Liukastumiset aiheuttavat taas paljon tapaturmia – pitkä, jäinen talvi on erityisen hankala vanhuksille

Liukkaat kelit ovat puhuttaneet tänä talvena erityisen paljon. Ifin tapaturmatilastoissa liukastumiset korostuvat vuosittain tammi-maaliskuussa, tänä talvena liukastumisia sattui aiempaa enemmän jo loppuvuoden aikana.
Henkilö ulkoiluttaa koiraa kadulla

Tapaturmia sattuu Ifin tilastojen mukaan aina eniten alkuvuonna. Pääsyynä tähän on juuri liukastumiset eikä tämän vuoden alku ole ollut poikkeus.

Liukastumiset korostuvat tapaturmissa vanhemmissa ikäryhmissä. Tähän on kaksi selvää syytä: nuoremmat selviävät liukastumisesta useammin ilman vammoja ja vanhemmiten tasapaino heikkenee.

- Kodin perusaskareissakin voi sattua vahinkoja, esimerkiksi maton kulma tai huimaus voivat aiheuttaa kaatumisen. Vammat voivat olla vakavampia ja kuntoutuminen usein kestää iäkkäämmillä pidempään, kertoo Ifin henkilövakuutusten korvausasiantuntija Anne Koivisto.

Kuluvan vuoden tammi-helmikuussa liukastumisista johtuvia tapaturmia on Ifin tilastojen mukaan korvattu aiempien vuosien tapaan. Aiempiin talviin verrattuna ”liukastumiskausi” alkoi tänä talvena kuitenkin totuttua aiemmin eli jo marras-joulukuussa.

- Maaliskuu on monena vuonna ollut liukastumistapaturmien osalta kiireisin kuukausi. Talvi jatkuu edelleen ja etelässäkin on yöpakkasten jälkeen vielä aamuisin liukasta, sanoo Koivisto.

Moni ikäihminen ei uskalla lähteä ulos yksin

If on tänä vuonna aloittanut kummiyhteistyön Gubbe-vanhuspalvelun kanssa. Gubbe pyrkii auttamaan ikäihmisiä elämään aktiivisempaa elämää.

Gubben myyntijohtaja Carolina Koivisto kertoo, että pitkä talvi ja liukkaat kelit ovat huolettaneet myös heidän asiakkaitaan.

”Moni ikäihminen on kertonut, ettei ole uskaltanut lähteä yksin ulos jäisille kaduille. Gubbet ovat olleet tässä heille suurena apuna. Ulkoilu on onnistunut turvallisesti yhdessä tai osan kanssa on jumppailtu sisätiloissa, jotta fyysinen kunto pysyy hyvänä, vaikkei ulos uskaltautuisi.”

Kolme vinkkiä liikkumiseen jäisillä keleillä:

1. Nastat alle – Hanki joko nastalliset talvikengät tai kenkiin laitettavat liukuesteet. Niitä saat esimerkiksi If Turvakaupasta.
  2. Panosta talvikenkiin – Jos nastat puuttuvat, on turvallisissa talvikengissä pehmeä pohjamateriaali, voimakkaasti kuvioitu pohja ja matala, leveä kanta.
  3. Älä kiirehdi - Varaa liukkaalla säällä normaalia enemmän aikaa liikkumiseen ja pidä katse tiessä kännykän sijaan.

Lisätietoja:

Liukastuminen ja tapaturmavakuutus