Luonnonvarakeskuksen ja Valintamuotoilijoiden selvitys: katse tulevaisuuteen – ruokahävikkiä synnyttävät rutiinit uusiksi innovaatioilla

Kuluttajaliiton, Luonnonvarakeskuksen ja Valintamuotoilijoiden yhteistiedote: Luonnonvarakeskuksen ja Valintamuotoilijoiden toteuttamassa ruokahävikkiselvityksessä kartoitetaan kuluttajakäyttäytymisen muutoksen esteitä ja ajureita. Hallitus on asettanut tavoitteeksi ruokahävikin puolittamisen vuoteen 2030 mennessä. Suurimmat paineet kohdistuvat kuluttajiin, sillä hävikkiä syntyy kotitalouksissa eniten, vuosittain noin 107–137 miljoonaa kiloa. Tuore selvitys osoittaa, että tiedämme enemmän syistä kuin vaikuttavista keinoista kotitalouksien hävikin ratkaisemiseksi.

Kuluttajien ruokahävikkiin vaikuttavat moninaiset tekijät, eikä helppoja ratkaisuja ole olemassa. Ongelmaa kannattaa lähestyä kokeilukulttuurin ja toimialarajoja rikkovan yhteistyön näkökulmasta.

Kuluttajien ruokahävikin syntyyn vaikuttavien tekijöiden avaaminen ja ymmärtäminen on olennaista, jotta on mahdollista löytää vaikuttavia keinoja erilaisten kuluttajien ruokahävikin vähentämiseen. Ruokahävikkiä aiheuttavat käytännöt kietoutuvat vahvasti rutiineihin, joten tarvitaan keinoja juuri rutiinien muuttamiseksi”, kertoo tutkija Inkeri Riipi Luonnonvarakeskuksesta.

Tutkimuksen mukaan esimerkiksi ruokaostosten tekeminen verkkokaupassa lisää suunnitelmallisuutta ja vähentää ruokahävikkiä. Toisaalta verkko-ostamisen helppous vaikuttaisi heikentävän kuluttajien kokemaa omistajuutta tuotteisiin, ja sen vuoksi ostokset saattavat päätyä helpommin roskikseen.

“Tämä on yllättävä, mutta hyvä esimerkki ihmisiä ohjaavien alitajuisten käytösmallien vaikutuksesta hävikkiin. Niiden tunnistaminen ja ymmärtäminen voisi auttaa esimerkiksi verkkokauppoja luomaan ympäristöjä, jotka auttavat ehkäisemään ruokahävikin syntyä”, Valintamuotoilijoiden perustaja Marika Poutiainen kiteyttää.

Selvitys antaa eväitä Kuluttajaliiton koordinoiman Hävikkifoorumi-hankkeen jatkotyöhön.

“Tehtävämme ei ole helppo, mutta ei varmasti mahdoton. Tavoitteenamme on luoda selvityksen pohjalta yhdessä laajan osallistujajoukon kanssa konkreettisia hävikkiratkaisuja kodin ympäristöön, ruokakauppaan ja ruoan verkkokauppaan, sekä jalostaa saatua tietoa pidemmälle hyviksi käytänteiksi ja suosituksiksi kotitalouksien hävikin vähentämiseksi”, sanoo hanketta koordinoivan Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell.

Tule kuulemaan lisää selvityksen keskeisistä tuloksista julkaisutilaisuuteen:

Ruokahävikki: kuluttajakäyttäytymisen muutoksen esteet ja ajurit to 16.9.2021 klo 13:00–15:00. Tilaisuus järjestetään webinaarina Zoom-alustalla. Ohjelma ja ilmoittautuminen Kuluttajaliiton sivuilla:

Selvitys: Luonnonvarakeskuksen tutkija Inkeri Riipi, puh. 0295326479

Selvityksen verkkokauppaosuus: Valintamuotoilijoiden perustaja Marika Poutiainen, puh. 050 321 9696

Hävikkifoorumi-hanke: Hankekoordinaattori Jenni Vainioranta, puh. 040 419 8962

Kuluttajaliitto toteuttaa kolmevuotisen (2020–2023) kehittämishankkeen yhdessä Luonnonvarakeskuksen, Motivan, Marttaliiton, Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry:n, Päivittäistavarakauppa ry:n ja Valintamuotoilijat sekä Hävikkiviikkoa koordinoivan Kuluttaja-lehden kanssa. Hävikkifoorumia rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö. Tavoitteena on löytää keinoja siihen, miten Suomessa ruokahävikin vähentämistyötä tulisi kehittää edelleen, jotta pääsisimme hallituksen asettamaan tavoitteeseen puolittaa kotitalouksien ruokahävikki vuoteen 2030 mennessä.

Epäilyt pesuaineiden kaksoislaadusta tyrmättiin pohjoismaisessa tutkimuksessa23.9.2021 12:21:12 EEST | Tiedote

Kuluttajajärjestöjen toteuttama tutkimus osoitti, että kuluttajilla ei ole aihetta huoleen puhdistustuotteiden kaksoislaadusta pohjoismaissa. Tutkimus paljasti kuitenkin puutteita luvatussa puhdistustehossa, puutteellisia pakkausmerkintöjä, sekä viitteitä haitallisista kemikaaleista. Hankkeessa tutkittiin yhteensä 166 kotitalouksien käyttöön tarkoitettua kodin puhdistusainetta.

Problem i telefonförsäljning riskerar att förbli utan förbättringar2.9.2021 09:43:17 EEST | Tiedote

Telefonförsäljning som upplevs störande av konsumenter riskerar att förbli utan reformer, ifall betänkandet av justitieministeriets arbetsgrupp går vidare utan förändringar. Konsumentförbundet varnar om att betänkandet inte innehåller primära åtgärder till att begränsa telefonförsäljning på något sätt. ”Det går emot konsumenternas intressen att inte skärpa regleringen av telefonförsäljning, eftersom majoriteten av konsumenterna upplever telefonförsäljning störande för deras privatliv”, betonar Konsumentförbundets generalsekreterare Juha Beurling-Pomoell.

Puhelinmyynnin ongelmat uhkaavat jäädä vaille parannuksia2.9.2021 09:33:49 EEST | Tiedote

Kuluttajia häiritsevä puhelinmyynti uhkaa jäädä kokonaan vaille uudistuksia, mikäli oikeusministeriön työryhmän mietintö etenee ilman muutoksia. Kuluttajaliitto varoittaa, että mietintö ei sisällä ensisijaisia toimenpiteitä rajoittaa puhelinmyyntiä millään tavalla. "On kuluttajien etujen vastaista olla kiristämättä puhelinmyynnin sääntelyä, sillä valtaosa kuluttajista kokee puhelinmyynnin yksityisyyttään häiritsevänä", painottaa Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell.