Lunnikausi on alkanut – kevätlintujen tarkkailu Islannissa

Nupuilla olevat lehdet ja kukkivat sipulit saattavat olla kevään merkkejä muualla maailmassa, mutta Islannissa kevättä enteilee kapustarinta (islanniksi lóa, kuvassa alla), lintu, jolla on kauniit pilkulliset höyhenet ja erehtymättömän kuuloinen ääni. Nupuilla olevat lehdet ja kukkivat sipulit saattavat olla kevään merkkejä muualla maailmassa, mutta Islannissa kevättä enteilee kapustarinta (islanniksi lóa, kuvassa alla), lintu, jolla on kauniit pilkulliset höyhenet ja erehtymättömän kuuloinen ääni.
Lóa eli kepustarinta.

Lóan er komin eli kapustarinta on saapunut on sekä tunnettu kansanlaulu että lehtien otsikko, joissa kerrotaan kauden ensimmäisistä havainnoista. Tämä tervetullut muuttovieras saapuu tavallisesti maaliskuun loppupuolella.  Huhtikuussa Kapustarinnan jälkeen saapuu sen kuuluisa höyhenpeitteinen ystävä – lunni.

Jos olet innokas lintuharrastaja ja haluat kokea suuren kevätmuuton itse, niin Icelandair yhdistää Suomen eräisiin maailman parhaimmista bongauspaikoista Islannissa.

Islannin linnut

Islanti on kesäisin tuhansien lintujen pesimäkohde. Paikalliset huomioivat vierailijoiden saapumisen. Se on merkki siitä, että kevät on vihdoin saapumassa, ja pitkä päivänvalo ja leudompi sää ovat kulman takana.

Paikalliset eivät kuitenkaan ole ainoita, jotka toivottavat tervetulleeksi nämä välilaskuvieraat. Myös turistit saapuvat parveilemaan (anteeksi!) kaikkialle, missä on mahdollisuus bongata lunneja. Vaikka nämä kirkasnokkaiset pellet ovat kaikkien suosikkeja, niin Islannista löytyy upea joukko muita näyttäviä höyhenpeitteisiä vierailijoita, jotka ovat levittäytyneet eri puolille maata.

Ensimmäiset lunnit ovat saapuneet Islantiin tällä viikolla

Lunnit viettävät talven merellä ja tulevat Islantiin kevääksi ja kesäksi niiden suosimille pesimäalueille – jyrkille kalliojyrkänteille meren rannalla. Lunnit palaavat samoille pesimäpaikoille, ja ne ovat yksiavioisia – eli ne lisääntyvät saman kumppanin kanssa koko elämänsä ajan.

Ensimmäiset lunnit  saapuvat yleensä huhtikuun alussa ja viipyvät aina syyskuun alkuun asti. Toukokuusta elokuun puoliväliin on paras aika, jolloin niitä voi varmasti nähdä suuria määriä. Niitä voi tarkkailla pesimäpaikoilla parhaiten varhain aamulla tai illalla, sillä ne viettävät usein päivän merellä.

Parhaat paikat nähdä lunneja ja muita lintuja Islannissa

Pidätkö höyhenistä? Tämä luettelo raapaisee vain pintaa Islannin linturikkauksista, joita löytyy pienistä saarista ja merestä kohoavista jyrkänteistä aina järviin, lammikoihin ja laguuneihin saakka. Kaikki kohteet vastaanottavat lukemattomia vierailijoita, jotka ovat tähtiä lintuharrastajien kirjoissa.

• Akureyri Pohjois-Islannissa: pääsy Hríseyyn, Grímseyyn ja Mývatniin.
    • Hrísey on pieni, matala saari, jolta on upeat näkymät Eyjafjörður-vuonolle ja ympäröiville vuorille. Saarella on suuret arktisten tiirojen ja metsäkanalintujen koloniat.
    • Grímsey-saari sijaitsee niin kaukana pohjoisessa kuin Islannissa voi mennä. Saarella on runsas linnusto ja napapiirin ylityspaikka.
    • Mývatn-järvi on nimetty sen hyönteislajiston mukaan (mý tarkoittaa kääpiökärpästä), ja se on sorsalintujen ja muiden vesilintujen magneetti.
  • Egilsstaðir Itä-Islannissa: pääsy Borgarfjörður Eystriin.
    • Borgafjörður eystri -vuono on erinomainen paikka katsoa lunneja syrjäisessä Itävuonojen  luonnossa.
  • Ísafjörður Länsivuonojen alueella: pääsy Látrabjargiin ja Viguriin.
    • Látrabjarg on Islannin läntisin piste ja Euroopan suurin lintukallio, joka kuhisee lunneja.
    • Vigurin kuvankauniilla saarella, jonne pääsee veneellä Ísafjörðurista, vierailee runsaasti sorsia ja lunneja.
  • Reykjavik – linnut viihtyvät myös kaupunkielämässä, ja Tjörninin lampi ja Vatnsmýrin kosteikot ovat siitä todisteita. Ei kuitenkaan lunneja! Reykjavíkista pääsee risteilylle, jolla voi tarkkailla lunneja läheisillä Akureyn ja Lundeyn saarilla.

Icelandair lentää päivittäin Reykjavikista Akureyriin, Egilsstaðiriin ja Ísafjörðuriin, ja lennot kestävät alle tunnin.

Lóa eli kepustarinta.
Lunnit ovat saapuneet Islantiin