläkään ole eduskunnassa. Nyt odotellaan kaiken lisäksi vastineen vastinetta. Keskustan paniikki johtuu gallup-lukujen lisäksi luultavasti myös siitä, että hallituksen päässä sote seisoo pahasti.

Tuppurainen vaatii puuttumaan ikäihmisten taloudelliseen hyväksikäyttöön22.9.2018 15:16Tiedote

Julkisuudessa on ollut esillä valepoliisivyyhti, jossa erityisesti ikäihmiset ovat olleet taloudellisen huijauksen kohteena. Vyyhtiä käsitellään nyt Pohjois-Savon käräjäoikeudessa. SDP:n kansanedustaja Tytti Tuppurainen on järkyttynyt ikäihmisten taloudellista hyväksikäytöstä. ”Valepoliisitoiminta paljastaa laajemman ongelman yhteiskunnassamme. Ikäihmisten taloudellinen hyväksikäyttö on kaikessa hiljaisuudessa huolestuttavasti lisääntynyt. Asia, joka on jäänyt liian vähäiselle huomiolle ja josta puhutaan aivan liian vähän”, sanoo Tuppurainen. Erityisen julkeaa on Tuppuraisen mielestä se, että uhreiksi on tietoisesti etsitty etunimen perusteella ikäihmisiksi arveltuja henkilöitä: Liisat, Anjat, Yrjöt, Kertut ja muut ovat olleet rikollisten tähtäimessä. Taloudellisen hyväksikäytön riskien kasvulle on monia syitä. Digitalisoituminen selittää siitä osan. Asioiden hoitaminen tapahtuu yhä enemmän sähköisesti. ”Erityisesti julkisia palveluita siirretään kiihtyvällä tahdilla sähköiseen ympäris

Filatov: Toimeentulotukimenot kasvavat, vaikka työttömyys alenee22.9.2018 15:06Tiedote

Työllisyyden makroluvut kehittyvät positiiviseen suuntaan, mutta samaan aikaan hallitus arvioi, että toimeentulotukimenoihin tarvitaan enemmän rahaa kuin tänä vuonna. -Tässä yhtälössä mättää joku, ja se pitää analysoida, eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Tarja Filatov (sd.) vaatii. Hän kysyy, onko toimeentulotukimenojen kasvu seurausta asumiskulujen kasvusta, lääkekulujen leikkauksista, aktiivimallista, perusturvanleikkauksista vai mistä. Budjettikäsittelyssä vastausta ei ole löytynyt. Se pitää löytyä, jotta politiikan tulokset saadaan näkyviksi. - Vai onko toimeentulotuenkasvu seurausta työelämän rakennemuutoksista? Ketkä ovat niitä ihmisiä, jotka ajautuvat työstä huolimatta toimeentulotukiriippuvaisiksi? Miten sitä voitaisiin ehkäistä? Sillä jos ihminen joutuu työtulojen lisäksi hakemaan toimeentulotukea, niin se syö työn arvoa. - Politiikassa sanotaan usein, että työllisyys on parasta sosiaaliturvaa. Olen itsekin sanonut niin, mutta alan olla